Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Har tittat runt lite på kattförsäkringar, men hittar ingen med låg självrisk, utan alltid över typ 1600 kronor. Finns det ingen försäkring som även täcker relativt små kostnader? Om man exempelvis bara vill få katten röntgad är det lite surt att behöva punga ut 1000-1500 kronor..
Om du själv vill få katten röntgad - och inte veterinären anser att det är nödvändigt för ev fastställande av sjukdom/skada - så betalar inte försäkringsbolaget ett öre. "Vanliga" veterinärbesök utan en massa provtagningar, röntgen, ultraljud mm kostar sällan över självrisken, vanligen under 1500 kr.
Jag har slutat att försäkra mina djur sedan jag räknat ut hur mycket jag har betalat i försäkringar och vad jag har fått tillbaka under alla år . Hade jag lagt undan samma belopp som försäkringarna har kostat så hade jag haft en saftigt belopp nu.
Inte ett enda av mina djur har kommit upp i tillnärmelsevis lika mycket i veterinärkostnader som vad jag har betalat ut för det under dess livstid. Jag har aldrig kommit upp i några skyhöga veterinärräkningar och om jag skulle behöva betala över 15-20.000 kr ur egen ficka för ett sjukt eller skadat djur skulle jag överväga att låta avliva djuret istället för att utsätta den för en massa jobbiga behandlingar.
Det dyraste mina hundar eller katter har råkat ut för är ett kejsarsnitt på en tik, det kostade drygt 9.000 och då jag hade betalat självrisken på 1500 och 20% (1.500) på återstoden av beloppet betalade bolaget ut 6000 kronor. Hundens försäkring kostade ca 2.500 om året i mer än 10 år. Jag fick alltså 6.000 mot inbetalade ca 25.000 - en bra affär. För försäkringsbolaget.