• 1
  • 2
2013-03-10, 16:16
Medlem
Framtiden ligger till höger för mig med.
Gick på en fotokurs för något år sedan och av den teorin vi fick lära oss om hur man bygger upp bilder så verkar det som att de flesta (trots svaren här) upplever att framtiden ligger åt höger. Vår lärare tog bland annat upp som exempel att om man skulle fota någon som var på väg ut ur bilden så fick man olika intryck beroende på om personen rörde sig åt höger eller vänster. Ifall han gick åt vänster var han på väg tillbaka, till höger på väg framåt.
Citera
2013-03-10, 21:07
Medlem
Richie Apriles avatar
Jag tror det är för att vi läser från vänster till höger, i klassisk filmteknik går hjälten från vänster till höger i bild medan skurken går från höger till vänster vilket då ska uppfattas som något vridet och onaturligt.
I arabisk klassisk film är det enligt uppgift tvärtom eftersom de läser från vänster till höger, frågan är om din arabiska motsvarighet anser att framtiden är till vänster?

Bara en teori men jag tror det kan ligga någonting i det.
Citera
2013-03-10, 21:15
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Vilken filosofisk fråga är det egentligen som diskuteras? Varför TS uppfattar framtiden åt höger? Eller är framtiden riktat åt något håll? eller kanske är det varför uppfattar vi framtiden i viss riktning? Kom igen nu, filosofi gubbar.
Citera
2013-03-10, 23:06
Medlem
Framtiden ligger för mig med på höger sida.

Sen kan jag föreställa mig framtid som det som finns innanför mig,
allt utanför är historia, enda framtiden är mitt inre..

det går att leka med tanken framtid : )
Citera
2013-03-10, 23:48
Medlem
Eftersom tiden inte ändrar riktning i min vardag, har jag aldrig föreställt mig det som en vektorskala. Rent ordmässigt skulle jag säga att tiden går "framåt", men jag ser ingen anledning att koppla samman det med förflyttning i rummet åt ett visst håll.

Skulle jag föreställa mig ett skeende i tiden, antingen framåt eller bakåt, tänker jag mig varje enskild punkts positionsändring. Ur detta kommer tidsändringen, inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in