2013-02-27, 12:13
Medlem
mrdominiks avatar
Tänkte byta den på octavian 98.
Är det något speciellt jag ska tänka på förutom att skruva bort och skruva dit?
Citera
2013-02-27, 12:17
Medlem
Fram/4-hjulsinställning är väl att föredra när man varit och skruvat i framvagnen .
Citera
2013-02-27, 12:22
Medlem
boppaloozs avatar
Jag vet inte exakt hur just den bilen ser ut undertill, men rent allmänt så kan det eventuellt vara risk för att nåt krängningshämmarstag eller nån fjäder sprätter iväg när man börjar lossa på skruvar, och att hjulinställningen går åt pipan när man börjar lossa såna fästen. Ett trick för att slippa det sistnämnda som jag tror jag har sett på TV är att borra små hål i fästena innan man skruvar bort dem, och sen se till att hålen matchar i det underliggande materialet när man skruvar tillbaka. Eventuellt kan man styra med ståltrådar instuckna i hålen. För fjädrar finns det olika verktyg för att låsa fast dem, eller så får man improvisera med kraftiga spännremmar eller liknande.
Citera
2013-02-27, 13:14
Moderator
Den ska ju vara enkel att byta, hjulinställning behövs i regel inte vid spindelledsbyte och ska inte behövas på en Octavia heller, fjäderkompressorer kan vara bra att ha men inte nåt måste.
Spännband runt fjädrarna när bilen står på backen kan också hjälpa till att hålla ihop fjäderbenet... Men det är kanske inte det säkraste, se till att de är hela och använd flera om den metoden används.
Citera
2013-02-28, 02:02
Medlem
Vilken fram/4-hjuls verkstad du än går in hos och frågar rekommenderas en inställning efter du bytt styr/spindelled.

Leden är på sin höjd "självjusterande" i ena ändan. Minns jag riktigt är spindelleden inskjuten i länkarmen på octavian och sitter med 3 skruv och någon jävla plåtbit. Leden har ganska mycket spel innan skruvarna skruvas fast, att du skruvar dom på exakt samma ställe som den gamla leden är i princip omöjligt... det räcker med någon millimeter här för att det skall börja dras i ratten och äta däck.
Har du tur att framvagnen trots allt inte flyttat sej har en del verkstäder en lägre kontrollavgift om ingen justering var nödvändig... men det är dumt att chansa tycker jag, däck är ofta dyrare än en inställning.

Fulknep som att märka upp och mäta själv fungerar sisådär, skall det vara gjort riktigt finns inga genvägar.
Citera
2013-02-28, 07:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Vilken fram/4-hjuls verkstad du än går in hos och frågar rekommenderas en inställning efter du bytt styr/spindelled.

Leden är på sin höjd "självjusterande" i ena ändan. Minns jag riktigt är spindelleden inskjuten i länkarmen på octavian och sitter med 3 skruv och någon jävla plåtbit. Leden har ganska mycket spel innan skruvarna skruvas fast, att du skruvar dom på exakt samma ställe som den gamla leden är i princip omöjligt... det räcker med någon millimeter här för att det skall börja dras i ratten och äta däck.
Har du tur att framvagnen trots allt inte flyttat sej har en del verkstäder en lägre kontrollavgift om ingen justering var nödvändig... men det är dumt att chansa tycker jag, däck är ofta dyrare än en inställning.

Fulknep som att märka upp och mäta själv fungerar sisådär, skall det vara gjort riktigt finns inga genvägar.
Du tänker på styrled. Det bör justeras proffessionellt efter byte, spindelldeden har för lite spel för att det ska kunna ha nån avgörande skillnad. Med spelet i skruvhålen räknat mot längden på fjäderbenet så kan man få en variation på camber och caster med ca 0,15° i extremfallen, båda vinklar som inte är justerbara för den delen, toe påverkas med kanske hälften av det. Alltså ca 0,08° i ett extremfall. De flesta däckverkstäders mätutrustning är inte så exakt, nej det behövs inte nån hjulinställning.

Att däckverkstäderna hävdar det är ju inte så konstigt, det är ett bra sätt att tjäna pengar mellan vinter och sommardäcksbytarsäsongerna.
De vill gärna att man ska göra en hjulinställning varje år för säkerhets skull. Helt onödigt i de flesta fall. Saker i framvagnen flyttar sig inte hur som helst.
Har man kört in hårt i nåt, hårt som i att man tror att bilen gick sönder, eller om man bytt styrled(er) eller styrväxel ska det göras en kontroll av hjulvinklarna. Samma sak på bilar som har ställbara vinklar i bakvagnen, har man varit och bytt stag och leder som är justerbara bör det kollas.
Citera
2013-02-28, 09:09
Medlem
Suck... nej jag tänker spindelled, var därför jag skrev spindelled och det var det tråden handlade om .

Orkar nästan inte inleda en diskussion med dej eftersom du aldrig har fel !
Men tror definitivt att din toe in/out kan ändras mer än 0,08° för spelet i bultarna till spindelleden och att man BÖR kontrollera framvagnen efter du bytt en sådan väsentlig del.

Tänk avståndet från spindelled-->yttre styrled och att felet blir större med avståndet...

Men låt trådskaparen avgöra hur han vill göra , det är ju vare sig din eller min bil.
Citera
2013-02-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Den ska ju vara enkel att byta, hjulinställning behövs i regel inte vid spindelledsbyte och ska inte behövas på en Octavia heller, fjäderkompressorer kan vara bra att ha men inte nåt måste.
Spännband runt fjädrarna när bilen står på backen kan också hjälpa till att hålla ihop fjäderbenet... Men det är kanske inte det säkraste, se till att de är hela och använd flera om den metoden används.

Kan förklara varför du behöver en fjäderkompressor vid ett spindellesbyte??
Citera
2013-02-28, 09:47
Moderator
Citat:
Suck... nej jag tänker spindelled, var därför jag skrev spindelled och det var det tråden handlade om .
När man byter spindelled behövs normalt ingen framvagnsinställning, det är fakta.

Citat:
Orkar nästan inte inleda en diskussion med dej eftersom du aldrig har fel !
Vill ogärna erkänna fel när jag vet att jag har rätt.
Citat:
Men tror definitivt att din toe in/out kan ändras mer än 0,08° för spelet i bultarna till spindelleden och att man BÖR kontrollera framvagnen efter du bytt en sådan väsentlig del.

Tänk avståndet från spindelled-->yttre styrled och att felet blir större med avståndet...
Vinkelfelet är ju givetvis konstant och ska vid byte på en sida fördelas på båda sidor.
1 mm i förskjutning är dessutom absolut värsta avvikelse, sannolikt kommer det att hamna inom 0,5 mm eftersom "moderna" bilar har små toleranser på monteringar och att det endast är toe som övht går att justera därför fungerar det inte att ha för stora toleranser vid montering.

Citat:
Men låt trådskaparen avgöra hur han vill göra , det är ju vare sig din eller min bil.
Det har du rätt i, jag vill bara att ts ska avgöra baserat på korrekt information.
Det är givetvis aldrig fel att kontrollera hjulvinklarna, men i de flesta fall är det totalt bortkastade pengar. Fungerade bilen bra innan spindelleden började glappa kommer den att fungera bra efter att det är en ny ditsatt.
Skulle ratten hamna fel eller om bilen drar åt nåt håll så ska det givetvis mätas.
Citera
2013-02-28, 09:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Kan förklara varför du behöver en fjäderkompressor vid ett spindellesbyte??
För att släppa trycket ner mot bärarmen vid byte. Det går som sagt utan, men har man tillgång till en uppsättning så skadar det inte att använda dem, det blir enklare att få dit skruvar osv.
Citera
2013-02-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För att släppa trycket ner mot bärarmen vid byte. Det går som sagt utan, men har man tillgång till en uppsättning så skadar det inte att använda dem, det blir enklare att få dit skruvar osv.

Hur kan det hjälpa att bli mindre tryck ner mot bärarmen?

Enda scenariot är om man sitter och åker runt utan muttern som är fastskruvad i toppen av stötdämparen som håller ihop fjädern med hjälp av en fjädertallrik. Men du kan väl inte påstå att folk sitter och åker omkring utan denna? För vid ett gupp skulle ju skiten hoppa isär och saker och ting gå sönder och man skulle bli stående.

Tror du skulle bli hjälpt av att läsa t.ex. denna sida om fjäderben av macphersontyp: http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut

Lycka till.
Citera
2013-02-28, 18:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Hur kan det hjälpa att bli mindre tryck ner mot bärarmen?

Enda scenariot är om man sitter och åker runt utan muttern som är fastskruvad i toppen av stötdämparen som håller ihop fjädern med hjälp av en fjädertallrik. Men du kan väl inte påstå att folk sitter och åker omkring utan denna? För vid ett gupp skulle ju skiten hoppa isär och saker och ting gå sönder och man skulle bli stående.

Tror du skulle bli hjälpt av att läsa t.ex. denna sida om fjäderben av macphersontyp: http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut

Lycka till.
Vad pratar du om? Har du nånsin bytt en spindelled på en bil med Macpherson?
Verkar inte så va, när du lyfter bilen så fjädrar fjäderbenet ut sig så långt det kan, vilket gör att länkarmen har en relativt kraftig vinkel ner mot marken, för att slippa ha fjäderben och länkarm kämpande mot varandra när man byter spindelleden underlättar det att dra ihop fjädern lite. Det ger en gynnsammare vinkel för spindelled och övriga saker när man ska få ihop sakerna igen.

Tro mig, det fungerar, det finns ju bilar där det knappt påverkar och sen finns de andra som det underlättar kraftigt. Men en sak som är säker är att det inte gör bytet svårare. Men du behöver inte underlätta för dig själv om du inte vill, det är helt upp till dig.

Och du, sitter inte muttern där så rasar ju skiten ner oavsett fjäderspännare. Tänk efter en gån extra innan du försöker mästra nån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in