Skulle starkt rekommendera en
https://www.puros.se/cigarrer/kubans...os-brevas.html Quitnero TUblares
Avnjöt nyss en, första icke cigarillen jag rökt nykter, och det var en ganska trevlig erfarenhet.
Kom ihåg att inte röka för mycket eller snabbt, man kan bli sjösjuk av allt nikotin. Upptäckte det på fyllan. Om du skulle råka med det, går det visst att äta för att bli av med känslan fick jag höra (men inte provat, då det är sjukt svårt att hålla nere något alls i det tillståndet).
Många skulle rekommendera något litet att äta efteråt eller medans du röker, något lätt och kanske sockeraktigt som choklad eller liknande (kanske en twix?). Och något att dricka, alkohol eller inte. Kan starkt rekommendera trocadero till medans du eller efter du rökt en.
Cigariller från Cohiba är också rätt bra att bara börja med till början.
https://www.puros.se/cigarrer/kubans...iba-short.html (beställer du 10 får du ett paket, bara en och du får en i en liten påse). Rökte dessa ett par veckor innan jag nyktert provade en ordentlig cigarr och det hjälpte massor med att lära sig att inte röka för snabbt och var ändå inte så illa om man råkade röka hela på ett par minuter.
Häslomässigt är det inte så illa. Röker du 3-4 stycken om dagen är det visst sjukt värren en bara en om dagen eller mindre ändå. Bra för lungorna jämnfört med cigaretter men munnen får ju självklart rök i sig och riskerar cancer i framtiden (dock inte mycket). När man vänjer sig får man sällan ner röken i halsen har jag också märkt. Hittade en studie som hade gjorts i USA på ett par hundra rökare, och av dom var cancerisken betydligt lägre än de som rökte cigaretter, de flesta i studien rökte en om dagen och bara var annan dag eller så, och deras risker var betydligt lägre än folk som rökte cigarett eller bara fler cigarrer om dagen.
Hälsomässigt är ju cigarr och pipa de bra alternativen (av en dålig vana :P). En liten bit dock, cigarriller är inte alltid handrullade och kan innehålla kemikalier och liknande, samt alla smaksatta cigarrer innehåller sånt. Sök efter lång filler för då kan du vara säker på att det är en handrullad, då få kan göra maskiner som gör lång filler cigarrer vad jag hört, medans short filler kan vara handrullade men ibland är maskingjorda de med, samt hört att alla maskingjorda cigarrer är short filler.
Hoppas det hjälpte. Sidan jag länkade är ganska bra och man får en liten godisbit när man beställer. Köpte ett par gånger där men än så länge bra servis. Och kom ihåg: Pris =/= kvalitet, men oftast gäller det. Men många bra cigarrer måste inte kosta mer än 30-50 kr styck för kvalitet.