2013-03-03, 14:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Okej okej, om vi prompt måste snacka snövikt i den här tråden också så har jag faktiskt mätt detta. Dock vete fan var jag la lappen med värdena men så här mycket minns jag i alla fall:

Jag tog en tvåliters glasskartong och fyllde med normalpackad snö, ställde den under tak i carporten, alltså fullgod luftväxling men skydd från nederbörd. Vägde kartong med snö under någon vecka varunder utetempen gick över nollan och snön smälte.

Vikten gick faktiskt lite lite upp och ner men det rörde sig om fåtalet procent. När den hade smält fullständigt var vikten lägre än från början.

Kanske skulle passa på att göra om det där nu och skriva upp värdena... Vore kul om fler gjorde det för här har snösmältningen redan gått rätt långt och det är ju bra med lite olika väderförhållanden.
Citera
2013-03-03, 14:36
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Okej okej, om vi prompt måste snacka snövikt i den här tråden också så har jag faktiskt mätt detta. Dock vete fan var jag la lappen med värdena men så här mycket minns jag i alla fall:

Jag tog en tvåliters glasskartong och fyllde med normalpackad snö, ställde den under tak i carporten, alltså fullgod luftväxling men skydd från nederbörd. Vägde kartong med snö under någon vecka varunder utetempen gick över nollan och snön smälte.

Vikten gick faktiskt lite lite upp och ner men det rörde sig om fåtalet procent. När den hade smält fullständigt var vikten lägre än från början.

Kanske skulle passa på att göra om det där nu och skriva upp värdena... Vore kul om fler gjorde det för här har snösmältningen redan gått rätt långt och det är ju bra med lite olika väderförhållanden.

Det är även viktigt att du gör det utomhus, eller åtminstone så att solljuset kan ligga på. Sublimering av snö förekommer också (och jag _tror_ att effekten av det är större än eventuell deposition är generellt under en längre tid).
Citera
2013-03-03, 14:39
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Eller samlar man allt plogat snö i stora silosar där den sen smälter under våren, sen fyller man massor med fat och säljer skiten till typ afrika.
Citera
2013-03-03, 15:12
Medlem
Tips till den hågade:
  • Fyll en plasthink med snö och sätt på ett lock!
  • Ta i hinken och väg den!
  • Låt snön smälta och väg hinken igen!
Om du inte får samma vikt båda gångerna och du kan få andra att upprepa försöket och dessa får samma märkliga resultat, så är nobelpriset i fysik inom räckhåll.
Citera
2013-03-03, 15:31
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Eller samlar man allt plogat snö i stora silosar där den sen smälter under våren, sen fyller man massor med fat och säljer skiten till typ afrika.

Det låter som en sådan där smart idé som en politiker kom med, men hans idé var faktiskt ändå inte lika dum som din. Han föreslog att man skulle lotsa isberg till Afrika och ge vatten. Problemet var bara att det vore oerhört mycket dyrare än att finansiera vattenframställning i Afrika... (din idé hade varit ännu dyrare)
Citera
2013-03-03, 15:39
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det låter som en sådan där smart idé som en politiker kom med, men hans idé var faktiskt ändå inte lika dum som din. Han föreslog att man skulle lotsa isberg till Afrika och ge vatten. Problemet var bara att det vore oerhört mycket dyrare än att finansiera vattenframställning i Afrika... (din idé hade varit ännu dyrare)

Haha självklart skulle det kosta en bra slant men man får inte glömma att det kan vara föroreningar och annat skräp i snön som måste rengöras, sen bara tanken är ju bra sjuk att skicka plogad snö till afrika. Enklare vore ju att dela med sig av vattnet vi har i sjöar som man då rengör och skickar iväg men även det skulle vara dyrt.
Citera
2013-03-03, 16:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är även viktigt att du gör det utomhus, eller åtminstone så att solljuset kan ligga på. Sublimering av snö förekommer också (och jag _tror_ att effekten av det är större än eventuell deposition är generellt under en längre tid).
Självklart ska det, som jag skrev göras utomhus. Dock ser jag inte solexponering som någon nödvändighet. Kan bli svårt att skydda från nederbörd i så fall, då får man passa sitt experiment och flytta byttan om det börjar snöa/regna.

Smälter gör det tids nog även utan direkt solljus.
Citera
2013-03-03, 16:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Haha självklart skulle det kosta en bra slant men man får inte glömma att det kan vara föroreningar och annat skräp i snön som måste rengöras, sen bara tanken är ju bra sjuk att skicka plogad snö till afrika. Enklare vore ju att dela med sig av vattnet vi har i sjöar som man då rengör och skickar iväg men även det skulle vara dyrt.
OT men för den intresserade finns tråden om pipelinebygge från Sverige till Tyskland: https://www.flashback.org/t2064859 Finns bara som idé.
Citera
2013-03-03, 16:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Självklart ska det, som jag skrev göras utomhus. Dock ser jag inte solexponering som någon nödvändighet. Kan bli svårt att skydda från nederbörd i så fall, då får man passa sitt experiment och flytta byttan om det börjar snöa/regna.

Smälter gör det tids nog även utan direkt solljus.

Nja, man kan ju ha någon form av glasskiva eller liknande ovanför snön som skyddar mot vädret utan att hindra solljuset. Man får dock se till att ha det väldigt öppet åt sidorna så att inte växthuseffekten påverkar för mycket.
Citera
2013-03-03, 16:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nja, man kan ju ha någon form av glasskiva eller liknande ovanför snön som skyddar mot vädret utan att hindra solljuset. Man får dock se till att ha det väldigt öppet åt sidorna så att inte växthuseffekten påverkar för mycket.
Det går ju förstås men som sagt, snön smälter även utan direkt solljus så det är lite överkurs tycker jag.
Citera
2013-03-08, 20:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Vi kom väl inte fram till något riktigt här. Om vi kollar på SMHI:s snöfakta så är densiteten hos packad senvintersnö 200-300 kg/m³, jag räknar med 200. Låt säga att man har ett snötäcke på 0,4 m så har vi 200*0,4=80 kg/m² markyta.

Skulle man utnyttja lägesenergin hos snötäcket med nollnivå vid marken som det ligger på så blir sträckan ("fallsträckan") halva snödjupet, alltså täckets tyngdpunkt (förutsätter att densiteten är samma från topp till botten). Då har vi lägesenergin (avrungdar g=9,82 till 10) m*g*h=80*10*0,4/2=160 J på varje m² mark. Det motsvarar kemiska energin i 0,1 ml youghurt, inte så mycket.

För övrigt så har jag nu vägt snö under pågående smältning men det redovisar jag i den andra tråden: https://www.flashback.org/t2035801
Citera
2013-03-08, 20:48
Medlem
Vad väger mest ett kilo guld eller ett kilo fjädrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in