Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-04, 09:11
Medlem
Hej! Jag tänkte starta den här tråden för det finns ingen som handlar om just yrket linjemontör som innebär arbete på sveriges kraftledningar från 50 000volt upp till 400 000 volt. Jag själv jobbar som linjemontör över stora delar av landet.
Så finns det några som är nyfikna på yrket där ute så är det bara att fråga på.
Citera
2013-03-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allballs
Hej! Jag tänkte starta den här tråden för det finns ingen som handlar om just yrket linjemontör som innebär arbete på sveriges kraftledningar från 50 000volt upp till 400 000 volt. Jag själv jobbar som linjemontör över stora delar av landet.
Så finns det några som är nyfikna på yrket där ute så är det bara att fråga på.

Vad ligger lönen på?
Samt, vad för utbildning gick du? Om du nu gick en...
Citera
2013-03-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagetUsernamn
Vad ligger lönen på?
Samt, vad för utbildning gick du? Om du nu gick en...

Lönen EFTER skatt ligger mellan 23-25k i månaden i snitt för mig som är hyfsat ny i branschen. En stor del av denna lönen är traktamente som man får för man jobbar ALDRIG hemmikring. Den enda utbildningen som finns för detta yrke ligger i Åsbro som ligger i Örebrotrakterna. Jag själv gick ingen sådan utbildning utan kom in i branschen på annat sätt
Citera
2013-03-04, 10:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allballs
Lönen EFTER skatt ligger mellan 23-25k i månaden i snitt för mig som är hyfsat ny i branschen. En stor del av denna lönen är traktamente som man får för man jobbar ALDRIG hemmikring. Den enda utbildningen som finns för detta yrke ligger i Åsbro som ligger i Örebrotrakterna. Jag själv gick ingen sådan utbildning utan kom in i branschen på annat sätt

Står arbetgivaren för bostad då eller? Annars låter det som en rätt dålig deal.
Citera
2013-03-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Står arbetgivaren för bostad då eller? Annars låter det som en rätt dålig deal.

Arbetsgivaren står självfallet för alla resor och alla boendekostnader.
Citera
2013-12-28, 20:34
Bannlyst
Hej. Har du nån koll på utbildningen i åsbro? Funderar på att söka den. Undrar över det där intagningsprovet, vad det består av och så...
Borde man inte kunna få jobb hyffsat nära hemma om man jobbar med regionsnätet runtom där man bor, eller funkar det inte så? Har man olika lön om man jobbar med stam eller regionsnät.
Har du behörighet att jobba med ställverk, isof. Hur är det mot att jobba med nätet?
Vet du nått om risken med de starka magnetfält man utsätts för i jobbet? Har man nått typ av skydd mot det när man jobbar?
Gått nytt år!
Citera
2013-12-28, 20:40
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimsuttra
Vet du nått om risken med de starka magnetfält man utsätts för i jobbet? Har man nått typ av skydd mot det när man jobbar?
Gått nytt år!
I Sverige jobbar man med strömmen avslagen. I Frankrike kör de dock med strömmen på ofta och de verkar klara sig
Citera
2013-12-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
I Sverige jobbar man med strömmen avslagen. I Frankrike kör de dock med strömmen på ofta och de verkar klara sig

Du har aldrig träffat på Vattenfalls AMS-styrka?
Däremot så jobbar de inte enligt barhands-metoden.
Citera
2013-12-29, 11:03
Bannlyst
vad är vattenfalls ams styrka? Vad är barhands-metoden?
Jobbar man även med strömmen avslagen i ställverken?
Citera
2013-12-29, 12:15
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Du har aldrig träffat på Vattenfalls AMS-styrka?
Däremot så jobbar de inte enligt barhands-metoden.
Nej, det har jag inte. Jag antar att det betyder "arbete med ström"? När jag var inne i branschen -00 tror jag de sa att de aldrig jobbade med strömmen på, men jag kan minnas fel
Citera
2013-12-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimsuttra
vad är vattenfalls ams styrka? Vad är barhands-metoden?
Jobbar man även med strömmen avslagen i ställverken?

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Nej, det har jag inte. Jag antar att det betyder "arbete med ström"? När jag var inne i branschen -00 tror jag de sa att de aldrig jobbade med strömmen på, men jag kan minnas fel

Jag kombinerar svaren, effektivt och modernt!

AMS står helt enkelt för Arbete Med Spänning.

Barhandsmetoden är precis vad det låter som, man tar i spänningsförande ledare direkt med händerna, vilket naturligtvis ställer enorma krav på att man verkligen är på samma potential som ledaren. Annars blir det BBQ. Denna metod används normalt inte i Sverige, men är vanligt utomlands.

Isolerhandskmetoden är den som används oftast, man har helt enkelt på sig speciella gummihandskar och arbetar direkt med spänningsförande delar.

Isolerstångsmetoden innebär att man använder sig av stänger och befinner sig på ett visst avstånd från spänningsförande delar.

Vattenfall presenterar sin AMS-kompetens lite grann här:
http://www.vattenfall.se/sv/foretag-ams.htm
Citera
2013-12-30, 21:53
Bannlyst
Okej. Så jobbar man med AMS så utsätter man sig för feta magnetfält, nån som har nån känsla för hur pass vanligt det är att man jobbar så? Och får man lära sig det på åsbro tro..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in