2013-02-28, 21:25
Medlem
Hur är det egentligen? Det allmänna intrycker jag har fått här på Flashback är att man inte ska behöva klicka på en länk för att förstå vad det handlar om. Det är åtskilliga trådar i ABoK som blir kastade med den motiveringen. Även i I&I vill jag minnas att jag har sett detta.

Därför blev jag lite förvånad när jag rapporterade ett inlägg i Naturvetenskapliga uppgifter.

För att jag inte ska förvrida saker hit och dit klistrar jag in hela konversationen:

Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Tack för att du rapporterade ett inlägg i tråden Fysik för Annat / Vet ej

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vet väl inte riktigt om detta strider mot någon regel, men denne användare klistrar alltid bara in en länk på uppgiften. Jag har för mig att detta generellt är någon som ska unvikas om möjligt.
Finns ingen regel eller beskrivning i netiketten som säger att det ska undvikas. Nog för att det är slappt och tråkigt, men det finns ingenting att radera för.

//Mvh, moderator Crossmack.
Kan ni inte införa en sådan då? De slänger ju alla sådana trådar i ABoK exempelvis.
Trådstarter som består av endast elänk saknar direkt diskussionsunderlag, men i tråden du rapporterade så är det trots allt ändå självklart vad är som ska diskuteras. Att TS sedan bara har en länk till uppgiften med förtydligande text, ja, det finns inte riktigt någon anledning att vi ska ha en regel emot det.

Inlägget som åsyftas är detta och ser ut så här:

Citat:
Ursprungligen postat av PerilousBird
Någon som kan hjälpa mig med den här uppgiften? Steg för steg är jätteuppskattat!

http://tinypic.com/view.php?pic=95u0zl&s=6

Den är säkert inte så jättesvår
Det enda man får ut av detta inlägg är att det är någon form av problem som förmodligen har med matematik eller fysik att göra.

Min första fråga här är om det här med att man inte ska behöva klicka för att förstå vad det handlar om och diskutera trådfrågan. Är inte det något som gäller rent allmänt här på Flashback, eller har jag missförstått något?

Om det nu inte är så, borde man i så fall kanske ha det som generell grundregel?
Citera
2013-02-28, 21:34
Moderator
blomvattnares avatar
Som jag ser det så är bara en länk utan text som beskriver innehållet inte så bra. Om länken går sönder så faller hela trådstarten.
Citera
2013-02-28, 21:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hakar på lite här. Då och då startas ett ämne med bra frågeställning men med enbart en länk till en artikel, utan citat. Jag brukar då skriva "Ett litet citat från artikeln:" och posta just ett litet citat. Är det önskvärt? Jag tillför inte debatten något egentligen, men besparar såväl mod som TS lite jobb.
Citera
2013-02-28, 21:55
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hakar på lite här. Då och då startas ett ämne med bra frågeställning men med enbart en länk till en artikel, utan citat. Jag brukar då skriva "Ett litet citat från artikeln:" och posta just ett litet citat. Är det önskvärt? Jag tillför inte debatten något egentligen, men besparar såväl mod som TS lite jobb.

Det är önskvärt om citeringen ger en någorlunda sammanfattning eller ''deklaration'' på vad länken innehåller
Citera
2013-02-28, 22:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ska jag vara helt ärlig så hade jag personligen nästan hellre sett att du startade den nya tråden, så fick pajasen som bara orkade posta en länk se sitt bidrag till forumet slängas i Papperskorgen, men självklart är det positivt att informationen faktiskt blir tillgänglig.
Citera
2013-02-28, 23:34
Medlem
Fluxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag ser det så är bara en länk utan text som beskriver innehållet inte så bra. Om länken går sönder så faller hela trådstarten.
Eller hur. Borde vara olagligt.
Citera
2013-02-28, 23:39
Moderator
Humbugs avatar
Jag ser gärna att en sammanfattning ges i samband med länken. Om sidan du länkar till försvinner blir diskussionsunderlaget helt värdelöst.
Citera
2013-03-01, 07:19
Medlem
I många matematiska problem kan jag förstå att man kompletterar med en figur, då det trots allt kan vara rätt svårt att beskriva med bara ord. Då har jag full förståelse för att man skriver "se figur" efter att man iaf gjort en ansats till att beskriva problemet.

Men i det fallet man ser i trådstarten handlar det ju enbart om att TS är lat och inte orkar skriva av texten.
Citera
2013-03-01, 08:05
Medlem
epost72s avatar
Att posta en bild med problemet är ren lathet.
Dessutom blir det inte sökbart eftersom sök inte tolkar tecknen på bilden.

Det finns bevisligen olika sätt att se det hos moderatorerna, förmodligen blir det svårt att ena gruppen även om de flesta verkar anse att enbart en länk inte bidrar särskilt mycket.
Citera
2013-03-01, 08:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tänker på trådstarter där användaren satt en vettig rubrik, ställer en fråga, t ex "Vem är det här och vad kan ligga bakom detta?", och sedan bifogar länk utan ett litet citat. Vid flertalet tillfällen har jag som andrapostare i tråden citerat delar av artikeln + mina egna funderingar. Inte vill jag starta en ny tråd och få höra: "sök, tråd finns" och eventuellt åka på en varning.
Citera
2013-03-01, 09:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jag tänker på trådstarter där användaren satt en vettig rubrik, ställer en fråga, t ex "Vem är det här och vad kan ligga bakom detta?", och sedan bifogar länk utan ett litet citat. Vid flertalet tillfällen har jag som andrapostare i tråden citerat delar av artikeln + mina egna funderingar. Inte vill jag starta en ny tråd och få höra: "sök, tråd finns" och eventuellt åka på en varning.
Att som andrapostare hjälpa TS (och därmed hela tråden) är i mina ögon ett jättebra sätt. Tråden räddas och diskussionen kan börja utan att onödig tid med ny trådstart behövs.

Jag håller visserligen med ÅnkelGunnar om att papperskorgningar av dåliga trådstarter kan ha en uppfostrande effekt vilket i förlängningen gynnar forumet.

Men att rädda en dålig trådstart kan även det ha en uppfostrande effekt. Andra läsare ser vad TS har gjort för fel och kanske gör en bättre trådstart än vad de annars skulle ha gjort. Plus fördelen att tråden kan komma igång snabbt.
Citera
2013-03-01, 10:07
Medlem
christerys avatar
Tja, jag tar gärna ett citat ur texten jag länkar till, för den länken kan leva kortare tid än tråden, dom slås ihop osv. Speciellt om det är en trådstart, vem vet hur länge en sån lever. bumpas efter 5 år och så funkar inte länkarna till nåt.

Så, en bra trådstart är nog alltid mer än en länk om det inte är på länktips och fan vet om det egentligen räcker ens där.

Så "får" bör nog översättas till "bör" för mig, och i så fall så är underlaget med bara en länk inte bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in