2013-03-02, 19:50
Medlem
Hej!
Köpt en bil nu precis och tänkte teckna en försäkring.
Jag har haft körkort i 10 år. I början stod alltid farsan på bilen men från och med 3 år sedan äger jag bilarna själv.
När jag skall teckna försäkring finns det en flik "Antal skade fria år på trafikförsäkringen"
Jag kan välja från 1-10 år, det blir en jävla skillnan i pris om jag väljer 3 eller 10.
Jag har aldrig varit ute för någon krock eller så.
Vad skall jag välja??
Citera
2013-03-02, 20:26
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Hej!
Jag har haft körkort i 10 år. I början stod alltid farsan på bilen men från och med 3 år sedan äger jag bilarna själv.
När jag skall teckna försäkring finns det en flik "Antal skade fria år på trafikförsäkringen"
Jag kan välja från 1-10 år, det blir en jävla skillnan i pris om jag väljer 3 eller 10.
Vad skall jag välja??

Har du haft körtkort i 10 skadefria år så väljer du 10 år jivetvis.

Är du inne på www.compricer.se och jämför priser eller? Kan äver rekomendera Dina försäkringar, som inte är knutna till compriser, o kolla pris där med.
Citera
2013-03-02, 20:49
Medlem
Hehe var dina försäkringar som jag menade, de var billigast.
Citera
2013-03-02, 22:15
Medlem
franges avatar
Jag undrar över det där med skadefria år, vad exakt menas? Alltså, är det om man öht varit inblandad i en olycka/skadeärende, eller är det om man varit vållande?

Jag har nämligen haft körkort i 8 år men har råkat ut för ett par skadeärenden, då det i samtliga fall varit motparten som varit vållande, exempelvis för 5 år sen då några snorungar satte eld på byggnaden min bil förvarades i (med garageförsäkring) vilket ledde till att bilen fick röksaneras och lackas om, återigen inte mitt fel med garageförsäkringen stod för allt.

Sedan var det en gammal kärring som för 4 år sen körde ut från en mindre väg och rakt in i passagerardörren på mig som kom på huvudled, dvs inget snack om vem som var vållande där. Reparationer och omlackering som följd.

I dessa båda fall stod dock inte bilen skriven på mig.

Dessutom inleddes 2013 med ett motorhaveri på en ganska nyligen inköpt (begagnad) bil som krävde bärgning och hyrbil till mig, genom försäkringsbolaget. Den bilen står skriven på mig.

Gör det att jag har 0 styck skadefria år, eller?
Senast redigerad av frange 2013-03-02 kl. 22:18.
Citera
2013-03-02, 22:34
Bannlyst
Japp, på grund av det som hände 2013.
Citera
2013-03-02, 22:46
Medlem
Lugini3s avatar
Jag har även funderat på detta med skadefria år. Räknas skadefria år som antal skadefria år man haft i följd eller som antal år från det man haft körkort minus eventuella skadeår.
Alltså om jag haft körkort i 15år och råkade ut för en olycka för 5år sedan där jag var vållande, innebär det att jag har 14 skadefria år eller 4 skadefria år?

Det låter orimligt att man skulle börja om på "noll" bara för att man haft en olycka. Detta skulle innebära att en person som kört prickfritt i 10år som råkat ut för en olycka kommer landa på noll skadefria år igen, alltså samma som en person som precis tagit körkort. Detta kan väl inte vara rimligt?

Svaret på denna fråga finns säkert att finna hos försäkringsbolaget men jag har inte orkat läsa igenom alla föreskrifter.
Citera
2013-03-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Jag har även funderat på detta med skadefria år. Räknas skadefria år som antal skadefria år man haft i följd eller som antal år från det man haft körkort minus eventuella skadeår.
Alltså om jag haft körkort i 15år och råkade ut för en olycka för 5år sedan där jag var vållande, innebär det att jag har 14 skadefria år eller 4 skadefria år?

Det låter orimligt att man skulle börja om på "noll" bara för att man haft en olycka. Detta skulle innebära att en person som kört prickfritt i 10år som råkat ut för en olycka kommer landa på noll skadefria år igen, alltså samma som en person som precis tagit körkort. Detta kan väl inte vara rimligt?

Svaret på denna fråga finns säkert att finna hos försäkringsbolaget men jag har inte orkat läsa igenom alla föreskrifter.

Jag skulle utgå ifrån att man räknar från skadetillfället.

Men du hamnar inte på NOLL som 18 år och nytaget körkort.

Detta är orimligt.

Förmodligen händer ingenting alls.

Ring och fråga FSB om du är osäker.

Orkar du inte det så sluta tänk på det.
Senast redigerad av Delsbo 2013-03-03 kl. 01:15.
Citera
2013-03-03, 02:34
Medlem
toby79s avatar
Det är trafikdelen som räknas för skadefria år. Delkasko och helförsäkringen räknas inte in, inte sist jag pratade försäkringar med mitt bolag iaf. Så har du inte behövt nyttja trafikförsäkringen så räknar du från tiden då du skaffade den, eller från det år du senast använde den. Så det är helt okej att bli påkörd av andra som är vållande.

Man kan inte tillgodoräkna sig tid från andra. Men ofta kommer man in på en ganska bra bonus från början om jag inte minns fel, speciellt om man börjar jämföra bolagen och spela ut dom mot varandra.
Citera
2013-03-03, 08:51
Medlem
Detta är vad som avses med skadefria år som påverkar bonusen vad det gäller "Dina försäkringar":
Citera
2013-03-03, 09:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
Hej!
Vad skall jag välja??
Du kan ju knappast tillgodoräkna dig skadefria år på en försäkring du inte haft. Det är ju din far som har skadferia år på försäkringen, inte du. Du har haft försäkring i 3 år, dvs. du har 3 skadefria år.
En person som tar körkort i 18-årsåldern och inte skaffar bil förrän i 30-årsåldern har ju knappast 12 skadefria år, eller hur?
Citera
2013-03-03, 16:34
Medlem
Jag tog 9 skadefria år, dom ringer väl om det blir någon ändring.
2000 kr per år kostar den nu, hade jag tagit 3 år blev summan 4500.
Måste vara en jäkla massa som gör fel, inte lätt att veta.
Citera
2013-03-03, 17:14
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En person som tar körkort i 18-årsåldern och inte skaffar bil förrän i 30-årsåldern har ju knappast 12 skadefria år, eller hur?

Jag har alltid antagit att man räknar skadefria år från det att man fått sitt körkort. Att du inte ägt en bil eller kört på 10år har jag inte tagit med i beräkningen.
Det kan verka uppenbart att man endast borde räkna skadefria år som år där man faktiskt haft en försäkring, men jag tror många räknar antal år som dom haft körkort.

I ditt exempel så har ju personen faktiskt 12 skadefria år då man inte varit i någon olycka. Men självklart blir det en konstig beräkning och jag vet inte vad som gäller.

De gånger jag testat att ändra antal skadefria år vid beräkning ar försäkringspremie så har det inte skiljt sig nämnvärt om jag valt 1 eller 10 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in