Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Idén som är som många andra sagt... redan tyvärr upptagen... Vattenkraftverk...
Men efter ha läst tråden lite så är det så roligt att läsa att flera personer inte riktigt har greppat att snö inte har en konstant vikt.
Man kan alltså inte diskutera snö i vikt, snö är relativt utifrån betraktaren...
En mängd snö är i princip aldrig lik en annan mängd snö... snö är helt enkelt omätbart då det inte finns en standard...
1 liter snö, kan innehålla alltifrån 90% is till 90% luft... (jag har egentligen ingen aning om var gränsen går mellan definitionen vatten, is, snö, luft osv men ni förstår säkert vad jag menar).
Det mest spännande är att ingen kan förklara/bevisa det i mattematiska termer så han (konan) förstår...
Detta är för att han upplever att blöt snö väger mycket mer än "nysnö"...
Och vet ni vad... Han har HELT RÄTT...
När man tar ett spadtag i blöt snö och skyfflar det så väger det mer än när man tar ett spadtag i ny snö... Det är inte konstigare än så...
Egentligen hade vi kunnat diskutera konst... hur mycket väger 1 st Picasso jämfört med 1 st Dali.
Jag tycker du målar upp en överdrivet tillkrånglad bild av problemet, så svår fråga är det faktiskt inte. Vad var det för fel på mitt svar t ex?
Och det finns inte snö med bara 10 vol-% luft, SMHI:s högsta densitetssiffra 400 kg/m³ betyder minst 60 % luft.