2013-03-02, 05:23
Bannlyst
Som vi alla vet så är detta det svenska näthatets hem på internet. (FB alltså).

Jag tycker det saknas en sektion där man riktigt kan hata någon grupp.

Tex om jag HATAR Svenskt Näringsliv så skulle ju jag kunna öppna en tråd om detta i Näthatsdelen.

En annan funktion med ett sånt forum är att man kan rensa bort det värsta hatet från de andra forumen. Hatandet" har faktiskt en tendens att kväva all annan debatt runt omkring sig. Så för att ge andra diskussioner lite luft så kan man ju lyfta det värsta hatandet av vissa företeelser över till detta nya forum där det verkligen kan växa och blomma, men utan att förstöra debatten om andra närliggande ämnen.
Citera
2013-03-02, 06:04
Medlem
Det behövs nog inte en forumdel där man endast ägnar sig åt "näthat", finns nog redan I&I till detta.

Den platsen står för ca. 90% av "näthatet" här på Flashback, var tredje tråd i nya ämnen handlar dessutom om invandring. Så man kan förstå varför Flashback fått ryktet om sig som "näthatssida". Själv tycker jag att man borde skärpa regel 1.03, eller iallafall se till att den efterföljs bättre. Det blir även svårt att föra en saklig debatt när till och med moderaterna själva som modererar där håller med hobbyrasisterna, och tramstrådar med låg kvalité får därmed fortsätta. Mycket ryggdunkningar också.

För att balansera upp det hela anser jag ändå att det finns mycket annat att diskutera här på Flashback än den senaste artikeln från Avpixlat eller "vem GM är". Alltifrån matlagning till avancerad IT-teknik diskuteras flitigt även här, utan några påhopp eller glåpord. Det gäller också att hålla sig "där man hör hemma" så får man nog en bättre bild av Flashback som forum.
Senast redigerad av DzCh 2013-03-02 kl. 06:14.
Citera
2013-03-02, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DzCh

För att balansera upp det hela anser jag ändå att det finns mycket annat att diskutera här på Flashback än den senaste artikeln från Avpixlat eller "vem GM är". Alltifrån matlagning till avancerad IT-teknik diskuteras flitigt även här, utan några påhopp eller glåpord. Det gäller även att hålla sig "där man hör hemma" så får man nog en bättre bild av Flashback som forum.

Religion är ett sånt forum. I princip de enda som deltar där, är ateister som HATAR religion. Särskilt Islam och Kristendomen, men vilken religion som helst duger. Själva så dyrkar de Richard Dawkins, den sanne profeten.

Mod erkänner gladeligen att de också är ateister, vilket förklarar varför förfallet får fortgå.

Dessa hatare gör tyvärr att forumet inte kan användas till sitt riktiga syfte, att diskutera religion. Jag skulle gärna förskjuta själva hatandet av fenomenet religion och specifika religioner någon annan stans och sedan låta forumet användas till debatt om religioner med religiösa eller insatta personer.
Citera
2013-03-02, 08:56
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Mod erkänner gladeligen att de också är ateister, vilket förklarar varför förfallet får fortgå.

Det finns två moderatorer i Religion, och Sun Ruler är kristen. Vet inte hur det är med Xploit, men även om Xploit är ateist så är 50% av moderatorerna i Religion kristna.

https://www.flashback.org/sp42200206

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag är djupt bekännande kristen men bland mina absolut närmaste vänner så finner du ett lesbiskt par, en gaykille, två muslimer (även om en av dem är tämligen sekulariserad) mfl. De har inget problem med min religiösa övertygelse och jag har inga problem med deras livsåskådningar eller val i livet.

Ett "näthats" forum skulle inte funka eftersom trådarna kan skapas i respektive forum istället.

Kort sagt, vill skriva en tråd om ett specifikt företag, så kan jag göra det i Företagsskvaller (alt. Arbetsliv beroende trådens utformning).
Citera
2013-03-02, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det finns två moderatorer i Religion, och Sun Ruler är kristen. Vet inte hur det är med Xploit, men även om Xploit är ateist så är 50% av moderatorerna i Religion kristna.
.

Sun Ruler har jag aldrig sett till på forumet vad jag kan minnas. Xploit har sagt att han är ateist.
Citera
2013-03-02, 18:11
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Som vi alla vet så är detta det svenska näthatets hem på internet. (FB alltså).

Jag tycker det saknas en sektion där man riktigt kan hata någon grupp.

Tex om jag HATAR Svenskt Näringsliv så skulle ju jag kunna öppna en tråd om detta i Näthatsdelen.

En annan funktion med ett sånt forum är att man kan rensa bort det värsta hatet från de andra forumen. Hatandet" har faktiskt en tendens att kväva all annan debatt runt omkring sig. Så för att ge andra diskussioner lite luft så kan man ju lyfta det värsta hatandet av vissa företeelser över till detta nya forum där det verkligen kan växa och blomma, men utan att förstöra debatten om andra närliggande ämnen.

Det finns bara ett problem, som jag ser det, och det är att hat har en förmåga att sänka debattnivån så att den hamnar under noll.

Flashback utger sig för att vara ett diskussionsforum. Hur hade du tänkt att "Hatforumet" skulle fungera? Som en slasktratt för alla som inte kan argumentera för sina åsikter?

Visst finns det anledning att hata alla jävla orättvisor... Men det leder knappast till någon förbättring att skapa ett särskilt forum på Flashback, för att ge utrymme för allt uppdämt hat som orättvisorna i samhället ger upphov till. Om du hatar Svenskt Näringsliv så är det bättre att kontakta dem direkt
Citera
2013-03-02, 18:18
Medlem
Xploits avatar
När det gäller moderatorkollegiets trosuppfattningar i Religion så stämmer det som ovan att jag identifierar mig som ateist, och att min kollega identifierar sig som kristen. Båda är vi aktiva moderatorer i delforumet i fråga, även om min egen har svajat lite till och från de sista månaderna (och min kollega sista månaden mer specifikt). Ovan föreslås det att detta s.k. förfall i Religion har att göra med ateister bland moderatorerna där, men som ovan är jag alltså ensam moderator som identifierar mig som så. Genom de år jag har varit aktiv i Religion har allt från 100% av moderatorerna varit kristna till 100% ateister (till min kännedom har under min aktiva period inga andra grupper funnits representerade bland moderatorerna). Jag vill inte minnas att nivån som så var avsevärt lägre när propotionen kristna bland moderatorerna var högre. Det som har hänt sedan jag började vara aktiv 2007 är att antalet moderatorer i Religion har varit ungefär detsamma, eller t.o.m. längre, trots att antalet inlägg författade per dag under denna period har ökat ganska mycket (den dagliga aktiviteten på Flashback i genomsnitt har under samma period, om jag minns statistiken admin har presenterat korrekt, fördubblats under samma period).

Nog vore det illa om användarna inte upplever att de kan känna förtroende för mig som moderator i Religion eftersom jag identifierar mig som ateist. De flesta som är aktiva i Religion identifierar sig med någon form av term, och om man så skulle vilja kanske man kan påstå att vi alla så är partiska. Jag försöker dock vara så opartisk jag kan när jag modererar, även om det kanske inte räcker. Min kollega som dock är troende kristen kan förhoppningsvis i sådana fall balansera upp det hela.

När det gäller ett delforum om näthat vet jag inte om det är berättigat. Om det är ett ämne som är populärt att diskutera och att det är någorlunda enkelt att skilja från andra ämnen kan nog även det mest triviala ämne få ett eget delforum. Så även näthat (även om man kanske inte vill kalla det för trivialt). Fokus skulle då kanske snarare ligga kring diskussion om näthat istället för ett forum där man ägnar sig åt näthat (vilket exempelvis skulle kunna få en tråd i Laidback), vilket kanske snarare är det som TS ovan önskar sig.
Citera
2013-03-02, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Flashback utger sig för att vara ett diskussionsforum. Hur hade du tänkt att "Hatforumet" skulle fungera? Som en slasktratt för alla som inte kan argumentera för sina åsikter?

Jag har inga konkreta förslag i nuläget, men vill se en lösning av tre problem som jag tycker mig se:
  1. Om FB ändå är stämplat som det svenska näthatandets högkvarter, varför inte visa dem hur lite riktigt hat ser ur? Då kan DNs journalister spara tid och bege sig direkt till denna sektion när de vill ta pulsen på det svenska näthatet.
  2. Lite avlastning för de forum där fanatiska hatare tar alltför stor roll och alla trådar har en tendens att rinna ut i allmänt hatande av ett visst fenomen, vilket gör att alla förutom hatarna själva drar sig ur "debatten" som snabbt förvandlas till en hatorgie. Finns en mängd forum där man kan iaktta detta.
  3. En plats där man verkligen kan ohämmat hänge sig åt sitt hat utan att han en stark frågeställning som skall diskuteras och dela sina känslor med likasinnade.
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Nog vore det illa om användarna inte upplever att de kan känna förtroende för mig som moderator i Religion
Jag är jätteledsen och det är inget personligt. Men det forumet är en lekstuga för ateister och knappt mycket mer. Den som är seriöst intresserad av religion som ett fenomen, eller troende inom någon viss religion kommer i de flesta fall inte att vilja delta eftersom nivån är för låg och en liten grupp av religionshatare tillåts ta för stor plats och kapa alla försök till seriös debatt. Om man tittar på de trådar som startas om Islam så är det ju inga svårigheter att förstå varför "religions" forumet helt saknar typiska svenska representater för landets näst största religion. Det är ju ett ämne som borde gå att diskutera i religionsforumet, och det gör det inte.
Senast redigerad av Stjarnglans 2013-03-02 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in