2023-04-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Herregud det där med bryggan hade jag inte ens låtit min 4-åring göra. Vad i helvete håller hon på med? Särskilt med tanke på de senaste filmerna på insta, han är så sjukt ostadig när han går, han är över 1 år gammal men går som min unge gjorde under 1 år. Nu måste hon sluta leka tonåring och fatta att det är coolt att vara omtänksam om sitt eget barn.

Av ren okunnighet och något som tyvärr påminner om trots verkar hon vilja ”bevisa” för alla att hon minsann är en cool och avslappnad förälder som ”inte bryr sig”. Tyvärr verkar hon inte se uppenbara faror i vardagen. Dessutom med något eller några glas vin i kroppen beroende på tidpunkt.

Håller med om att D fortfarande går väldigt ostadigt..
Citera
2023-04-15, 12:12
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microlabb
Med risk för att hon bara försöker provocera och jag går rakt i fällan nu. Men senaste bilden på Instagram där D springer på bryggan känns så fel. Det krävs bara en hundradelssekund för att något ska gå fel där och då står mamma en bit bakom med mobilen i handen. Slapp och skön förstagångsmamma i all ära men lite humm om vad ett barn klarar och inte måste hon väl kunna ha. Eller kan någon säga till henne?

Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Herregud det där med bryggan hade jag inte ens låtit min 4-åring göra. Vad i helvete håller hon på med? Särskilt med tanke på de senaste filmerna på insta, han är så sjukt ostadig när han går, han är över 1 år gammal men går som min unge gjorde under 1 år. Nu måste hon sluta leka tonåring och fatta att det är coolt att vara omtänksam om sitt eget barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Av ren okunnighet och något som tyvärr påminner om trots verkar hon vilja ”bevisa” för alla att hon minsann är en cool och avslappnad förälder som ”inte bryr sig”. Tyvärr verkar hon inte se uppenbara faror i vardagen. Dessutom med något eller några glas vin i kroppen beroende på tidpunkt.

Håller med om att D fortfarande går väldigt ostadigt..

Men bryggan går ju längs med stranden, inte rätt ut i vattnet. Kan dessutom vara långgrunt, vilket det ser ut som. Skulle tippa på att det är typ 2 dm vattendjup (visserligen helt godtycklig uppfattning från mig, så långt ifrån fakta…) och hon går precis bakom honom. Skulle han trilla i skulle det dessutom inte ens fördröja räddningsinsatsen en sekund att bara släppa mobilen? Hon har ju honom i fokus, inte så att hon scrollar på insta (hon kan ju ha gjort det också, förstås, men just här, det enda bevis vi har på att hon höll på med mobilen, var ju det hon gjorde att fota honom när hon gick precis bakom).

https://www.instagram.com/p/CrBKHqFIT-D/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Citera
2023-04-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men bryggan går ju längs med stranden, inte rätt ut i vattnet. Kan dessutom vara långgrunt, vilket det ser ut som. Skulle tippa på att det är typ 2 dm vattendjup (visserligen helt godtycklig uppfattning från mig, så långt ifrån fakta…) och hon går precis bakom honom. Skulle han trilla i skulle det dessutom inte ens fördröja räddningsinsatsen en sekund att bara släppa mobilen? Hon har ju honom i fokus, inte så att hon scrollar på insta (hon kan ju ha gjort det också, förstås, men just här, det enda bevis vi har på att hon höll på med mobilen, var ju det hon gjorde att fota honom när hon gick precis bakom).

Du tycker inte att bryggan är ganska hög i jämförelse med barnet? Hur djupt det är spelar ju mindre roll för det där fallet blir knappast bättre av att det är grunt och stenigt. Att barnet hamnar i vattnet är ju inte det värsta utan fallet. Sandra är ju minst någon meter bakom och D kutar mot en boll som ligger på kanten av bryggan. Bevisligen har väl allt gått bra eftersom hon lägger upp den men fy jag fick nästan ångest bara av att se bilden, den synen med mitt barn i den åldern hade aldrig fått mig att ta upp mobilen utan snarare direkt plocka upp ungen.
Citera
2023-04-15, 13:23
Medlem
Citat:

Såna små barn kan ju drunkna i 1 dm vatten eftersom de har svårt att resa sig upp från typ liggande på mage. Eftersom D fortfarande går lite vingligt är hans motorik inte jättebra. Jag tycker inte Sandra verkar vara typen som bara tar ett foto och sen lägger ner telefonen och inte använder den mer. Tycker inte detta är försvarbart.
Citera
2023-04-15, 13:38
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Du tycker inte att bryggan är ganska hög i jämförelse med barnet? Hur djupt det är spelar ju mindre roll för det där fallet blir knappast bättre av att det är grunt och stenigt. Att barnet hamnar i vattnet är ju inte det värsta utan fallet. Sandra är ju minst någon meter bakom och D kutar mot en boll som ligger på kanten av bryggan. Bevisligen har väl allt gått bra eftersom hon lägger upp den men fy jag fick nästan ångest bara av att se bilden, den synen med mitt barn i den åldern hade aldrig fått mig att ta upp mobilen utan snarare direkt plocka upp ungen.

Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Såna små barn kan ju drunkna i 1 dm vatten eftersom de har svårt att resa sig upp från typ liggande på mage. Eftersom D fortfarande går lite vingligt är hans motorik inte jättebra. Jag tycker inte Sandra verkar vara typen som bara tar ett foto och sen lägger ner telefonen och inte använder den mer. Tycker inte detta är försvarbart.

Nej, jag tycker inte bryggan är särskilt hög alls? (Men visst, jag är verkligen inte särskilt begåvad inom spatialt tänkande/seende…)
Och den går som sagt var längs med stranden… Här ser avståndet ut att vara inte ens 2 meter från strandkanten?
Håller dock med om att han naturligtvis kan slå sig mot stenig/grusig botten om han skulle trilla, dito om han trillat på asfalt eller uppe på stranden.
Ja, jag vet mycket väl att barn kan drunkna i en vattenpöl. Men tror ni själva, på riktigt, att Sandra inte skulle hoppa i om Didrik föll av bryggan?
Det är liksom inte en brygga som sträcker sig 50 meter ut i havet, då skulle jag också bli allvarligt oroad. Den går längs med stranden! Det ser grunt ut!
Jag kan också påpeka att jag tar väldigt allvarligt på barnsäkerhet, har läst en massa inom området och förvånas ofta av folks nonchalans och risktagande när det kommer till barns säkerhet, men det här gjorde mig inte orolig. (Hade det varit brygga långt ut i vattnet, ja, helt annan sak.)
Då är jag mer orolig över att de har en pool ute i trädgården, hoppas de täcker den på natten. Har väl hänt förr att småbarn vaknat och smitit ut genom en altandörr på glänt eller liknande.
Citera
2023-04-15, 13:44
Medlem
cleolinas avatar
Förresten, i dagens inlägg skriver Sandra: ”en annan bloggare jag följer, Elsa”. Trodde att hon och Elsa Billgren var ”riktiga” kompisar privat? Här låter det ju mer som en bloggbekant, bara.
Usch, hur gick jag från att läsa i princip noll skvaller till att favoritmarkera trådarna om Sandra, Elsa och Sofia och läsa varje dag i dem… 😳
Citera
2023-04-15, 14:07
Medlem
cleolinas avatar
Jag utgick ifrån att det var typ vaddjupt/plaskdammsdjupt (med klart vatten och precis vid strandkanten) men en kompis hävdar att en eka/mindre båt kräver 50 cm - 1 m för att kunna förtöjas, så troligen djupare än vad jag trodde, om än inte djupt (för en vuxen).
Ja, jag vet inte, jag är en extremt lättoroad och nojig person och jag reagerade faktiskt inte på bilden (i och med närheten till stranden och att jag utgick ifrån att det var grunt, dessutom med klart vatten man ser tydligt igenom - och ja, givetvis kan man drunkna även i genomsiktigt vatten men det är väldigt lätt för föräldern som går 1 meter bakom att långt innan dess har sett var man är nånstans…).
Däremot uppskattade jag inte att han gick och bollade på en gata. (Men de kanske var i färd med att korsa den.) Bilar kan komma väldigt snabbt…
Citera
2023-04-15, 14:17
Medlem
cleolinas avatar
Förlåt för spammandet men såg precis att Sandra taggat området:
Väldigt klart vatten:
https://www.instagram.com/p/CSbJeneDhcF/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/p/Ce_mqjSM0c8/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

…och inte djupt alls, men gör nog ont att trilla på de där stenarna:
https://www.instagram.com/p/CRGi_EkNRxR/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
(Och ja, bryggan vid ebb högre upp än jag trodde.)

https://www.instagram.com/p/CTgytfejLXV/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Däremot har ju Frankrike tidvatten, så stundom djupare, här går det upp till låren på man med okänd längd:
https://www.instagram.com/p/ChXXGHGNv5n/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Citera
2023-04-15, 15:55
Medlem
Citat:
Förlåt för spammandet men såg precis att Sandra taggat området:
Väldigt klart vatten:
https://www.instagram.com/p/CSbJeneDhcF/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/p/Ce_mqjSM0c8/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

…och inte djupt alls, men gör nog ont att trilla på de där stenarna:
https://www.instagram.com/p/CRGi_EkNRxR/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
(Och ja, bryggan vid ebb högre upp än jag trodde.)

https://www.instagram.com/p/CTgytfejLXV/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Däremot har ju Frankrike tidvatten, så stundom djupare, här går det upp till låren på man med okänd längd:
https://www.instagram.com/p/ChXXGHGNv5n/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Jag tror du hakade upp dig på drunkning lite väl mycket. Bryggan ser ut att vara åtminstone 50cm över vattenytan och ett sånt fall gör ont framförallt på så liten person. På samma sätt låter man inte sina ettåringar klättra på stolar obevakat eller springa ner för trappor själva. Såklart Sandra hade hoppat i efter om han ramlat men då är ju skadan redan skedd.
Citera
2023-04-15, 19:21
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Jag tror du hakade upp dig på drunkning lite väl mycket. Bryggan ser ut att vara åtminstone 50cm över vattenytan och ett sånt fall gör ont framförallt på så liten person. På samma sätt låter man inte sina ettåringar klättra på stolar obevakat eller springa ner för trappor själva. Såklart Sandra hade hoppat i efter om han ramlat men då är ju skadan redan skedd.
Mm, jag tog för givet att drunkningsrisken var det folk tänkte på.
Ogillar att ”tjafsa emot” men en vanlig skollinjal är 30 cm. Vattnet är mjukt och tar emot och lindrar fall. (Om man faller från den höjden.)
Jag tror helt ärligt inte att ett barn skadas av att falla 50 cm ner i vatten (om vi bortser från drunkningsrisken då, men nu har vi ju sett på flera bilder att vattnet både är genomskinligt och grunt och Sandra gick som sagt var precis bakom honom).
Självklart vill ingen att han ska trilla i oavsett, och slår han sig mot stenarna i vattnet kan han självklart få ont. (Även bortsett från att han kan bli väldigt rädd et c.)
Alltså, jag uppskattar verkligen omtanken om andras barn, jag är glad att folk reagerar, det finns alldeles för många som tänker mer på föräldrarnas rätt att vara ”världens bästa föräldrar” oavsett vad de hittar på än barnets väl och ve men personligen tror jag alltså inte att det var någon fara för Didrik här eller att det hela var ”oförlåtligt” eller vad det nu stod här.
Och jo, själv hade jag hållit ett barn stenhårt i handen ute på en brygga om jag bedömde att det var minsta risk för dess säkerhet. Men jag misstänker att Sandra kanske också hade gjort det…
Citera
2023-04-16, 07:16
Medlem
Citat:
Jag utgick ifrån att det var typ vaddjupt/plaskdammsdjupt (med klart vatten och precis vid strandkanten) men en kompis hävdar att en eka/mindre båt kräver 50 cm - 1 m för att kunna förtöjas, så troligen djupare än vad jag trodde, om än inte djupt (för en vuxen).
Ja, jag vet inte, jag är en extremt lättoroad och nojig person och jag reagerade faktiskt inte på bilden (i och med närheten till stranden och att jag utgick ifrån att det var grunt, dessutom med klart vatten man ser tydligt igenom - och ja, givetvis kan man drunkna även i genomsiktigt vatten men det är väldigt lätt för föräldern som går 1 meter bakom att långt innan dess har sett var man är nånstans…).
Däremot uppskattade jag inte att han gick och bollade på en gata. (Men de kanske var i färd med att korsa den.) Bilar kan komma väldigt snabbt…

Du har inte barn känns det som? Små barn är som fyllon, ramlar på konstiga ställen på en sekund. Djupet är inte problemet det är vattnet. Har en kompis barn som ramlade i en fontän, ingen fara men det skreks kan jag säga. Känns så jävla onödigt.
Citera
2023-04-16, 07:18
Medlem
Citat:
Mm, jag tog för givet att drunkningsrisken var det folk tänkte på.
Ogillar att ”tjafsa emot” men en vanlig skollinjal är 30 cm. Vattnet är mjukt och tar emot och lindrar fall. (Om man faller från den höjden.)
Jag tror helt ärligt inte att ett barn skadas av att falla 50 cm ner i vatten (om vi bortser från drunkningsrisken då, men nu har vi ju sett på flera bilder att vattnet både är genomskinligt och grunt och Sandra gick som sagt var precis bakom honom).
Självklart vill ingen att han ska trilla i oavsett, och slår han sig mot stenarna i vattnet kan han självklart få ont. (Även bortsett från att han kan bli väldigt rädd et c.)
Alltså, jag uppskattar verkligen omtanken om andras barn, jag är glad att folk reagerar, det finns alldeles för många som tänker mer på föräldrarnas rätt att vara ”världens bästa föräldrar” oavsett vad de hittar på än barnets väl och ve men personligen tror jag alltså inte att det var någon fara för Didrik här eller att det hela var ”oförlåtligt” eller vad det nu stod här.
Och jo, själv hade jag hållit ett barn stenhårt i handen ute på en brygga om jag bedömde att det var minsta risk för dess säkerhet. Men jag misstänker att Sandra kanske också hade gjort det…

Som jag sa, hade knappt låtit min 4-5 åring gå på den där smala bryggan själv. Och dom kan man ändå berätta riskerna för. Didrik har ingen jävla aning plus fattar ingenting. Han ska inte vingla runt där själv, aldrig i livet. Ingen 1-åring ska gå på en brygga själv. Även om den är 10 m bred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in