2013-02-26, 23:52
Medlem
Båda mina honkatter kastrerades idag runt 8 tiden. De fick en krage runt halsen som de ska ha i 10-15 dagar. Den ena katten, Nr1, reagerade helt okej på kragen. Hon gick runt försiktigt, la sig under sängen i drygt 2 timmar och sedan kom ut för att nosa runt.

Katt Nr2 började backa hysteriskt, sedan springa framåt i världens fart, slog i med kragen i väggkanter, dörrar, lister på golvet, sladdar, allt möjligt. Slog i så hårt för att hon sprang så fort att hon ramlade omkull och gjorde volter. när hon lugnade ner sig har hon bara legat stilla och inte vågat röra sig. Har fortfarande världens panik och kan knappt ta ett steg framåt utan att backa hysteriskt av rädsla för kragen. Om hon lyckas ta sig någorlunda framåt får hon panik och börjar springa runt med världens fart och slår i allt möjligt. Jag är jätteorolig och förstår inte vad jag ska göra. Försökte ringa vetrinären men telefontiden är stängd och jag måste vänta tills imorgon. Borde jag bara ta av kragen? Nr1 förstår iaf nu att hon har krage och är försiktig. Nr2 förstår ingenting och är lika panikslagen nu som hon var innan, har tillomed klippt ner kragen lite men hon är helt livrädd.
Hjälp?
Citera
2013-02-26, 23:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du kan ta av kragen men BARA om du har god uppsikt över att katten inte slickar på såren så testa att ta av kragen, ställ fram mat och vatten till katten och efter nån/några timmar sätta på kragen igen men inte för hårt.
Citera
2013-02-27, 02:40
Medlem
haha samma hände med våran katt

hon lugna ner sig efter en stud

men vi gick ta av den för hon skulle äta bekvämt, under uppsikt

Ingen fara!
Citera
2013-02-27, 18:26
Medlem
spLitpersonaLitys avatar
Precis som sagts innan. Du kan ta av kragen, men då MÅSTE du hålla uppsikt över att hon inte slickar på såren. När du sover/jobbar kan det ju vara rätt svårt med det, så då borde hon nog ha krage på sig. Men inte när du, eller någon annan i din närhet, är hemma och kan hålla koll.

Sa veterinären något om hur hon reagerade på såren precis efter kastreringen, om hon höll på och slicka där? Min pojkväns hankatt kastrerades för några månader sen, och då sa veterinären att han inte varit intresserad av att hålla på med såret överhuvudtaget så vi behövde inte sätta på honom en krage. Men vi skulle såklart hålla koll så att han inte slickade och om han gjorde det skulle vi sätta på krage. Vi behövde dock aldrig det. Så jag tänkte att om veterinären sa något efteråt om att din honkatt inte varit intresserad av såren när hon inte hade krage, så borde inte kragen vara nödvändig - så länge man håller koll på att dom inte slickar där, som sagt
Senast redigerad av spLitpersonaLity 2013-02-27 kl. 18:28.
Citera
2013-02-27, 19:54
Medlem
Det går att klippa till en "body" av en strumpa eller tröjärm, brukar fungera helt ok om kattrackarn vägrar tratten. Dock måste uppsikt hållas lite mer, eftersom katter kan lyckas krångla sig ur det mesta.

Edit: ingreppet är större på honkatter, så rekommendationen av tratt är rätt viktig. Hankatter skickas hem helt trattfria av alla veterinärer jag stött på.
Citera
2013-02-27, 21:00
Medlem
Rompetrolls avatar
Det är stor skillnad på hanar och honor vid kastrering. Bara ett litet litet snitt på en hane. Men ett betydligt större (i jämförelse) hos honor.
(har erfarenhet av flertal av varje)

Som sagt: under tillsyn behövs ingen krage. Men om katten slickar och gnager intensivt - på med krage. Alltså är nätterna lite kritiska. När vi sover.
Hos oss fanns alltid någon hemma dygnet om och katterna brydde sej inte, bara tvättade sej som på resten av kroppen.
Dom hade inga kragar. (men vi hade om det behövdes. Man måste ju ändå ta på och av när det gäller mat o. vatten)
Tyvärr så kan stora ansträngningar göra så såret brister om katten kämpar hårt så även det måste man ha en koll på.

Bäst och säkrast är att tala med veterinär!

Jag vet inte om det fungerar men det finns några mjukare kragar, som blåses upp (tror jag) de ska vara lättare att ha för katten.

Någon kanske har erfarenhet och kan ge sin åsikt? Om den skyddar så långt ner på magen?

Edi
Senast redigerad av Rompetroll 2013-02-27 kl. 21:23.
Citera
2013-02-27, 21:11
Medlem
Fiaskruttans avatar
Klipp av strumpdelen på tubsocka och gör två hål framtill och två hål baktill. Trä på den så framtassarna och baktassarna sticker ut genom hålen.
Men gör det långt innan du ska gå och sova så du kan uppmärksamma kattens beteende. så ni ser att katten inte biter och försöker ta av sig den.
Det har funkat jättebra för flera av mina katter.
Efter tredje-fjärde dagen när såret börjat klia och torka ihop så kan dom oftast var utan nåt skydd.
Första kvällen brukar vara jobbigast för dom.
Kanske ha det redan löst sig för er.
Berätta gärna hur det går.
Citera
2013-02-27, 21:21
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Klipp av strumpdelen på tubsocka och gör två hål framtill och två hål baktill. Trä på den så framtassarna och baktassarna sticker ut genom hålen.
Men gör det långt innan du ska gå och sova så du kan uppmärksamma kattens beteende. så ni ser att katten inte biter och försöker ta av sig den.
Efter tredje-fjärde dagen när såret börjat klia och torka ihop så kan dom oftast var utan nåt skydd.

Javisst! Att jag glömde detta knep! Helt riktigt och har hjälpt många! Det finns faktiskt veterinärer som trär på katten en bit tubgas i samma syfte. Jag tror faktiskt en strumpa är stadigare och bättre!
Skönt att ha dej här Fiaskruttan! Lite sunt förnuft!
Citera
2013-02-27, 21:26
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:

Javisst! Att jag glömde detta knep! Helt riktigt och har hjälpt många! Det finns faktiskt veterinärer som trär på katten en bit tubgas i samma syfte. Jag tror faktiskt en strumpa är stadigare och bättre!

Edit: Nu får jag ta fram denna - Ser att LingonGrova också är väldigt tidig!
Så kan det bli om man går ifrån en stund.
Citera
2013-02-28, 07:57
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll

Edit: Nu får jag ta fram denna - Ser att LingonGrova också är väldigt tidig!
Så kan det bli om man går ifrån en stund.

Rumpetroll och Lingongrova.

Ju fler vi är ju bättre, eller hur. Jag ville bara vara tydligare i hur man gör.
Tänk om det funnits forum när jag var ny kattägare....för hundra år sen typ.
Med sunt förnuft kommer man längre...
Dom där trattarna fastnar ju bara under sängar och soffor så katten måste backa.
Och vad ynkliga dom blir då stackarna.
Citera
2013-03-02, 22:12
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Rumpetroll och Lingongrova.

Ju fler vi är ju bättre, eller hur. Jag ville bara vara tydligare i hur man gör.
Tänk om det funnits forum när jag var ny kattägare....för hundra år sen typ.
Med sunt förnuft kommer man längre...
Dom där trattarna fastnar ju bara under sängar och soffor så katten måste backa.
Och vad ynkliga dom blir då stackarna.

Håller med dej om att man saknade ett forum tidigare. Jag har jättemycket erfarenhet att ta hand om utslängda, skadade katter. Inte mina. Men min del av verksamheten var att fånga in dom och ta dom till veterinär eller djurhem.
Där fanns personal som kunde ta hand om vården.

Men så mina egna, den 9:de nu på 50 år blev mitt problem. Men min nuvarande lilla tjej blev mitt problem. Men de tidigare 8 katterna var i genomsnitt sjuka en gång i sina liv. Enklare åkommor som behövt medicin och sedan var allt bra.

Men vår 9:de familjemedlem har en otrolig otur.
Men när det gäller detta med omvårdnat så är jag otroligt okunnig. Har några trådar hur jag ska göra bl.a och fick många goda råd och problemen löste sej.

Jag är mycket tacksam för alla fina forummedlemmar som ställde upp med råd!
Det är värt mycket!
Senast redigerad av Rompetroll 2013-03-02 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in