Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-03-02, 15:38
Medlem
Hai!

Jag vill slänga över mitt OS som just nu ligger på en 250GB partion utav en 1TB disk, till min 500GB disk och undrar om någon har några funderingar till om hur detta skulle gå till?

Har ghostat min C disk (gjort en backup) och slängt över den på min andra disk, men jag får den inte att boota med denna som systemdisk, även om jag kopplar loss min 1TB disk. Då gnäller den på att ingen systemdisk finns etc.

Felmeddelande: "Non-system disk or disk error, replace and strike any key when ready"

Har inga skivor kvar nämligen och tänkte kolla om någon helt enkelt vet hur jag får över mitt OS från en disk till en annan.

Tack på förhand!
Citera
2013-03-02, 17:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mAzty
Hai!

Jag vill slänga över mitt OS som just nu ligger på en 250GB partion utav en 1TB disk, till min 500GB disk och undrar om någon har några funderingar till om hur detta skulle gå till?

Har ghostat min C disk (gjort en backup) och slängt över den på min andra disk, men jag får den inte att boota med denna som systemdisk, även om jag kopplar loss min 1TB disk. Då gnäller den på att ingen systemdisk finns etc.

Felmeddelande: "Non-system disk or disk error, replace and strike any key when ready"

Har inga skivor kvar nämligen och tänkte kolla om någon helt enkelt vet hur jag får över mitt OS från en disk till en annan.

Tack på förhand!
Du har redan fått över ditt OS. Det är bara det att du måste göra nya C: bootbar/startbar. Gör så här:
  1. Starta datorn med gamla disken och ha den nya ansluten, eller anslut den efter start och få med den i systemet.
  2. Ladda hem Partition Wizard Portable och starta det.
  3. Där i högerklickar du på nya diskens windowspartition, välj Modify och sedan Set Active. Om det är så att du har Win7 eller Win8 så kan det finnas en partition på 100Mb, isf ska det vara den som ska göras startbar istället.
  4. Klicka på Apply uppe till vänster för att verkställa det du gjort.
Nu ska den vara bootbar.

Edit:
Såg nu att du endast har Ghostat C:. Ta en titt på gamla disken i Partition Wizard. Är det så att du har en liten 100Mb partition som är "Boot" så får du nog göra om allt från början. Du ska då i Ghost köra Disk>>To Disk istället. Detta för att få med allt som det ska vara.
Sen ev in i PW och göra den lilla bootbar.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-02 kl. 17:14.
Citera
2013-03-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du har redan fått över ditt OS. Det är bara det att du måste göra nya C: bootbar/startbar. Gör så här:
  1. Starta datorn med gamla disken och ha den nya ansluten, eller anslut den efter start och få med den i systemet.
  2. Ladda hem Partition Wizard Portable och starta det.
  3. Där i högerklickar du på nya diskens windowspartition, välj Modify och sedan Set Active. Om det är så att du har Win7 eller Win8 så kan det finnas en partition på 100Mb, isf ska det vara den som ska göras startbar istället.
  4. Klicka på Apply uppe till vänster för att verkställa det du gjort.
Nu ska den vara bootbar.

Edit:
Såg nu att du endast har Ghostat C:. Ta en titt på gamla disken i Partition Wizard. Är det så att du har en liten 100Mb partition som är "Boot" så får du nog göra om allt från början. Du ska då i Ghost köra Disk>>To Disk istället. Detta för att få med allt som det ska vara.
Sen ev in i PW och göra den lilla bootbar.

Aye, jag har en partition á 100 MB som jag var rädd skulle spöka till det för mig. Men hur fungerar det med ghosten? Förklarar;

Kör med Norton Ghost. Har en Disk på 1TB och en på 500GB. Den på 1TB har jag delat upp så jag har C på en del och sedan 650GB till annat. När jag köra Disk to Disk tar jag väl HELA disken, dvs 1TB och inte bara C-disken/partionen? Min andra, nya, disk är ju bara 500GB isåfall..

Låter flummit.. Men har en disk uppdelad i två partioner; C och F, tar den hela denna disk och då båda partitionerna om jag kör Disk to disk?

Tack för svar i alla fall!
Citera
2013-03-02, 18:03
Medlem
Eldre Norton Ghost klarer ikke gjøre disken bootbar, det kjenner jeg til. Har fått det til å fungere med Startup Repair, som kjøres to ganger.
Startup Repair kjører du enten fra orginal Windows DVD, eller du kan laste ned den biten og lage en selv.
(Google "windows 7 startup repair download").

Et enklere alternativ kan være å 'ghoste' med det innebygde image backup programmet (Win7 / 8).

PS: Den 100MB partisjonen er ikke nødvendig, fungerer like bra med System på Windows partisjonen.
Citera
2013-03-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessie6
Eldre Norton Ghost klarer ikke gjøre disken bootbar, det kjenner jeg til. Har fått det til å fungere med Startup Repair, som kjøres to ganger.
Startup Repair kjører du enten fra orginal Windows DVD, eller du kan laste ned den biten og lage en selv.
(Google "windows 7 startup repair download").

Et enklere alternativ kan være å 'ghoste' med det innebygde image backup programmet (Win7 / 8).

PS: Den 100MB partisjonen er ikke nødvendig, fungerer like bra med System på Windows partisjonen.

Okay, tackar för infon! Vet du vart jag kan läsa mer om det inbyggda backup programmet till Windows 7?
Citera
2013-03-02, 19:02
Medlem
Citat:
Okay, tackar för infon! Vet du vart jag kan läsa mer om det inbyggda backup programmet till Windows 7?

http://windowshjalp.se/?p=255

mvh
t
Citera
2013-03-02, 19:29
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Nessie6's förslag är enklare, kör på det.

Klicka på Skrivbordet och tryck sedan F1, sök där.
Citera
2013-03-03, 12:37
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Hai!

Tack på förhand!
Klona det med CloneZilla eller dd istället.
Citera
2013-03-03, 12:42
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Klona det med CloneZilla eller dd istället.
För det är enkelt att använda för en som inte är så insatt menar du
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-03 kl. 12:44.
Citera
2013-03-03, 13:06
Medlem
Tackar för svaren pojkar!

Nu när tråden blev aktiv igen passar jag på att fråga en, antagligen ganska dum, fråga;

När jag kör Windows egna Backup-system och lägger det på min nya disk, kommer jag att kunna boota med denna disk? Efter att jag läst lite så verkar det mer som att jag lägger en backup som jag sedan kan använda på min gamla disk igen och inte som en direkt Operativsystems-överföring-mellan-två-diskar?
Citera
2013-03-03, 13:12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
För det är enkelt att använda för en som inte är så insatt menar du
Kod:
dd if =<källa> of=<mål>
Oj, vad svårt!
Om man sedan vill verifiera klonen kan man göra detta med sha256sum eller sha256deep.
Kod:
sudo -s
diff <(echo "`cat <källa> | sha256sum`" <( echo "`cat <mål> | sda256sum`") && echo $?

Genererar SHA-256-summor och jämför. Om outputten är 0, betyder det att källan och målet är exakt samma. I övriga fall är källan och målet inte exakt likadana.

EDIT: Eller helt enkelt;
Kod:
sudo -s
cat <källa> | sha256sum
cat <mål> | sha256sum
och jämföra manuellt
Senast redigerad av TorrentLover 2013-03-03 kl. 13:17.
Citera
2013-03-03, 14:03
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Oj, vad svårt!
Ja, svårt med terminalkommandon för Linux när vi befinner oss i windowsdelen och försöker hjälpa en datanovis.
Citat:
Tackar för svaren pojkar!

Nu när tråden blev aktiv igen passar jag på att fråga en, antagligen ganska dum, fråga;

När jag kör Windows egna Backup-system och lägger det på min nya disk, kommer jag att kunna boota med denna disk? Efter att jag läst lite så verkar det mer som att jag lägger en backup som jag sedan kan använda på min gamla disk igen och inte som en direkt Operativsystems-överföring-mellan-två-diskar?
Möjligen får du efteråt använda reparationsskiva (bränn en sådan om du inte redan har) för att göra den bootbar/startbar, se tips tidigare inlägg.

Det stämmer. Du får ta det i 2 steg, du måste då ha tillräckligt med Gb ledigt på D: på gamla disken för backup-filen.
Steg 1 (tergos tips): http://windowshjalp.se/?p=255
Steg 2: http://windowshjalp.se/?p=260
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här