2013-03-04, 21:04
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det är nog inte så självklart som du tror. Det finns många som är inne på just det som han skriver. Man kan inte ta för givet att saker och ting sker i den ordning som vi upplever det. Bara för att medvetna varelser upplever livet från en tidpunkt till en annan så är det inte säkert att universum i sig går från en tidpunkt till en annan. Det kan vara så att allt (dåtid, nutid och framtid) sker samtidigt, men våra hjärnor sorterar händelserna i ordning från dåtid till framtid.

Här har du en länk som du kan läsa: http://www.epochtimes.se/articles/2010/05/11/19222.html

Ett utdrag ur artikeln:

Idén om bristen på sammanhang hos tiden som föreslagits av Barbour är ett försök att i ett teoretiskt sammanhang förklara ett universum sammansatt av många punkter som han kallar för ”nu”. Men sådana ”nu” ska inte förstås som flytande ögonblick som kom från det förflutna och kommer att dö i framtiden. Ett ”nu” skulle bara vara ett bland de miljoner "nu" som existerar i den universums oändliga mosaik i en speciell dimension som är omöjlig att upptäcka, där varje "nu" är kopplad till varandra på ett subtilt sättt utan att något skulle vara mer framstående än grannen. De existerar alla samtidigt.
...Uppenbarligen är det enda alternativet att sjunka in i en “tillfällig illusion” om denna evighet, medveten om att det finns ett rum där vårt förflutna fortfarande existerar och vad vi gör ändras inte. Eller som Einstein själv skulle säga ”Folk som oss, som tror på fysiken, vet att skillnaden mellan det förflutna, nutid och framtid bara är en envist efterhängsen illusion.”

Jag kan ju i och för sig varna för boken som beskrivs i artikeln. Den var inte den enklaste att förstå sig på. Jag köpte den engelska versionen (finns ej översatt) och det gäller att kunna matematik för att över huvud taget kunna bilda sig en uppfattning om Barbours idéer är rimliga eller ej. Men oavsett om Barbours utvecklade (och invecklade resonemang) stämmer eller ej så är grundidén fortfarande aktuell, enligt vad jag förstår..

Jag vet att det är så enkelt.

Flum: "Man kan inte ta för givet att saker och ting sker i den ordning som vi upplever det. Bara för att medvetna varelser upplever livet från en tidpunkt till en annan så är det inte säkert att universum i sig går från en tidpunkt till en annan. Det kan vara så att allt (dåtid, nutid och framtid) sker samtidigt, men våra hjärnor sorterar händelserna i ordning från dåtid till framtid."

Hur du än flummar runt i din fantasivärld så kan du inte förneka att förändring (tid!) existerar.
Citera
2013-03-04, 21:08
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vi ska alltså ta din "argumentation," baserad på ren intuition, som mindre flummig än att basera sin förståelse på vetenskapliga teorier? Där avstår jag nog måste jag säga.

Min argumentation är baserad på ren logik.
Citera
2013-03-04, 21:40
Medlem
Gick en intressant tävling på detta ämne, och här är de olika artiklarna. De verkar ganska delade i åsikter, många argumenterar för att glömma tiden, som Carlo Rovelli och Julian Barbour, medans andra som Sean Carrol menar att tiden faktiskt existerar. Själv tror jag att tiden existerar, mest eftersom hur kvantmekaniken verkar fungera, och hur det verkar vara en äkta skillnad på framtiden och dåtiden. Men det är inte en helt uppenbar fråga.
Citera
2013-03-04, 23:57
Medlem
analogics avatar
Gräver man ända tillbaks tills begynnelsen är frågan om tid fanns före rörelse eller om rörelsen fanns först, eller startade dom samtidigt? Filosofi

Matteys svar låter klokt tycker jag.
Citera
2013-03-05, 00:18
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Gräver man ända tillbaks tills begynnelsen är frågan om tid fanns före rörelse eller om rörelsen fanns först, eller startade dom samtidigt? Filosofi

Matteys svar låter klokt tycker jag.

Rörelse och tid är egentligen ekvivalenta. Vi människor använder olika ord för dem och kategoriserar dem olika i vardagen, men det är samma fenomen.

Vad är det i Matteys svar som låter klokt? Hans flumfantasier utan relevans i verkligheten är bara struntprat.
Citera
2013-03-05, 00:57
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discobyggarn
Rörelse och tid är egentligen ekvivalenta. Vi människor använder olika ord för dem och kategoriserar dem olika i vardagen, men det är samma fenomen.

Vad är det i Matteys svar som låter klokt? Hans flumfantasier utan relevans i verkligheten är bara struntprat.
Jag är utav uppfattningen att tid är ett knep vi använder för att kunna mäta rörelse mellan punkt a och b på ett enkelt sätt. Tid ser jag inte som nått verkligt igentligen. Vad är det som är så flummigt med hans svar? Ditt svar att du baserar det på logik är nästan flummigare, vad baserar du logiken på? Logik är nått som utvecklas från en föregående händelse så hur ser hela din logiska kedja ut?
Senast redigerad av analogic 2013-03-05 kl. 01:04.
Citera
2013-03-05, 03:34
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Jag är utav uppfattningen att tid är ett knep vi använder för att kunna mäta rörelse mellan punkt a och b på ett enkelt sätt. Tid ser jag inte som nått verkligt igentligen. Vad är det som är så flummigt med hans svar? Ditt svar att du baserar det på logik är nästan flummigare, vad baserar du logiken på? Logik är nått som utvecklas från en föregående händelse så hur ser hela din logiska kedja ut?

Du har delvis rätt i att tid är ett knep att mäta rörelse. Problemet är att du är omedveten om din kategorisering. Tid är rörelse/förändring. Vi mäter rörelse genom att jämföra det med en annan rörelse (tid). Vi använder olika ord för olika slags rörelser för att göra kommunikation mer effektiv. Inser du inte att rörelse=förändring=tid egentligen är samma fysiska fenomen? Kan du någon grundläggande fysik? Hört talas om rumtiden? Ska du börja flumma om att längd och höjd inte finns heller? Det är lika fånigt ...
Citera
2013-03-05, 04:21
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Problemet är att du är omedveten om din kategorisering. Tid är rörelse/förändring. Vi mäter rörelse genom att jämföra det med en annan rörelse (tid).
Rätt och fel. Rätt på det sätt att rörelse tolkas som tid, fel på det sätt att rörelse=tid.

Tid existerar inte, utan är ett sätt för våra levande varelser att kategorisera världen, i syfte att överleva. En hjort som inte lär sig att vargar är farliga kommer snabbt dö ut. Av den anledningen slumpade evolutionen fram hjärnan som den ser ut idag. Slutresultatet blir dock en slags konstant illusion om tid som något äkta. Precis som färger inte existerar ute i verkligheten, utan bara är ett koncept, en illusion som våra hjärnor skapar för att hjälpa oss överleva, så är tid också det.

Vad vi upplever är olika konfigurationer av universum, dvs. ett universum där atomerna och energin har en specifik konfiguration (där atomerna är på ett specifikt ställe). Olika konfigurationer upplevs som rörelse. Ett par atomer har flyttats från en plats till en annan, ett par energier har ändrat riktning osv. osv. Men i slutändan är det bara bollar som flyttas omkring i ett rum. Hur kan ett rum med bollar skapa tid?
Citera
2013-03-05, 05:00
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beritsterit
Hej.

Finns det någon tid?

eller är det bara en uppfinning?
Tidsdimensionen finns men alla händelser sker egentligen bara "nu" och endast nu då det är bara är nu som existerar i "verkligheten".

Dock är alltid nuet något som skett tidigare i tidsdimensionen, då vi aldrig kan bli i fas med det verkliga nuet som färdas i c, det nuet kommer vi aldrig någonsin ifatt med våra sinnen då det tar tid i vår tidsdimensionen för vår hjärna att registrera alla händelser såsom nu, fast det egentligen var då (nyss).
Senast redigerad av fillefilosof 2013-03-05 kl. 05:02.
Citera
2013-03-05, 13:03
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Rätt och fel. Rätt på det sätt att rörelse tolkas som tid, fel på det sätt att rörelse=tid.

Tid existerar inte, utan är ett sätt för våra levande varelser att kategorisera världen, i syfte att överleva. En hjort som inte lär sig att vargar är farliga kommer snabbt dö ut. Av den anledningen slumpade evolutionen fram hjärnan som den ser ut idag. Slutresultatet blir dock en slags konstant illusion om tid som något äkta. Precis som färger inte existerar ute i verkligheten, utan bara är ett koncept, en illusion som våra hjärnor skapar för att hjälpa oss överleva, så är tid också det.

Vad vi upplever är olika konfigurationer av universum, dvs. ett universum där atomerna och energin har en specifik konfiguration (där atomerna är på ett specifikt ställe). Olika konfigurationer upplevs som rörelse. Ett par atomer har flyttats från en plats till en annan, ett par energier har ändrat riktning osv. osv. Men i slutändan är det bara bollar som flyttas omkring i ett rum. Hur kan ett rum med bollar skapa tid?

Nej, rörelse=tid. Gör om, gör rätt! Om du tänker logiskt så förstår du att du är ute och cyklar.

Du och de andra flummarna i tråden bör läsa lite om rumtiden. Ska ni börja förneka existensen av rum också? Här är en enkel början: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid
Senast redigerad av Discobyggarn 2013-03-05 kl. 13:11.
Citera
2013-03-05, 17:37
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Nej, rörelse=tid. Gör om, gör rätt! Om du tänker logiskt så förstår du att du är ute och cyklar.

Du och de andra flummarna i tråden bör läsa lite om rumtiden. Ska ni börja förneka existensen av rum också? Här är en enkel början: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid
Tror du att det finns ett nu som är gemensamt för hela universum eller tror du att nuet är en individuell upplevelse för varje individ?
Citera
2013-03-05, 18:57
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Tror du att det finns ett nu som är gemensamt för hela universum eller tror du att nuet är en individuell upplevelse för varje individ?

Nuet är subjektivt såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in