Citat:
Ursprungligen postat av
jimsuttra
ett och ett halvt år har jag läst nånstans att utbildningen i Åsbro är på.
Fattar jag det rätt att man inte kan jobba, eller har behörighet, som linjemontör på lokalnätet efter att man gått i åsbro?
Åsbro's kurs "400 000volt" fokuserar på region och stamnät.
För att jobba som linjemontör, oavsett spänningsnivå, krävs ingen behörighet av montörerna. Iaf inte på samma sätt som installationselektriker. Någon på firman måste såklart sitta på AB-behörighet, men det är inget du behöver tänka på.
Det efterfrågas ofta av arbetsgivarna att man gått någon utbildning med inriktning på el.
Det som egentligen krävs för att jobba som linjemontör är kurser. Det finns inte heller någon "lärlingsperiod" på elkraft.
Arbetsgivarna ser det såklart som en fördel om du redan har dessa kurser, och vissa arbetsgivare ställer även de som ett krav.
De flesta viktigaste kurserna ingår i Åsbros utbildning. Sen är det en väldigt bra merit på CV't att du gått en så branschspecifik utbildning.
Har ej själv gått åsbros 400 000v utbildning utan endast tagit div. kurser där, så vet inte så mycket om just utbildningen. Men personalen på Åsbro är mycket trevliga och de kanske är lättare att prata med dom direkt om du har massa frågor om just utbildningen. Ska såklart försöka svara på så mycket jag kan, men är som sagt inte så insatt i just deras 400 000v utbildning.
För att göra ett långt svar kort; Jo, du kan jobba på lokalnät om du går på Åsbro, dock är inte utbildningen fokuserad på just detta.