2013-03-03, 17:10
Medlem
Min sambo har nyligen blivit vegeterian. Jag har inga tankar på att sluta äta kött.
Jag kan tänka mig att äta vegetariska rätter ibland, men vill gärna ha tips på maträtter som man kan göra vegetariska/med kött utan allt för mycket ansträngning.

Vi har t.ex lagat någon wok så har jag stekt kyckling vid sidan av och lagt till vid servering.
Vilka maträtter är lätta att kombinera så det passar båda? Vi vill undvika halvfabrikat och saker som quorn osv.
Citera
2013-03-03, 17:26
Medlem
Det hade förmodligen varit lugnt om det köttet faktiskt fanns tillgängligt på Hemköp.
Citera
2013-03-03, 17:29
Medlem
Kratics avatar
Samma dilemma här, men tanten min kan nöja sig med en reguljär måltid utan kött. Så jag har inga större problem med det. Sen är hon lite knepig då hon äter processat kött eller vad man ska säga, typ köttfärs/hamburgare/köttbullar
Citera
2013-03-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxyria
Stå upp för vad du äter istället.

Poängen är ju att vi vill kunna laga mat tillsammans. Alltså rätt som enkelt kan göras vegetarisk/icke vegetarisk utan att behöva laga helt separat mat. Det är väl att stå upp för vad jag äter? Åtminstone så långt det går utan att tvinga henne äta kött.
Citera
2013-03-03, 19:56
Medlem
ettanportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivgalning
Ett tips till dig är att äta kvorfärs, de ersätter köttet på ett bra sätt och smakar precis likadant, om inte godare. (Medvetandet) Då kan du tex göra Taco och båda är nöjda.

Dagens fetaste överdrift, quornfärs är torrt, smaklöst och kan i bästa fall beskrivas som nödfoder. Tacos är däremot inget dåligt tips men stek dig en egen sats med köttfärs.
Grilla funkar ju bra med då gräsätarna kan grilla sina qournfiléer medan du kör vanligt kött.
Soppor funkar rätt bra också ni kokar ihop något vegetriskt och sedan tillsätter du skaldjur etc just vi serveringen.
Citera
2013-03-03, 20:10
Medlem
Picasillys avatar
Taco etc. En panna köttfärs, en panna quorn/sojafärs, tillbehören är ju vegetariska. Eller så kör ni båda på den vegetariska färsen om du gillar det.

Toast för den late Enkelt att fylla med det man vill ha.
Samma sak med pizza och annan snabbmat. LANGOS kan jag varmt rekommendera om ni har fritös.

Sushi, samma sak här. Fylla med det man själv vill ha.

Sallader, en gemensam bas- sallad sen slänger du i kött i din.

Gratänger, kan göras helt vegetariska och sen har ni varsitt tillbehör.

Soppor kanske, blir väl i så fall att du får slänga i kött efteråt här också, kanske toppa med baconkrisp.

Köttbullar mer makaroner, potatis, whatever. En varsin panna med kött respektive vegbullar då.
Citera
2013-03-04, 09:30
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat! Tråden handlar inte om att omvända flickvännen, moral eller forskning, det finns det andra trådar om.
Här ska tips och recept som passar på vegetarianer och köttätare i samma hushåll postas.
//mod
Citera
2013-03-04, 09:36
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclean
Min sambo har nyligen blivit vegeterian. Jag har inga tankar på att sluta äta kött.
Jag kan tänka mig att äta vegetariska rätter ibland, men vill gärna ha tips på maträtter som man kan göra vegetariska/med kött utan allt för mycket ansträngning.

Vi har t.ex lagat någon wok så har jag stekt kyckling vid sidan av och lagt till vid servering.
Vilka maträtter är lätta att kombinera så det passar båda? Vi vill undvika halvfabrikat och saker som quorn osv.
Jag vill tipsa om indisk mat, där har man ofta köttet som ett komplement till hela rätten, lite som vi har inlagda rödbetor till en kalops, men man kan lika gärna servera det utan.
Gör själva grunden vegetarisk och sen tillsätter du bara nöt-, fläsk- eller kycklingstrimlor i din del av maten. Dock fungerar detta inte alls lika bra på klassisk kalops eller gulasch då dessa grytor ska ta smak av köttet.

En av mina favoritmatbloggare som visar upp rediga kötträtter lever faktiskt med en vegetarian och han postar en del kombinationsmiddagar där också.
www.enherransmat.se
Citera
2013-03-04, 12:19
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratic
Samma dilemma här, men tanten min kan nöja sig med en reguljär måltid utan kött. Så jag har inga större problem med det. Sen är hon lite knepig då hon äter processat kött eller vad man ska säga, typ köttfärs/hamburgare/köttbullar
Haha, va? Hon är vegetarian, men om köttet är nedmalet går det bra att äta? Förstår ingenting!
Citera
2013-03-04, 12:24
Medlem
Dixetias avatar
Citat:

Förvånad över att ingen nämnt bönor och linser! Wokade grönsaker, kokosmjölk, kikärtor och curry med lite ris är bara ett förslag men otroligt jävla gott. Gå till bönhyllan i butiken och vraka och välj. Välj att köpa torra 500 grams paket och koka själv istället för att köpa färdiga så sparar ni mängder med pengar. Bönorna förväller till minst dubbla storleken. Rekommenderar kidneybönor och borlotti.
Citera
2013-03-04, 16:31
Medlem
Tack för bra tips! Äntligen har jag något konkret att gå efter. Det har varit extra svårt eftersom hon så nyligen och plötsligt blivit vegeterian. Vi är så vana att laga mat som kretsar kring kött. Eftersom det varit så drastiskt har vi på senaste bara lagat helt separata rätter.
Citera
2013-03-04, 19:32
Medlem
Dixetias avatar
Citat:
Tack för bra tips! Äntligen har jag något konkret att gå efter. Det har varit extra svårt eftersom hon så nyligen och plötsligt blivit vegeterian. Vi är så vana att laga mat som kretsar kring kött. Eftersom det varit så drastiskt har vi på senaste bara lagat helt separata rätter.

Vill du ha mer förslag kan jag skicka PM med några awesome recept. Var vegetarian i 2 år men är vegan nu, men kommer gärna med vego-tips i alla former.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in