2023-05-09, 07:35
  #3577
Medlem
Ogdens avatar
Jag visste att det där med att rada upp leksakerna skulle få någon hobby-barnpsykiatriker härinne att varva upp. Tycker inte heller att man behöver spekulera om ett litet barn överlag faktiskt.
Citera
2023-05-09, 07:48
  #3578
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Men ge er!! Det är en skvallertråd om Sandra, att spekulera i ett barns eventuella diagnoser är off topic och riktigt riktigt äckligt beteende.
Word! Otroligt dålig smak att ha den diskussionen om ett litet barn som aldrig har bett om att vara offentlig.

Och sedan är det ju helt jävla otroligt att självutnämnda experter sitter på nätet och via några foton kan ställa diagnoser som alkoholism och autism. Wow. Man kan lägga ner fysiska mottagningar, för det är bara att skicka några foton med kort text och så har man diagnos färdig inom 10 min!
Citera
2023-05-09, 08:27
  #3579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Word! Otroligt dålig smak att ha den diskussionen om ett litet barn som aldrig har bett om att vara offentlig.

Och sedan är det ju helt jävla otroligt att självutnämnda experter sitter på nätet och via några foton kan ställa diagnoser som alkoholism och autism. Wow. Man kan lägga ner fysiska mottagningar, för det är bara att skicka några foton med kort text och så har man diagnos färdig inom 10 min!
Men snälla, det är väl ingen som tror! Och hon har ju själv valt att visa sitt barn offentligt med ansikte och allt. Skvaller om Sandra = skvaller om hennes familj.
Citera
2023-05-09, 09:09
  #3580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Men snälla, det är väl ingen som tror! Och hon har ju själv valt att visa sitt barn offentligt med ansikte och allt. Skvaller om Sandra = skvaller om hennes familj.
så för att Sandra visar honom offentligt så är Didrik inte längre ett litet barn vars integritet förtjänar att värnas? Makes sense
Citera
2023-05-09, 09:49
  #3581
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Men snälla, det är väl ingen som tror! Och hon har ju själv valt att visa sitt barn offentligt med ansikte och allt. Skvaller om Sandra = skvaller om hennes familj.

Fast det blir ju lite kontraproduktivt om ”vi” vill att hon skriver mer om sin son och familjelivet och hans personlighet när vi sen sitter och spekulerar i olika diagnoser när hon väl gör det?! Tycker aldrig man ska spekulera i folks sjukdomar, diagnoser och mediciner sådär fanatiskt. Vill hon skriva om hans eventuella diagnoser så kommer hon göra det, men varför skulle hon göra det? Sånt har BVC koll på och det känns ganska privat.

För övrigt är det helt normalt att barn radar upp bilar och klossar och bollar sådär. Alla gör det i den åldern. Alla mina barn har gjort det, och ingen av dem har någon diagnos.
Citera
2023-05-09, 12:28
  #3582
Medlem
Ni som blir så förbannade över att man spekulerar i huruvida D har autism, tycker det säger mer om er syn på autism. Antingen har han det och då kanske de i bästa fall upptäcker det tidigare än de annars gjort (så han och de kan få rätt stöd), eller så har han inte det och då är det väl bara att konstatera att det inte stämde. Tror de har större problem i livet än att folk spekulerar i det. Många som inte får sin autism-diagnos förrän de är vuxna, som gladeligen hade haft någon som såg att de hade det redan som barn.
__________________
Senast redigerad av omidag 2023-05-09 kl. 12:41.
Citera
2023-05-09, 12:50
  #3583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omidag
Ni som blir så förbannade över att man spekulerar om autism i en tråd för just skvaller, tycker det säger mer om er syn på autism. Antingen har han det och då kanske de i bästa fall upptäcker det tidigare än de annars gjort (viktigt att få stöd och diagnos om man har det), eller så har han inte det och då är det väl skitsamma? Känner många fina människor med autism, världen går inte under för att man har det, iaf inte om folk inte ser ner på det så mycket som ni verkar göra...
Du menar att s och b ska inse att d eventuellt att har autism genom att läsa flashback? Du tror inte att förskolan eller bvc skulle uppmärksamma det? Jag håller med om att autism inte är en skamlig sjukdom som måste döljas men d är ett litet barn vars integritet jag tycker ska respekteras, även i skvallertråd på Flashback.

Men om vi ska prata autism tycker jag att det är förminskade mot de som har den diagnosen att få det att handla om att gilla att bolla i timmar och lägga saker i rader. När man är 1.5 år.
__________________
Senast redigerad av Begoniii 2023-05-09 kl. 13:11.
Citera
2023-05-09, 14:13
  #3584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Du menar att s och b ska inse att d eventuellt att har autism genom att läsa flashback? Du tror inte att förskolan eller bvc skulle uppmärksamma det? Jag håller med om att autism inte är en skamlig sjukdom som måste döljas men d är ett litet barn vars integritet jag tycker ska respekteras, även i skvallertråd på Flashback.

Men om vi ska prata autism tycker jag att det är förminskade mot de som har den diagnosen att få det att handla om att gilla att bolla i timmar och lägga saker i rader. När man är 1.5 år.

Jag skrev att i bästa fall är det resultatet, inte att det är syftet. Förhoppningsvis upptäcks det av andra isåfall ja, men det sker tyvärr inte alltid. Om man bryr sig om ungens integritet borde man oroa sig mer över att Sandra postar bilder på honom på internet som vem som helst kan spara ner, utan att han gett samtycke.

Haha, det är alltså förminskande mot vuxna människor med autism för att folk ser autistiska tecken i en 1,5-årings lekar? Eller vem är det förminskande mot?
Citera
2023-05-09, 14:36
  #3585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omidag
Jag skrev att i bästa fall är det resultatet, inte att det är syftet. Förhoppningsvis upptäcks det av andra isåfall ja, men det sker tyvärr inte alltid. Om man bryr sig om ungens integritet borde man oroa sig mer över att Sandra postar bilder på honom på internet som vem som helst kan spara ner, utan att han gett samtycke.
Ja, alltså, jag tycker inte att s borde posta bilder på d, men det är ju en helt annan fråga? Som jag tycker är relevant att diskutera i tråden! Det handlar ju om s och hennes influencerskap, vilket spekulationer om d och diagnoser inte gör.
Citera
2023-05-09, 14:47
  #3586
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omidag
Ni som blir så förbannade över att man spekulerar i huruvida D har autism, tycker det säger mer om er syn på autism. Antingen har han det och då kanske de i bästa fall upptäcker det tidigare än de annars gjort (så han och de kan få rätt stöd), eller så har han inte det och då är det väl bara att konstatera att det inte stämde. Tror de har större problem i livet än att folk spekulerar i det. Många som inte får sin autism-diagnos förrän de är vuxna, som gladeligen hade haft någon som såg att de hade det redan som barn.
Men... Hur mås det? På riktigt?
Du kan inte tänka dig in i hur det vore att totala främlingar satt och spekulerade i om ditt barn har en diagnos (oavsett om det gäller npf eller tonsillit) på internet? Det ÄR ett rätt så tufft problem att ha enligt de flesta - alltså att folk skriver så sjuka saker online om ens barn. Jag fattar att fb är i princip utan regler, men det är ju en fri diskussion så vi som tycker det är osmakligt kommer ju uttrycka det. Jag tycker själv det är ont om skvallermaterial avseende Sandra just nu, men att ta till hennes barn är bara lågt, och mean girls-fånigt. Det skulle inte förvåna mig om hon inom kort helt tar bort D ur bloggen (vilket inte vore något dåligt tycker jag).

I alla fall... Vad tror ni om att Sandra vill bo utomlands? Kommer de lyckas med det innan D börjar skolan? Jag kan nog tänka mig att det blir något halvår eller år utomlands faktiskt, de har båda fria jobb och har erfarenhet av det. Japan? Kanske. Jag tror inte Sandra "nöjer sig" med typ Spanien utan det måste vara mer exotiskt än så.
Citera
2023-05-09, 14:55
  #3587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
I alla fall... Vad tror ni om att Sandra vill bo utomlands? Kommer de lyckas med det innan D börjar skolan? Jag kan nog tänka mig att det blir något halvår eller år utomlands faktiskt, de har båda fria jobb och har erfarenhet av det. Japan? Kanske. Jag tror inte Sandra "nöjer sig" med typ Spanien utan det måste vara mer exotiskt än så.
Ja du! S har ju tidigare pratat om Japan och det vore väldigt roligt om det blev det. Men jag tror nog ändå mer på kanske Frankrike, nån pittoresk mindre stad.
Citera
2023-05-09, 15:02
  #3588
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Ja du! S har ju tidigare pratat om Japan och det vore väldigt roligt om det blev det. Men jag tror nog ändå mer på kanske Frankrike, nån pittoresk mindre stad.
Det vore ju urmysigt! Jag är själv totalt ointresserad av Japan så det vore mycket roligare för mig att följa hehe. Jag föreslår att de under tiden försöker ta körkort och att Sandra börjar skriva en roman för vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in