2013-03-02, 20:56
Medlem
Gautamas avatar
Förr så satte man ju en bandare på golvet i replokalen, spelade in lite kasetter och skickade in till olika skivbolag. Gillade de vad de hörde så kunde man få ett skivkontrakt. Fungerar det likadant i dagens datorfierade värld? Nu känns det som att man måste slå igenom på internet först och vara en jävel på att marknadsföra sig för att nån ska ta notis.
Citera
2013-03-02, 20:59
Medlem
Om skivbolagen anser att de kan profetera på din musik så får du kontrakt, så enkelt är det.
Citera
2013-03-05, 19:53
Medlem
Gautamas avatar
Ok, så det sitter fortfarande nån och lyssnar igenom inskickade inskickade demos, och om de hör nåt de gillar så betalar de för studiotid, ljudtekniker, producent, mixning, mastring osv.

Lite följdfrågor på detta:
Vad är en rimlig budget för en skiva (typ 12 låtar)? Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är, men alltså, om man snackar i runda slängar för ett helt okänt band. Det måste väl finnas några standardkontrakt. (Vill mest veta vad det skulle kosta om man finansierar det utan backning av ett skivbolag.)

Bör man ta hjälp av en advokat om man ska skriva på ett sådant kontrakt, så inte bolaget blåser en?

Var är lättast att bli signad, i USA eller Sverige? (Vårt band har medlemmar på båda sidor Atlanten.)

Om jag nu ska börja skicka in våra låtar till olika skivbolag, och även lägga upp dem på Soundcloud, bör jag då copyright-skydda dem först? Hur bär man sig i så fall enklast åt med detta?
Senast redigerad av Gautama 2013-03-05 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in