Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har inte kvar mitt kundnummer. Såg ingen anledning till att spara det efter genomförd auktion.
Jag har aldrig påstått att hans ur skulle vara värt 3000, jag sa bara att mitt var värt så mycket, men att det var i betydligt bättre skick och fungerande.
Alla jag länkade var i guld, ja. Men de var även defekta och saknar delar. Så ett silverur med alla delar och fungerande mekanism kan vara värt lika mycket. Jag säger inte att hans ur är värt så mycket, utan jag säger att i bra skick och fungerande så är det värt så mycket.
Anledningen till att ditt var värt 3000:- var för att det var ett Halda. Hade det inte vart det så kanske du hade fått 300-400:-. Så man kan inte jämföra olika märken och olika material rätt av.
Ett defekt guldur har ett värde som motsvarar guldvärdet. Det innebär att om dessa guld fickur istället var en hög med sönderklippt guld så hade de vart värda precis lika mycket. Det är klart att ett fickur kan vara värt lika mycket som ett guldur men enbart om det är något som är eftertraktat på marknaden.
Ett defekt fickur i 18k guld har ett värde ca 220:-/per gram guld. Hade det vart i silver så ca 4:-/g silver och ett i nickel har 0:- i skrotvärde.
Jag tippar fortfarande att hans fickur i bra skick skulle säljas för ca 500:- plus minus 200:-.