2013-02-27, 02:36
Medlem
hej jag undrar jag har "tomater" som har stått och veggat sig och nu efter drygt 1 månad så ser jag att många blad har gulnat i kanterna!

bladen som har gulnat är små och kom relativt tidigt i plantans liv och dom senaste bladen ser friska ut det är dom där tidigare bladen som sitter på sidoskotten! bladen lever fortfarande och så men det är ganska många blad som är gula!

det är gula prickar som sprider sig längs bladkanterna där det är små spetsar som sticker ut om ni förstår! alledes i kanten dem har inte torkat ut utan lever!

nån som vet vad detta symtom kallas och hur man botar den!
har redan testat avrinningsvatten! det hamnade på ph 7!
Citera
2013-02-27, 14:38
Medlem
Bild?
Citera
2013-03-04, 14:09
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Kolla denna

Bara att flusha med phstabiliserat vatten och mata med rätt ph i framtiden.. 6,4 om du veggar, något lägre i blom.
Citera
2013-03-04, 20:02
Medlem
Hajstryparens avatar
7 är för högt, jag tycker 6.4 är för högt också. Hur kom du fram till den siffran förresten?

6.0 brukar rekommenderas. Använder du rockwool skulle jag säga 5.5-5.8.
Citera
2013-03-04, 20:47
Medlem
mäter avrinningsvattnet! men jorden ligger på 5.8 i ph värde! problemet är fixat! det va magnesiumbrist som va boven i dramat! epsomsalt och en dags väntan så blev dem gröna allihopa av bladen! som tur är
Citera
2013-03-05, 08:15
Medlem
NegerGregerxDs avatar
6,4 rekommenderas för vegg i jord från vad jag har sett online. Samt att man långsamt höjer det uop till runt 6,8. I jord alltså, 5,8 gäller för hydro och coco.
Senast redigerad av NegerGregerxD 2013-03-05 kl. 08:19.
Citera
2013-03-05, 17:22
Medlem
Kungkrans avatar
Jag skulle mer tippa på att du övervattnar dina damer, låter mest troligt för mig!

Tror inte ens jag behöver bild, testa att vattna något mindre så tror jag ditt problem löser sig.

Mvh
Kungkran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in