2013-03-03, 23:31
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Undrar om ni som har problem med att säga negerboll även har svårt för landet Nigeria och dess innevånare?

För den som inte vet så betyder ordet neger svart.

En negerboll är inte en kokosboll eller en chokladboll. Vet man inte skillnaden kanske man borde lära sig den innan man uttalar en befängd uppfattning i ämnet.
niger betyder svart, neger är ett nedsättande ord för mörkhyade personer. idiot.

förresten, vem fan bryr sig om man säger rätt eller fel? man behöver inte vara en konditor för att veta att ordet negerboll är nedsättande. och om det nu heter negerboll så förstår ändå de flesta vad man menar med chokladboll.

om man följer din logik så kan man inte gå in i en affär där de endast säljer brownies, och be om en chokladkaka. tro fan att de förstår att man pratar om en brownie.
Citera
2013-03-03, 23:37
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
niger betyder svart, neger är ett nedsättande ord för mörkhyade personer. idiot.

förresten, vem fan bryr sig om man säger rätt eller fel? man behöver inte vara en konditor för att veta att ordet negerboll är nedsättande. och om det nu heter negerboll så förstår ändå de flesta vad man menar med chokladboll.

om man följer din logik så kan man inte gå in i en affär där de endast säljer brownies, och be om en chokladkaka. tro fan att de förstår att man pratar om en brownie.

Intressant, vad betyder namnet på floden Rio Negro?

Sen förstod jag inte metaforen med Brownies men det gjorde nog inte du heller vad det verkar som.
Senast redigerad av felia 2013-03-03 kl. 23:39.
Citera
2013-03-03, 23:44
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Intressant, vad betyder namnet på floden Rio Negro?

Sen förstod jag inte metaforen med Brownies men det gjorde nog inte du heller vad det verkar som.
det betyder svarta floden. alltså betyder rio flod, och negro svart. därför förstår jag inte ditt argument. om flodens namn var "Rio Neger" så hade jag förstått vad du menar.

ang. metaforen så skrev du att man ska lära sig skillnaden mellan en negerboll, chokladboll och kokosboll. men jag anser att det är oviktigt att förstå skillnaden. en negerboll är alltid en negerboll och en chokladboll är alltid en chokladboll, och båda saker betyder samma sak.

jag menar alltså att om man ska köpa en brownie men säger chokladkaka, då säger man fel enligt vissa. men folk förstår ju ändå att man pratar om en brownie.

om man ska köpa en negerboll men säger chokladboll så har man fel enligt vissa. men folk förstår ju ändå att man pratar om en negerboll. vet du vad skillnaden mellan dessa ord är? jo, att det ena är nedsättande mot mörkhyade personer.
Citera
2013-03-03, 23:51
Medlem
satas avatar
För att inte verka rasistisk så skulle jag nog säga Invandrarboll.
Citera
2013-03-03, 23:52
Medlem
felias avatar
Citat:
det betyder svarta floden. alltså betyder rio flod, och negro svart. därför förstår jag inte ditt argument. om flodens namn var "Rio Neger" så hade jag förstått vad du menar.

ang. metaforen så skrev du att man ska lära sig skillnaden mellan en negerboll, chokladboll och kokosboll. men jag anser att det är oviktigt att förstå skillnaden. en negerboll är alltid en negerboll och en chokladboll är alltid en chokladboll, och båda saker betyder samma sak.

jag menar alltså att om man ska köpa en brownie men säger chokladkaka, då säger man fel enligt vissa. men folk förstår ju ändå att man pratar om en brownie.

om man ska köpa en negerboll men säger chokladboll så har man fel enligt vissa. men folk förstår ju ändå att man pratar om en negerboll. vet du vad skillnaden mellan dessa ord är? jo, att det ena är nedsättande mot mörkhyade personer.

Vad menar du att skillnaden mellan negro och neger är?

En negerboll är inte en chokladboll eller en kokosboll och det behöver man inte vara en konditor för att begripa.

Vad du anser vara nedsättande gör inte jag. Tycker du ska läsa pippi långstrump på de sju haven och fatta att ordet neger betyder svart vare sig du vill eller inte.
Citera
2013-03-03, 23:57
Medlem
skitmackans avatar
Citat:

En negerboll är inte en chokladboll eller en kokosboll och det behöver man inte vara en konditor för att begripa.

Vad du anser vara nedsättande gör inte jag. Tycker du ska läsa pippi långstrump på de sju haven och fatta att ordet neger betyder svart vare sig du vill eller inte.
Vad menar du att skillnaden mellan choklad och neger är? det är 2 annorlunda ord, med olika stavningar och olika stavelser. precis som neger och negro.
Citera
2013-03-04, 00:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Givetvis skulle jag aldrig få för mig att lära mina barn att säga negerboll. Man skulle ju framstå som nått jävla husvagnsfolk drägg.

Vi vanliga svenskar lär i alla fall barnen att säga negerboll eftersom det är det svenska ord som alltid har använts i urminnes tider. Man vill ju inte framstå som någon jävla överklassnobb från stockholm heller.
Citera
2013-03-04, 00:00
Medlem
Citat:
Vad menar du att skillnaden mellan choklad och neger är? det är 2 annorlunda ord, med olika stavningar och olika stavelser. precis som neger och negro.

Det funkar fint med chokladboll även om TS och många andra inte klarar av att stava rätt.
Citera
2013-03-04, 00:03
Medlem
alltid hetat negerboll!

jag tar inte illa upp av vit chocklad, då skall inte negrer bli kränkta av bollar
Citera
2013-03-04, 00:04
Medlem
Citat:

Skulle aldrig läsa någon gammal bok och jämföra den med dagens situation. Man måste vara källkritisk. En gammal gumma i småland kan inte vara den som sätter standarden för vad som är ok eller inte.

Ps: Jag tänker lära mina barn att berätta för mig om någon på deras förskola/dagis nämner order negerboll så att jag kan ta en närmare titt på deras extremister till föräldrar.
Citera
2013-03-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
choklad är ju gjort på kakao

spelar det någon roll?

beasås är gjort på smör som också finns i negerbollar.

blir väl beaboll nu
Senast redigerad av Brago12 2013-03-04 kl. 01:02.
Citera
2013-03-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Givetvis skulle jag aldrig få för mig att lära mina barn att säga negerboll. Man skulle ju framstå som nått jävla husvagnsfolk drägg.
Jag har en husbil och säger negerboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in