2013-02-28, 20:37
Medlem
Tramp-Popes avatar
Hej,

Av titeln kan ni säkert döma min okunnighet om ämnet, men jag har börjat läsa om svarta hål. Om dessa växer av att absorbera materia, hur kommer det sig att något supermassivt svart hål inte slukat hela universum direkt inpå dess existens? Detta borde väl kunna hända eftersom det alltid finns någonting utanför det svarta hålet som dras till det.
Det är en väldigt spännande fråga enligt mig, men det finns säkert ett enkelt svar att ge som avdramatiserar hela frågan.

Tack på förhand.
Citera
2013-02-28, 20:50
Medlem
Vad är det som säger att de inte gör det? Tids nog menar jag...

Nu har vi ju en massa himlakroppar som ligger utanför svarta håls gravitation men då allt i universum är i rörelse, universum expanderar så är det ju inte sagt att svarta hål inte kommer att sluka varandra, tids nog bli giganter som sedan slukar hela galaxer och vem vet... Tids nog sluka allt och bilda en ny super "atom" (eller vad man nu ska kalla det för) som sedan når en ny kritisk massa och med detta skapar en ny (eller flera på olika håll flera), ny(a) Big Bang och därigenom skapar ett nytt universum?

Tror nog att en sådan händelsekedja torde ta en otrolig tid med våra mått mätt.

..eller så fortsätter alla himlakroppar att röra sig från varandra tills det inte längre kan påverkar varandra och allting blir stilla och dött. Kan ju också vara en rimlig tanke?

...som sagt var. Jag är också lekman och har inte så mycket koll på hur universum egentligen fungerar så detta inlägg kanske blir dagens garv för dem som anser sig veta?
Citera
2013-02-28, 20:54
Medlem
Giorgis avatar
Här är anledningen: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsem%C3%A4ngdsmoment

Saker som snurrar, fortsätter att snurra eftersom RMM bevaras. Så föremål måste bli av med sitt RMM innan de faller in i svarta hål.
Citera
2013-02-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramp-Pope
Hej,

Av titeln kan ni säkert döma min okunnighet om ämnet, men jag har börjat läsa om svarta hål. Om dessa växer av att absorbera materia, hur kommer det sig att något supermassivt svart hål inte slukat hela universum direkt inpå dess existens? Detta borde väl kunna hända eftersom det alltid finns någonting utanför det svarta hålet som dras till det.
Det är en väldigt spännande fråga enligt mig, men det finns säkert ett enkelt svar att ge som avdramatiserar hela frågan.

Tack på förhand.

Det gör de.....teoretiskt. Men det tar tid. De flesta kroppar har ju en hastighet relativt det svarta hålet. Dessutom kan ju flera svarta hål påverka dragning på samma massa men i olika riktningar.
Och om rörelserna inte är helt vinkelräta mot de svartahålen kommer dessutom massorna att inta eliptiska banor kring svarta hålen. Uppnås en jämvikt så blir det ju samma sak som på jorden.

Månen kommer ju inte att krasha in i jorden den närmsta tiden trots att de dras mot varandra
Citera
2013-02-28, 21:02
Medlem
PuffTheDragons avatar
Prova dessa inlägg:
Formler - https://www.flashback.org/sp41899133
Q&A - https://www.flashback.org/sp36441098
Citera
2013-02-28, 21:09
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Det gör de.....teoretiskt. Men det tar tid. De flesta kroppar har ju en hastighet relativt det svarta hålet. Dessutom kan ju flera svarta hål påverka dragning på samma massa men i olika riktningar.
Och om rörelserna inte är helt vinkelräta mot de svartahålen kommer dessutom massorna att inta eliptiska banor kring svarta hålen. Uppnås en jämvikt så blir det ju samma sak som på jorden.

Månen kommer ju inte att krasha in i jorden den närmsta tiden trots att de dras mot varandra

Avståndet mellan jorden och månen ökar, så månen lär aldrig krascha in i jorden...
Citera
2013-02-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean
Avståndet mellan jorden och månen ökar, så månen lär aldrig krascha in i jorden...

Jo precis, de dras mot varandra. Det betyder inte att de närmar sig eftersom centipetalkraften är större.
Citera
2013-02-28, 22:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jo precis, de dras mot varandra. Det betyder inte att de närmar sig eftersom centipetalkraften är större.

Nej den är exakt lika stor som gravitationen, det är på grund av tidvatteninteraktioner som månen trycks bort.
Citera
2013-03-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Nej den är exakt lika stor som gravitationen, det är på grund av tidvatteninteraktioner som månen trycks bort.

Du menar att månens avstånd ökar när månen ligger över stora havsytor
och att det inte kompenseras när den går över land igen?
Eller är solens dragningskraft som stör jämvikten?

Det går inte ihop riktigt för mig. Om kropparna är i jämvikt borde väl liknande fenomen
jämna ut sig
Citera
2013-03-01, 21:14
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Du menar att månens avstånd ökar när månen ligger över stora havsytor
och att det inte kompenseras när den går över land igen?
Eller är solens dragningskraft som stör jämvikten?

Det går inte ihop riktigt för mig. Om kropparna är i jämvikt borde väl liknande fenomen
jämna ut sig
Nej. Det kommer jämna ut sig men det har inte skett ännu, det är därför vi har tidvatten. Faktum är att tidvattenvågen hela tiden ligger lite "före" månen, eftersom jorden roterar snabbare än månens omloppstid och vattnets friktion mot havsbotten gör att vågen dras med i rotationen. Detta gör att tyngdkraften blir något större "framför" månen och månen accelererar därmed. Detta i sin tur leder till att jorden roterar långsammare, och det är härifrån energin till månens högre omloppsbana kommer ifrån.

Detta tar extremt lång tid, men man spekulerar i att jorden kan ha haft ett betydligt kortare dygn en gång i tiden, runt 6h har jag för mig.
Senast redigerad av snuffoman 2013-03-01 kl. 21:21.
Citera
2013-03-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Nej. Det kommer jämna ut sig men det har inte skett ännu, det är därför vi har tidvatten. Faktum är att tidvattenvågen hela tiden ligger lite "före" månen, eftersom jorden roterar snabbare än månens omloppstid och vattnets friktion mot havsbotten gör att vågen dras med i rotationen. Detta gör att tyngdkraften blir något större "framför" månen och månen accelererar därmed. Detta i sin tur leder till att jorden roterar långsammare, och det är härifrån energin till månens högre omloppsbana kommer ifrån.

Detta tar extremt lång tid, men man spekulerar i att jorden kan ha haft ett betydligt kortare dygn en gång i tiden, runt 6h har jag för mig.

ok
Citera
2013-03-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramp-Pope
Hej,

Tack på förhand.

Universum är redan ett svart hål då det omöjligen kan ha tagit sig ur den enorma täthet som rådde allaredan från början, eller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in