2013-03-01, 14:50
Bannlyst
Jag funtar att ansöka till läkarprogrammet. inte nu till våren. Men framåt hösten kanske.
Jag har ganska höga betyg (MVG i alla grundbehörighets betyg för programmet) och MVG i de andra ämnen som finns i mitt slutbetyg, förutom ett (datorkunskap) där jag bara har VG.

Jag ser det alltså som en möjlighet att komma in, även om mitt snitt inte ligger på allra högsta nivå.

Men till mina frågor.

*jag har ännu inte gjort HP,men anmält mig till det i april. Jag tror inte tidspressen och provet i sig passar mig så bra, därav kommer jag nog inte få så högt resultat. Ska jag helt strunta i HP även fast jag betalat för det och istället söka in på mina betyg? Eller kan det gynna mig även fast jag kanske bara sätter 0.5 - 0.7 i resultat? Gynnar det eller stjälper det mig med ett dåligt HP resultat men med ganska högt gymnasiebetyg?

*Mina engelska kunskaper är inte top notch, vad jag förstått leds mycket undervisning/kurlitteratur/tentor på engelska? Har jag rätt? Hur bra engelska måste man kunna för att klara sig igenom utbildningen. Utgå ifrån att jag ligger på en kunskapsnivå "Godkänt" i Engelska A ungefär. Är jag körd?

*Hur ser det ut utomlands? Jag tänkte att kommer jag inte in i sverige, finns det ju många svenskar som läser utomlands (rumänien,ungen,polen,norge) osv. Finns det SVENSKA skolor utomlands där man kan läsa till läkare? jag bekymmrar mig återigen för just engelskan. För då antar jag att all undervisning sker på just engelska. Det hade nog inte funkat för min del. Läkarutbildningen i norge, godkänner dom att man skriver på svenska? Hålls undervisningen och allt som hör till på norska/engelska? Det blir ju smått omöjligt..

*Det som lockar mest med att läsa här i Sverige är ryktet att det ska vara den enklaste läkarutbildningen i Världen att ta sig igenom ungefär. Stämmer det? Hörde från en polare som läser samma program i Danmark och skillnaden på svårighetsgrad var markant tydligen. Han tyckte det ställdes orimliga krav, och det kommer från en kille som är riktigt skarp i huvudet med toppbetyg och topresultat på HP första gången.

som sagt, många frågor, det dyker säkert upp fler, isåfall får jag återkomma med dom i tråden.

Uppskattar konkreta svar utan gissningar

MVH
Citera
2013-03-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mladdz
Jag funtar att ansöka till läkarprogrammet. inte nu till våren. Men framåt hösten kanske.
Jag har ganska höga betyg (MVG i alla grundbehörighets betyg för programmet) och MVG i de andra ämnen som finns i mitt slutbetyg, förutom ett (datorkunskap) där jag bara har VG.

Jag ser det alltså som en möjlighet att komma in, även om mitt snitt inte ligger på allra högsta nivå.

Men till mina frågor.

*jag har ännu inte gjort HP,men anmält mig till det i april. Jag tror inte tidspressen och provet i sig passar mig så bra, därav kommer jag nog inte få så högt resultat. Ska jag helt strunta i HP även fast jag betalat för det och istället söka in på mina betyg? Eller kan det gynna mig även fast jag kanske bara sätter 0.5 - 0.7 i resultat? Gynnar det eller stjälper det mig med ett dåligt HP resultat men med ganska högt gymnasiebetyg?

*Mina engelska kunskaper är inte top notch, vad jag förstått leds mycket undervisning/kurlitteratur/tentor på engelska? Har jag rätt? Hur bra engelska måste man kunna för att klara sig igenom utbildningen. Utgå ifrån att jag ligger på en kunskapsnivå "Godkänt" i Engelska A ungefär. Är jag körd?

*Hur ser det ut utomlands? Jag tänkte att kommer jag inte in i sverige, finns det ju många svenskar som läser utomlands (rumänien,ungen,polen,norge) osv. Finns det SVENSKA skolor utomlands där man kan läsa till läkare? jag bekymmrar mig återigen för just engelskan. För då antar jag att all undervisning sker på just engelska. Det hade nog inte funkat för min del. Läkarutbildningen i norge, godkänner dom att man skriver på svenska? Hålls undervisningen och allt som hör till på norska/engelska? Det blir ju smått omöjligt..

*Det som lockar mest med att läsa här i Sverige är ryktet att det ska vara den enklaste läkarutbildningen i Världen att ta sig igenom ungefär. Stämmer det? Hörde från en polare som läser samma program i Danmark och skillnaden på svårighetsgrad var markant tydligen. Han tyckte det ställdes orimliga krav, och det kommer från en kille som är riktigt skarp i huvudet med toppbetyg och topresultat på HP första gången.

som sagt, många frågor, det dyker säkert upp fler, isåfall får jag återkomma med dom i tråden.

Uppskattar konkreta svar utan gissningar

MVH

Om du får ett dåligt HP-resultat spelar det ingen roll, ett dåligt HP är inte någon belastning.
Men jag förstår inte riktigt vad du har för betyg, du behöver 22,00 eller mer för att vara hyfsat säker på att komma in.

Angående engelskan så är i princip all undervisning på svenska i Sverige, däremot så är 90% av kurslitteraturen på engelska och detta kommer du inte från. Läser du utomlands i typ polen eller så kommer all undervisning vara på engelska (eller polska om du inte läser på de internationella avdelningarna på universitetet).
Citera
2013-03-01, 15:12
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mladdz

Du kommer nog in med endast ett VG betyg. Om inte kan du ju alltid pröva upp det betyget till MVG och då få full pott. Plugga på provet om du känner så. Med MVG i nästan alla ämnen borde det inte nog inte vara så svårt att skriva högt på högskoleprovet om du bara går igenom något gammalt prov och repeterar Ma 1 & 2. Har svårt att tro att den kvantitativa delen skulle vara några svårigheter om man har fått MVG i samtliga matematikkurser.

HP skadar ju inte. Om du nu lyckas skriva högt, så är det alltid en chans om dina betyg inte skulle räcka till. Om du skriver ett lågt resultat på högskoleprovet, så förlorar du inget direkt mer än timmarna det tar att skriva provet och avgiften. Det spelar ingen roll i så fall. Alla MVG med endast ett VG skulle jag ville kalla höga gymnasiebetyg. Har inte full koll på vad som krävs i betygsväg, men jag tror att man kan komma in om man endast har ett VG och resten MVG. Du får helt enkelt söka, det är bara att googla sig fram vad som krävdes förra hösten. Om det nu inte skulle räcka, så försök pröva upp det betyget till MVG och skriv högskoleprovet. Som sagt du förlorar inget direkt på att skriva provet!
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-03-01 kl. 15:17.
Citera
2013-03-01, 15:34
Medlem
sqs avatar
Frågan är hur du lyckas få MVG i Engelska A och B med kunskaper som motsvara G i Engelska A?
Citera
2013-03-01, 17:36
Medlem
Nissekatts avatar
1.

HP-resultatet och betyget bedöms i helt olika kvoter utan någon som helst påverkan mellan varandra så du kan ha hur kasst hp som helst utan att det påverkar dina chanser på betygintaget eller vice versa. Finns ingen anledning att inte göra hp förutom att få stanna hemma en lördag.

2.

De flesta föreläsningarna är på svenska men då och då kommer det några på engelska. I vissa kurser rätt många i vissa färre men absoluta majoriteten är på svenska. Däremot är det vanligt att ledarna för seminarier, labbar, grupparbeten och dylikt är utländska så där är man tvungen att snacka engelska.

Dock är som sagt all kurslitteratur på engelska och ibland tycker jag den kan vara lite motig trots att jag anser mig själv vara rätt bra på engelska (mvg engelska c samt en uppväxt som datornörd ).

Ovan gäller för KI btw.

3.

Många svenskar pluggar som sagt utomlands men då är all undervisning på engelska samt att man har några moment på landets språk.

4.

Tveksamt om jag ens orkar svara på det men det är förstås skitsnack. Sånt här snack brukar oftast komma ifrån folk som pluggar utomlands och som vill hävda sig. Man kom inte in i Sverige och därför rackar man ner på den svenska utbildningen för att kompensera. Vidare spekulerar jag att eftersom dom som pluggar utomlands gör det eftersom dom inte kom in i Sverige kommer uppleva det som tyngre av naturliga skäl (då de hade lägre betyg/hp-resultat).

Jag har dock inte läst utomlands så jag vet inte om det kanske ställs högre krav på detaljkunskap (det ställs krav på det i Sverige också btw) men kollar man resultaten från AT-provet så får Sverigeutbildade läkare generellt högre resultat. Skulle tro att läkarutbildningarna håller en ganska jämn kvalité och eventuella skillnader inte är tillräckligt stora för att hänga upp sig på.

Det som gör det enklare att plugga i Sverige är att utbildningen är anpassad för svenska förhållanden så man får det lättare att komma tillrätta sen när man ska ut på AT. Sen är det förstås skönt att ha föreläsningar på sitt modersmål.

*EDIT* Läste igenom mitt inlägg och såg att man får intrycket av att jag rackar ner på folk som läser utomlands. Det är verkligen inte min mening. Jag fick plugga upp mitt hp-resultat under ett år för att komma in men känner man att man hellre betalar och läser utomlands för att spara tid så är det självklart inte sämre på något sätt. Klarar man sig igenom en läkarutbildning är man lika begåvad och duktig oavsett vilket land man pluggat i.

Blir bara lite trött på den ständiga kukmätartävlingen om vem som har det svårast. Vi ska ju bli kollegor i framtiden!
Senast redigerad av Nissekatt 2013-03-01 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in