Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2014-01-21, 22:02
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimsuttra
ett och ett halvt år har jag läst nånstans att utbildningen i Åsbro är på.

Fattar jag det rätt att man inte kan jobba, eller har behörighet, som linjemontör på lokalnätet efter att man gått i åsbro?

Åsbro's kurs "400 000volt" fokuserar på region och stamnät.
För att jobba som linjemontör, oavsett spänningsnivå, krävs ingen behörighet av montörerna. Iaf inte på samma sätt som installationselektriker. Någon på firman måste såklart sitta på AB-behörighet, men det är inget du behöver tänka på.

Det efterfrågas ofta av arbetsgivarna att man gått någon utbildning med inriktning på el.
Det som egentligen krävs för att jobba som linjemontör är kurser. Det finns inte heller någon "lärlingsperiod" på elkraft.

Arbetsgivarna ser det såklart som en fördel om du redan har dessa kurser, och vissa arbetsgivare ställer även de som ett krav.

De flesta viktigaste kurserna ingår i Åsbros utbildning. Sen är det en väldigt bra merit på CV't att du gått en så branschspecifik utbildning.

Har ej själv gått åsbros 400 000v utbildning utan endast tagit div. kurser där, så vet inte så mycket om just utbildningen. Men personalen på Åsbro är mycket trevliga och de kanske är lättare att prata med dom direkt om du har massa frågor om just utbildningen. Ska såklart försöka svara på så mycket jag kan, men är som sagt inte så insatt i just deras 400 000v utbildning.

För att göra ett långt svar kort; Jo, du kan jobba på lokalnät om du går på Åsbro, dock är inte utbildningen fokuserad på just detta.
Senast redigerad av Phew 2014-01-21 kl. 22:06.
Citera
2014-02-19, 10:36
Bannlyst
Satans skit! Såg nu att dom lägger ner utbildningen i Åsbro!! Nån som vet någon liknande utbildning man kan gå?? Eller nått annat som inte liknar det men ändå är fett!?
Citera
2014-02-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimsuttra
Satans skit! Såg nu att dom lägger ner utbildningen i Åsbro!! Nån som vet någon liknande utbildning man kan gå?? Eller nått annat som inte liknar det men ändå är fett!?
Källa?
Ser inget annorlunda på deras hemsida.
Citera
2014-02-20, 21:08
Medlem
propaganda15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z4ch3
Källa?
Ser inget annorlunda på deras hemsida.

http://400000volt.nu/aktuellt/17-yhutbildningen_installd.aspx

Dock så är detta endast för utbildningen 2014/15 och de kommer söka nytt bidrag från MYH nästa år.
Citera
2014-02-20, 21:19
Medlem
Ajfan.

Hade ju planer att söka denna hösttermin
Citera
2014-02-20, 21:25
Medlem
propaganda15s avatar
Säger det samma! Ska försöka söka nästa år istället om jag inte hittar ett jobb inom området innan dess vill säga
Citera
2015-02-08, 19:13
Medlem
Någon som vet vad lönen för att jobba som montör med stamnätet är? antar ju att den är bra mycket högre en lokal/region..
Citera
2022-03-25, 11:43
Medlem
Agitatzes avatar
Hur är livet som linjemontör nuförtiden? Frodas ni eller är alla döda?
Verkar onekligen vara ett spännande yrke, men som kräver riktigt tunga kulor.

Är det såhär en dag på jobbet ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=9YmFHAFYwmY&ab_channel=WorldChannel

Eller är gör ni andra saker också? Är uppriktigt talat nyfiken på att veta mer om detta viktiga och galna yrke man sällan hör något om, så berätta gärna! För - och nackdelar, löner, arbetsmarknaden, hur livspusslet går ihop när man måste hänga knäveck i stamnätet ute i vildmarken en månad i sträck, är det mycket olyckor etc.?
Citera
2023-11-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agitatze
Hur är livet som linjemontör nuförtiden? Frodas ni eller är alla döda?
Verkar onekligen vara ett spännande yrke, men som kräver riktigt tunga kulor.

Är det såhär en dag på jobbet ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=9YmFHAFYwmY&ab_channel=WorldChannel

Eller är gör ni andra saker också? Är uppriktigt talat nyfiken på att veta mer om detta viktiga och galna yrke man sällan hör något om, så berätta gärna! För - och nackdelar, löner, arbetsmarknaden, hur livspusslet går ihop när man måste hänga knäveck i stamnätet ute i vildmarken en månad i sträck, är det mycket olyckor etc.?

De jag känner som arbetar som linjemontörer verkar trivas med sitt jobb. Givet att arbetet är krävande så klart.
Däremot sa de till mig att de kommer lämna Linjemontage Grästorp pga de nya ägarna.
Citera
2025-09-07, 00:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
130-400kV stam-region.

Fick höra av en bekant som jobbar på Vattenfall (ej inom just detta) att man söker en hel drös med människor till detta jobb i praktiken över hela Sverige just nu såhär på hösten 2025.

Antar att något större är i antagande för Vattenfall i.o.m. detta.

Jag anar att det kanske inte verkar så bra som det låter, hur är lönen egentligen och hur långt iväg kan man bli skickad?
Citera
2025-09-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allballs
Lönen EFTER skatt ligger mellan 23-25k i månaden i snitt för mig som är hyfsat ny i branschen. En stor del av denna lönen är traktamente som man får för man jobbar ALDRIG hemmikring. Den enda utbildningen som finns för detta yrke ligger i Åsbro som ligger i Örebrotrakterna. Jag själv gick ingen sådan utbildning utan kom in i branschen på annat sätt

lol, 23.000-25000 efter skatt, dessutom är en stor del av lönen traktamente, fattar du inte vilken extremt dålig lön du har för det jobbet??
Antagligen blir du lurad, för inte fan har man så dålig lön när man ska åka över hela jävla sverige och övernatta.

Du borde ha dubbla den lönen, herregud vilka skitlöner folk jobbar för.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in