Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Suck... nej jag tänker spindelled, var därför jag skrev spindelled och det var det tråden handlade om

.
När man byter spindelled behövs normalt ingen framvagnsinställning, det är fakta.
Citat:
Orkar nästan inte inleda en diskussion med dej eftersom du aldrig har fel

!
Vill ogärna erkänna fel när jag vet att jag har rätt.
Citat:
Men tror definitivt att din toe in/out kan ändras mer än 0,08° för spelet i bultarna till spindelleden och att man BÖR kontrollera framvagnen efter du bytt en sådan väsentlig del.
Tänk avståndet från spindelled-->yttre styrled och att felet blir större med avståndet...
Vinkelfelet är ju givetvis konstant och ska vid byte på en sida fördelas på båda sidor.
1 mm i förskjutning är dessutom absolut värsta avvikelse, sannolikt kommer det att hamna inom 0,5 mm eftersom "moderna" bilar har små toleranser på monteringar och att det endast är toe som övht går att justera därför fungerar det inte att ha för stora toleranser vid montering.
Citat:
Men låt trådskaparen avgöra hur han vill göra

, det är ju vare sig din eller min bil.
Det har du rätt i, jag vill bara att ts ska avgöra baserat på korrekt information.
Det är givetvis aldrig fel att kontrollera hjulvinklarna, men i de flesta fall är det totalt bortkastade pengar. Fungerade bilen bra innan spindelleden började glappa kommer den att fungera bra efter att det är en ny ditsatt.
Skulle ratten hamna fel eller om bilen drar åt nåt håll så ska det givetvis mätas.