2013-02-28, 21:27
Bannlyst
Jag har hela tiden fått höra att det är en väldig fördel med att ha en mångkulturell arbetsplats, man får en stor konkurrensfördel gentemot andra ju fler flerspråkiga man har. Därför tänkte jag börja anställa bla zoomalier i mitt nystartade företag. Hur ser svensk import, export till Somalia ut? Vilka tjänster/varor rör det sig om? Borde svenska företag med bara svenskar som anställda bli oroliga för att jag konkurerar ut dem? Hur mycket kommer svensk BNP att växa efter att fler ser det genialiska i min affäsidé och hakar på?
Kommer vi se en somalisk Nobel i Sverige? En somalisk mått-Johanson? En zoomalisk Polhem?
Hur bra tycker ni att min affärsidé är i sann multikultianda?
Citera
2013-02-28, 21:33
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naethatare
Jag har hela tiden fått höra att det är en väldig fördel med att ha en mångkulturell arbetsplats, man får en stor konkurrensfördel gentemot andra ju fler flerspråkiga man har. Därför tänkte jag börja anställa bla zoomalier i mitt nystartade företag. Hur ser svensk import, export till Somalia ut? Vilka tjänster/varor rör det sig om? Borde svenska företag med bara svenskar som anställda bli oroliga för att jag konkurerar ut dem? Hur mycket kommer svensk BNP att växa efter att fler ser det genialiska i min affäsidé och hakar på?
Kommer vi se en somalisk Nobel i Sverige? En somalisk mått-Johanson? En zoomalisk Polhem?

Jag fattar inte?
Ska du anställa Somalier men vet inte ens vad du ska handla med? Tror att en affärsidé inte i första hand ska bygga på vilka du anställer utan snarare vad du producerar...
Citera
2013-02-28, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Jag fattar inte?
Ska du anställa Somalier men vet inte ens vad du ska handla med? Tror att en affärsidé inte i första hand ska bygga på vilka du anställer utan snarare vad du producerar...

Men jag har ju hört att mångkultur o flerspråkighet är en fördel oavsett vilket språk, kultur och handelvara det handlar om, menar du att så inte är fallet? Är jag blåst?
Du menar att Sverige importerar somalier trots att vi inte vet vad de ska användas till?
Citera
2013-02-28, 21:37
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Största exporten är väl Al-Slababb terrorister från Rinkeby och Göteborg?
Givetvis även bidragspengar som blöder ut ur nationen via Western Union.
Största importen är väl bidragsberoende Al-Slababb släktingar och drogen Khat?

Du ska alltså bygga ett kriminellt imperium?
Citera
2013-02-28, 21:41
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Men jag har ju hört att mångkultur o flerspråkighet är en fördel oavsett vilket språk, kultur och handelvara det handlar om, menar du att så inte är fallet? Är jag blåst?
Du menar att Sverige importerar somalier trots att vi inte vet vad de ska användas till?

Nej, antagligen kommer de hit för att vill ha ett liv som är bättre, och vi har definitivt möjligheten att hjälpa dem. Vanlig medmänsklighet.
Citera
2013-02-28, 21:50
Bannlyst
Citat:
Nej, antagligen kommer de hit för att vill ha ett liv som är bättre, och vi har definitivt möjligheten att hjälpa dem. Vanlig medmänsklighet.

Medmänsklighet med vem? Zoomalier eller svenskar? Men på vilket sätt är denna "medmänsklighet" en bra affärsidé? Gör svenska företag några vinster på den?
Citera
2013-02-28, 21:59
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Medmänsklighet med vem? Zoomalier eller svenskar? Men på vilket sätt är denna "medmänsklighet" en bra affärsidé? Gör svenska företag några vinster på den?
Måste det verkligen förklaras?

I Sverige lever vi generelt i överflöde, i Somalia gör dem det inte. Vi hjälper till eftersom det handlar om medmänsklighet och det har inget med någon affärsidé att göra.
Citera
2013-02-28, 22:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Man måste ge Somalierna credit för det dom gör bra. Det är ju en sjöfarande nation och
deras kompetens att framföra mindre farkoster på öppet hav under svåra omständigheter måste
väl anses som exceptionell ?
Jag ser framför mig någon form av kunskapsöverföring mellan tex kustbevakning/tull och
somalierna, tex bordning av containerfartyg på öppet hav i hög sjö ?
De flesta kustbevakare backar och ror hem i sådant läge, icke somaliern !
Citera
2013-02-28, 22:10
Bannlyst
Citat:

I Sverige lever vi generelt i överflöde, i Somalia gör dem det inte. Vi hjälper till eftersom det handlar om medmänsklighet och det har inget med någon affärsidé att göra.

Är det alltså pga zoomalierna som vi lever i "generellt överflöde"? Ja jag tycker faktiskt det behöver förklaras, ska vi hjälpa zoomalier för att det gynnar oss?=multikultiargument1 eller för att vi tycker synd om zoomalier=multikultiargument2(zoomalier är värdelösa i allt och klarar inte av att göra nånting själva, vi hjälper dem av moraliskt egoistiska skäl istället för ekonomiskt egoistiska skäl, vi sover bättre om natten när vi hjälp de lata dumnegrerna och känner oss moraliskt överlägsna andra som inte gjort det).
Senast redigerad av Naethatare 2013-02-28 kl. 22:12.
Citera
2013-02-28, 22:12
Medlem
Varför inte använda sig av dom befintliga somalierna i Sverige, finns hur många som helst. Känns onödigt och ta in mer värdelöst folk.
Citera
2013-02-28, 22:14
Medlem
Discorporations avatar
Citat:

Men är det inte rätt dåligt av oss att då bara hjälpa dom som lyckas ta sig hit?
Jag menar det finns ju fler nödlidande kvar i Somalia som rimligen är i minst samma behov av medmänsklighet. Har du några förslag på hur vi ska lösa detta problem?
Jag tror att de pengar en somalisk familj kostar här skulle kunna hjälpas fler somaliska familjer på plats.

Vad gäller TS så tycker jag du vänder dig till närlingslivsminister Annie Lööf, hon borde kunna hjälpa dig.
Vi har trots allt informerats om vilka resurser dessa människor är och hur mycket de tillför Sverige.
Citera
2013-02-28, 22:20
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Är det alltså pga zoomalierna som vi lever i "generellt överflöde"? Ja jag tycker faktiskt det behöver förklaras, ska vi hjälpa zoomalier för att det gynnar oss?=multikultiargument1 eller för att vi tycker synd om zoomalier=multikultiargument2(zoomalier är värdelösa i allt och klarar inte av att göra nånting själva, vi hjälper dem av moraliskt egoistiska skäl istället för ekonomiskt egoistiska skäl, vi sover bättre om natten när vi hjälp de lata dumnegrerna och känner oss moraliskt överlägsna andra som inte gjort det).

Nej, vi lever generellt i överflöd för att för de flesta människor i Sverige består ekonomiska problem i regel inte oförmögenhet att få mat för dagen.

Du filosofera om vad som "egentligen" är egoistiskt hur mycket du vill, men medmänsklighet består i att känna en önskan att hjälpa människor i nöd. Sitter du fast i en brinnande bil så skiter du fullständigt i vem som drar ut dig eller varför, du bara önskar att de gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in