2013-03-04, 23:33
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liddletiger
så då borde det ju förhindra hjärtflimmer, men nu kanske det är jag som inte lyssnade ordentlig under lektionen

Skriv inte det på tentan.
Citera
2013-03-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Skriv inte det på tentan.

Haha nej det var ju bra med lite repetation då :P men det stämmer väl att hjärtstartaren bara hjälper vid flimmer, för när vi lärde oss använder en sån, så "kolla" den ju om "patienten" har flimmer, och har den inte det ska man använder hlr.
Citera
2013-03-05, 00:28
Bannlyst
Citat:
Haha nej det var ju bra med lite repetation då :P men det stämmer väl att hjärtstartaren bara hjälper vid flimmer, för när vi lärde oss använder en sån, så "kolla" den ju om "patienten" har flimmer, och har den inte det ska man använder hlr.

Är det så bara då? Hjärtat hamnar väl ofta i flimmer efter hjärtinfarkter/attacker eller dyligt? Hur vanligt är det att det inte är flimmer?
Citera
2013-03-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nkvd2
Är det så bara då? Hjärtat hamnar väl ofta i flimmer efter hjärtinfarkter/attacker eller dyligt? Hur vanligt är det att det inte är flimmer?

Nu förstå jag inte riktig vad du menar med om det är bra? Det är klart att det är bra att använder hjärtstartaren om det är flimmer, men är det inte det hjälper det inget till.
Citera
2013-03-05, 01:11
Bannlyst
Citat:
Nu förstå jag inte riktig vad du menar med om det är bra? Det är klart att det är bra att använder hjärtstartaren om det är flimmer, men är det inte det hjälper det inget till.

Bra? Vad snackar du om? Jag fattar inte vad du pratar om. När jag läser om hjärtstartare så pratar man om hjärtattack/infarkt. Men du börjar plötsligt säga att bara ska användas vid "flimmer". Dessutom så avgör väl maskinen själv om det är flimmer eller inte, och ger inte stötar då. Så vad är problemet? Varför hänger du upp dig på flimmer?
Citera
2013-03-05, 01:37
Medlem
Citat:
Bra? Vad snackar du om? Jag fattar inte vad du pratar om. När jag läser om hjärtstartare så pratar man om hjärtattack/infarkt. Men du börjar plötsligt säga att bara ska användas vid "flimmer". Dessutom så avgör väl maskinen själv om det är flimmer eller inte, och ger inte stötar då. Så vad är problemet? Varför hänger du upp dig på flimmer?

Ja precis, den avgör själv om det är flimmer eller inte.
Allt jag ville har sagt var att dem borde konsultera en läkare för om det finns risk för hjärtstopp utan flimmer så kanske det finns andra sätt att hjälpa honom effektivare.
Citera
2013-03-05, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ja precis, den avgör själv om det är flimmer eller inte.
Allt jag ville har sagt var att dem borde konsultera en läkare för om det finns risk för hjärtstopp utan flimmer så kanske det finns andra sätt att hjälpa honom effektivare.

Nu fattar jag inte. Det finns väl inte tid att få tag i en läkare på 5 minuter, för sen börjar han dö. Läkarna har inte sagt något, ansvaret är helt fragmenterat bland läkare. En patient är bara en kund som de inte ser igen eller har relation till.
Citera
2013-03-05, 01:49
Medlem
Citat:
Nu fattar jag inte. Det finns väl inte tid att få tag i en läkare på 5 minuter, för sen börjar han dö. Läkarna har inte sagt något, ansvaret är helt fragmenterat bland läkare. En patient är bara en kund som de inte ser igen eller har relation till.

Nej, men det är därför jag skrev innan att dem borde vända sig till en BRA kirurg, någon som ta sig tid. Det är ju jätte bra om man har en hjärtstartare hemma, men problemet är inte tvingandevis löst av bara det.
Alla läkare är ju inte såna, men visst kan man har otur.
Citera
2013-03-05, 02:17
Bannlyst
Citat:
Nej, men det är därför jag skrev innan att dem borde vända sig till en BRA kirurg, någon som ta sig tid. Det är ju jätte bra om man har en hjärtstartare hemma, men problemet är inte tvingandevis löst av bara det.
Alla läkare är ju inte såna, men visst kan man har otur.

Men vad menar du att kirurgen skulle ha sagt?
Citera
2013-03-05, 06:59
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Om det finns en stor risk att han får hjärtstopp är det bättre att han får en hjärtstartare inopererad. Se till så hon kan hjärt och lung-räddning, det kan vara livräddande i väntan på ambulans om olyckan skulle vara framme.

Jadu, en gammal pensionärstant som skall ge sin tjocke man hjärt- och lungräddning. Nej, det tror jag verkligen inte på. Det är faktiskt ganska tungt och svårt att utföra och verkligen inget man kan hålla på med i uppåt en timma, ens som ung och stark.

Citat:

Det där stämmer verkligen inte. I så fall har du bara stött på några få undantag.
Citera
2013-03-05, 09:00
Medlem
GrumpyOldMans avatar
En hjärtstartare eller icd- pacemaker fungerar bara för att bryta ett kammarflimmer. De fungerar inte mot förmaksflimmer eller vid en hjärtinfarkt ( som ju oftast beror på en blodpropp i hjärtats kranskärl). Vid extremt låg puls fungerar sinusknutan inte normalt och då kan en pacemaker gå in och ersätta sinusknutans uteblivna pulser med egen ström.
Citera
2013-03-05, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
En hjärtstartare eller icd- pacemaker fungerar bara för att bryta ett kammarflimmer. De fungerar inte mot förmaksflimmer eller vid en hjärtinfarkt ( som ju oftast beror på en blodpropp i hjärtats kranskärl). Vid extremt låg puls fungerar sinusknutan inte normalt och då kan en pacemaker gå in och ersätta sinusknutans uteblivna pulser med egen ström.

Men det här vet man väl inte förrän man har gjort en kranshjärt-röntgen? Och som sagt så listar hjärtstartaren ut när den inte ska användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in