2005-05-15, 15:12
Medlem
Queen Ls avatar
Ska fixa en sån för 15personer,och känner det är bäst att vara ute i god tid.
Vad ska finnas på en sån?Tips och förslag motages gärna . Vilken sorts sill ska det vara osv...Tillagningsmöjligheterna på plats är begränsade,så lättlagat eller sånt som går att förbereda i god tid är ett stort plus.
Citera
2005-05-15, 16:13
Medlem
Wendigos avatar
Sommar, sommar, sommar..

OK, då ska vi se här:

Sill, lax och rom är ett måste, tycker jag. I och för sig brukar jag spendera så gott som varje midsommar ute till havs så det kanske påverkar min inställning lite men va faan, är det gott så är det
Småvarmt och kallskuret efter behag. Många gillar ju att reprisera julbordet och köra köttbullar, prinskorvar och allt möjligt sånt ett halvår senare oxå. Själv tycker jag att man kan inskränka sig till en god köttbit, t.ex. fläskkarré, skuren i lagom stora bitar och värmd på plats.. Till detta potatisgratäng eller potatissallad om man så föredrar. Sallad, färskt bröd, god ost och nubbe är ju så självklart så det behöver jag väl inte ens nämna ?
Citera
2005-05-15, 16:29
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Ska fixa en sån för 15personer,och känner det är bäst att vara ute i god tid.
Vad ska finnas på en sån?Tips och förslag motages gärna . Vilken sorts sill ska det vara osv...Tillagningsmöjligheterna på plats är begränsade,så lättlagat eller sånt som går att förbereda i god tid är ett stort plus.

För min del är det så himla kinkigt. Så länge det finns senapssill på bordet är jag nöjd. Tycker att det är en höjdare. Sedan tycker jag det är gott med lite rökt och torkat kött. Lätt att ta med och kräver ingen tillagning. Sedan ett par sapsar Helst Herrgårds aquavit, men det funkar med Aalborg akvavit, Lysholms Linie Aquavit, O. P. Anderson Aquavit eller Skåne Akvavit. Hmmm blev sugen på midsommar nu!
Citera
2005-05-15, 17:27
Medlem
alrunans avatar
Jag hade nog satsat på tradition. Matjessill, gräslök, gräddfil och tvättad, kokt färskpotatis. O så ett helt berg fräsch sallad till.

Skulle du satsa på grillspett eller liknande så gör en hemlagad potatissalllad. Det är guld.
Potatis, äpple, purjolök och eventuellt kapris om man gillar det. Sen joxar man till en smet på gräddfil, matlagningsgrädde, majonäs, creme fraiche eller vilka dylika produkter man nu gillar. Gör den gärna nån dag innan så den får stå och dra till sig lite. Lätt att göra i stort omfång och överkomligt i pris.

Åh va gott.. blev hungrig nu jag.
Citera
2005-05-16, 13:10
Medlem
Glöm ej jordgubbarna med grädde !!. Tunnbröd med gubbröra i som man skär i bitar är inte dumt. Gör en välkomstdrink/bål med jordgubbar i, garanterat uppskattat.
Citera
2005-05-16, 14:12
Medlem
Queen Ls avatar
Jag har funderat på efterrätt i form av kladdkaka,jordgubbar och glass
Citera
2005-05-16, 20:12
Medlem
Nej, inte kladdkaka till midsommar, men däremot skall ju jordgubbar vara med.
Varför inte en jordgubbspaj med glasyr och grädde som då är vispad? Är det barn med på din fest så kanske dom föredrar vanliga jordgubbar, vaniljglass och ovispad grädde.

Resten av midsommarmaten eller rättare sagt det innan efterrätten så rekommenderar jag alla sorters sill eller strömming. Dessutom färskrökt sik eller någon annan fisk som finns lokalt. En köttbulle eller två eller en prinskorv är inte heller så dumt, men inte för mycket kött. Till detta knäckebröd, Leksands runda bruna och naturligtvis kall ljus öl och så snapsen; Skåne är min favorit!
Citera
2005-05-16, 20:51
Moderator
Evil Eds avatar
Porsbrännvin, matjessill och färskpotatis, källarsval öl får man inte heller glömma.
Citera
2005-05-16, 20:53
Medlem
OliTs avatar
Till de vuxna kan man gott servera något lite spritigare i smak, en härlig sorbet eller granita med likörsmak kanske?
Citera
2005-05-17, 18:09
Medlem
alrunans avatar
Nån som testat den där efterrätten Jamie Oliver gör? En massa bär i glas med mousserande vin o sisånadära geléblad eller vad det heter. Det hela blir lite geléigt iallafall. Tycker det ser smarrigt ut. Men har inte provat.
Verkar ju somrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in