2013-02-27, 14:06
Medlem
jag har väldigt många födelsemärken/leverfläckar som stör mig något enormt. bara på höger UNDERarm så har jag ca 25 födelsemärken. jag är dessutom inte så gammal så jag vet att jag kommer få ännu mer märken. undrar nu hur man får bort märkena och hur man förebygger att nya märken uppstår.
ge mig konkreta tips för att ta bort dem plus att undvika att nya märken bildas
just nu går jag på roaccutan, om det nu kunde bilda märken?
brukar på sommaren även sola utan "solskyddskräm" ger det märken?
dessutom så rör jag mig inte så mycket och äter både lite och dålig mat (skräpmat)om det nu påverkar?
ps kan man få bort även små platta märken, vad kostar det,,, mvh//
Citera
2013-02-27, 14:11
Medlem
Vemfan bryr sig om födelsemärken på underarmen? hur stora är dom? står dom utåt kan jag förstå men isåfall kan du "tråda" bort dom, ta en tråd och knyt den runt födelsemärket tills det lossnar! gjorde så med ett jag hade i ansiktet

Edit: du kan också lasra bort dom, men det skulle ju ta flera år med 25 stycken ...
Senast redigerad av Dudemate 2013-02-27 kl. 14:14.
Citera
2013-02-27, 14:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du har inte varit i kontakt med någon hudmottagning? Te.x på sjukhuset.
Citera
2013-02-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du har inte varit i kontakt med någon hudmottagning? Te.x på sjukhuset.
Tänkte nämna samma sak. Ta kontakt med en hudläkare
Citera
2013-02-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemate
Vemfan bryr sig om födelsemärken på underarmen? hur stora är dom? står dom utåt kan jag förstå men isåfall kan du "tråda" bort dom, ta en tråd och knyt den runt födelsemärket tills det lossnar! gjorde så med ett jag hade i ansiktet

Edit: du kan också lasra bort dom, men det skulle ju ta flera år med 25 stycken ...
menade överarmen mina märken är dock små och platta men man ser skiten hela tiden
Citera
2013-02-27, 14:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
menade överarmen mina märken är dock små och platta men man ser skiten hela tiden

Födelsemärken ska man akta sig för. Ju äldre du blir, desto större märken. Är du dessutom mycket ute i solen så är det ännu viktigare att avlägsna dessa märken. Malignt melanom kan förekomma i detta sammanhang.
Citera
2013-02-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Födelsemärken ska man akta sig för. Ju äldre du blir, desto större märken. Är du dessutom mycket ute i solen så är det ännu viktigare att avlägsna dessa märken. Malignt melanom kan förekomma i detta sammanhang.
ok men går det bra om man användet tex solkräm, slipper man nya märken då?
Citera
2013-02-27, 14:41
Medlem
Citat:
jag har väldigt många födelsemärken/leverfläckar som stör mig något enormt. bara på höger UNDERarm så har jag ca 25 födelsemärken. jag är dessutom inte så gammal så jag vet att jag kommer få ännu mer märken. undrar nu hur man får bort märkena och hur man förebygger att nya märken uppstår.
ge mig konkreta tips för att ta bort dem plus att undvika att nya märken bildas
just nu går jag på roaccutan, om det nu kunde bilda märken?
brukar på sommaren även sola utan "solskyddskräm" ger det märken?
dessutom så rör jag mig inte så mycket och äter både lite och dålig mat (skräpmat)om det nu påverkar?
ps kan man få bort även små platta märken, vad kostar det,,, mvh//

Vad jag vet så kan man ta bort ytliga märken med laser utan att få några fula ärr. Nackdelen med det är att man så att säga bränner upp märket och kan inte analysera om det finns några förändringar i det, tex. cancer. Annars skär läkare bort sådana märken under lokalbedövning och gör en analys av varje märke om det behövs, det kan bli ett ärr, men sitter det på ett väl synligt ställe så utgår de såklart ifrån att få ett så fint ärr som möjligt.

Gå till din vårdcentral eller kontakta en hudläkare.
Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att de som har många pigmentfläckar ska inte sola för mycket, det har med cancerrisken att göra när märkena i sig kan utvecklas till cancer. Självklart ska ljushyade vara försiktiga även om de inte har fläckar. Smörj åtminstone in dig när du ska sola, dutta över dina "värsta" märken med hög solskyddsfaktor.
Citera
2013-02-27, 14:42
Medlem
Citat:
ok men går det bra om man användet tex solkräm, slipper man nya märken då?
Det tror jag har marginell skillnad, själv har jag fått nya små fläckar där solen inte belyst mig på år och dar
Citera
2013-02-27, 14:42
Medlem
Men du, menar du sådana små, bruna prickar i höjd med huden? Sådana har väl alla mer el mindre? Herremindag, skulle jag ta bort alla dem skulle jag se ut som en gående sårskorpa. Sådana prickar kommer ju av solen, av livet helt enkelt. Om de är dessa du menar så glöm bara bort dem, alla har dem!
Citera
2013-02-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Men du, menar du sådana små, bruna prickar i höjd med huden? Sådana har väl alla mer el mindre? Herremindag, skulle jag ta bort alla dem skulle jag se ut som en gående sårskorpa. Sådana prickar kommer ju av solen, av livet helt enkelt. Om de är dessa du menar så glöm bara bort dem, alla har dem!
ja precis de jag menar, men det rör sig om 25 på ena överarmen, skit irriterande
någon som vet om dålig motion och kost samt intag av roaccutan kan påverka
Citera
2013-02-27, 14:57
Medlem
alliss avatar
Ta bort märken kan man göra på vårdcentralen men de är sällan dom tar bort för syns skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in