2005-05-15, 12:52
Medlem
johnny_viciouss avatar
http://susning.nu/Dubbelironi

hittade det nyss och tycker att det låter ganska vrickat..framförallt exemplen sen när dom går vidare till trippelironi och grejer...skulle vara kul att höra era åsikter om detta..fyller detta någon funktion? vad finns det för mening med detta?
Citera
2005-05-15, 13:14
Medlem
äppelkakas avatar
"Man ironiserar på sätt och vis sig själv, eftersom man självklart egentligen aldrig skulle säga att nån hade fula kläder. Ironin/överdriften legitimerar på nåt sätt att man gör det ändå. //Zeppeline"

Det är väl det som är meningen?
Citera
2005-05-15, 13:18
Medlem
mevems avatar
"Hejsan, har du klippt dig? Snyggt det blev."

Man säger det med sin vanliga (ironiska) ton, fast man menar det, vilket lämnar offret i en underlägsen osäkerhet.
Men det är ju trippelironin man eftersträvar. Vänj din omgivning vid dubbelironi innan du tar dig an denna ädla konst.
Citera
2005-05-15, 13:43
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mevem
"Hejsan, har du klippt dig? Snyggt det blev."

Man säger det med sin vanliga (ironiska) ton, fast man menar det, vilket lämnar offret i en underlägsen osäkerhet.
Men det är ju trippelironin man eftersträvar. Vänj din omgivning vid dubbelironi innan du tar dig an denna ädla konst.
Hahaha

Men vad är skillnaden på trippelironi och vanlig ironi då?
Citera
2005-05-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Hahaha

Men vad är skillnaden på trippelironi och vanlig ironi då?
Ja, vad kan skillnaden vara?

Edit: Där var jag dubbelironisk ...
Citera
2005-05-15, 15:03
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag brukar nog bara använda enkel- och dubbelironi. Dubbelironi är bra när man vill distansera sig från något utan att använda den vanliga tråkiga enkelironin.
Citera
2005-05-15, 15:57
Medlem
scitors avatar
Ironi är farligt...

Ironi kan vara farligt. Jag är ett stort fan av ironi - i alla dess varianter. Min 25 år äldre mor har börjat ta efter mig och ibland kommer det något ironiskt från henne - då finns det inget roligare än att vara dubbelironisk tillbaka.

Mor: "Titta, det gick ju jättebra!" (Efter att ha sett att ÖIS förlorat med 0-4 mot BK Häcken)
Jag: "Nej, det var ju verkligen inte bra."

(För att förstå att Mor är ironisk måste man så klart veta att hon är ÖISare.) Hon har dock börjat lära sig när jag håller på, men det kan vara värre med människor som man inte känner. Jag föredrar att hålla ironin låg, eftersom man inte kan veta hur okändingar reagerar - men så fort tillfälle ges, så hugger jag... En brutal seger kommer så klart efter "Men, alltså, jag vara bara ironisk!" Åh herregud, vilken humor egentligen...

Back to work.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in