2013-02-26, 22:06
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag har en kompis som är doktorand inom matematik. Han har berättat att det då och då kommer mail till forskare på institutionen från alla möjliga besynnerliga människor som är helt övertygade om att de bevisat något erkänt omöjligt. Det kan vara allt från cirkelns kvadratur till ett "bevis" av att 0.999... är skilt från 1 etc. I allmänhet är deras texter djupt förvirrade, osammanhängande och ofta på gränsen till oläsliga. Sånt leder naturligtvis till diskussioner innehållande både skratt och ömkan i fikarummet.

Tydligen är det likadant på fysikinstitutionen: självutnämnda universalgenier som återinfört etern eller inte accepterar kvantmekanik eller vad det nu kan vara.

Ifall det hänger någon forskare här på forumet: känner ni igen er i det här? Och i så fall: har ni några roliga mail ni kan dela med er av så vi kan få ett gott skratt?

(Självklart vet jag att det finns gott om hemsidor där supersnillen presenterar sina hemsnickrade teorier om universum, men vi håller oss till personliga mail här. Det känns som att man kommer närmare den rena galenskapen då på något vis.)
Citera
2013-02-26, 22:19
Medlem
Har fått ett par mail av den typen, då vissa "genier" tycker det är kul att maila alla på fysik-institutionen sina revolutionerande teorier. Det mest typiska var en person som hade skrivit en dokument i word, där han mha. ett tankeexperiment om en fjäder i en hiss tyckte sig motbevisa allmän relativitet. Han hade lite formler och använde Hooks lag, men självklart var resonemanget helt åt skogen galet. Kändes precis så här. Har nog inte kvar dokumentet dock, det var ett tag sen nu.
Citera
2013-02-27, 19:24
Medlem
Jag har tyvärr inte kvar några mail, men det mest extrema jag varit med om var någon som hungerstrejkade utanför institutionen för att sanningen om svarta hål skulle komma fram. Han blev bortsläpad av polisen efter att han hotat en professor.
Citera
2013-02-27, 19:48
Medlem
dxdps avatar
Ptja, inte personlig erfarenhet men en kompis berättade om någon som hade lyckats serie- och parallellkoppla två solceller samtidigt så de fick nästan 100 % verkningsgrad. Personen fick till och med demonstrera konstruktionen, men ingen fick titta hur det var kopplat för det var hemligt

Sen när det riggades upp visade det sig att det vara närmare 0 % än 100 % och personen hade misstolkat data, hur personen kopplat ihop grejerna fick ingen reda på och han hörde aldrig av sig igen.
Citera
2013-02-27, 20:21
Medlem
Zaxxons avatar
Det knasigaste jag fått är från forskarstuderande i utvecklingsländer som ber en kopiera artiklar, ibland hela jävla BÖCKER (som man refererat till), och skicka tillbaka via email.
Citera
2013-02-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honkalonk
Jag har tyvärr inte kvar några mail, men det mest extrema jag varit med om var någon som hungerstrejkade utanför institutionen för att sanningen om svarta hål skulle komma fram. Han blev bortsläpad av polisen efter att han hotat en professor.
Konspiration, han ville bara väl och berätta sanningen men ni tystar och burar in honom.
Citera
2013-02-28, 01:07
Medlem
discardeds avatar
Jag, och alla andra teoretiska fysiker på avdelningen jag pratat med, får knäppa mejl. Läser dom inte längre, men ett jag fick i början var av nån snubbe som hävdade att speciell relativitetsteori var inkorrekt. Hans argument baserades helt och hållet på missförstånd angående postulaten. Tragiskt verkligen med folk som slösar bort sina liv på total nonsens.
Citera
2013-02-28, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det knasigaste jag fått är från forskarstuderande i utvecklingsländer som ber en kopiera artiklar, ibland hela jävla BÖCKER (som man refererat till), och skicka tillbaka via email.

Nja, med tanke på hur mycket en del tidsskrifter kostar så tycker jag det är rätt förståeligt att universitet i Långtbortistan inte har råd med dem. (Till och med Harvard tycker ju att det är för dyrt.) Att be om böcker är ju att ta det lite långt däremot.
Citera
2013-02-28, 19:16
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon

Har fått liknande från en professor i Tyskland, som tydligen har en sekreterare som skickar mejl till varenda författare som skriver en artikel som innehåller orden "molekyl" och "spektroskopi" (eller nåt åt det hållet - många blir det i alla fall), och frågar efter en "preprint", helst på papper, men PDF går också bra. Det verkar ha pågått ett antal år, men efter att en kollega svarade och sa att man kan hitta mycket på arxiv.org så har i alla fall inte jag fått några fler mejl.
Citera
2013-02-28, 20:05
Medlem
Inte jag personligen. Som doktorand så är mitt namn inte lika lätt att hitta och jag saknar egen telefon.
En tidigare föreståndare för avdelningen som fick nobelpriset fick i samband med detta en hel del mystiska brev som oftast var skrivna ända ut i kanten. Det föll på den yngre kollegorna att läsa och i vissa fall besvara breven. en av dess yngre kollegor är nu mera professor och brukar själv få ta emot en del mystiska samtal från "uppfinnare" som han i bland återberättar.
Citera
2013-03-02, 21:34
Medlem
Hmm... Själv har jag varit i den andra ändan av mailkonversationen om vi säger så. Tyckte jag kom på en riktigt smart grej för snart tio år sedan så jag mailade ett trettiotal personer anställda på fysikinstitutioner och dylikt. Några år sedan gav jag även ut en självpublicerad bok för att säkra prioritet som det så fint heter. Skickade min bok till diverse personer, bl.a. Theodore Moyer som var ansvarig för Nasas relativistiska korrektioner, när de ska beräkna satellitbanor. Han skickade mig två mail, men tröttnade sedan.

Efter några års paus skickade jag ut min bok till några personer igen. En tyckte, på riktigt, att jag skulle satsa på att få in en artikel i en tidskrift. Har skickat till sju tidskrifter nu, totalt sett, men bara kommit till peer review-fasen vid ett tillfälle. Tänkte nu i januari att jag skulle försöka få min artikel inlagd på arXiv, men trots att jag hittade en endorserer så vägrade de ta in den. Så nu kände jag att jag får lägga upp den på viXra istället.

http://vixra.org/abs/1303.0004

Jag är inne på alternativ till allmän relativitetsteori, något som vad jag förstår är populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in