Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-26, 12:26
Medlem
kaktusagents avatar
Har en MacBook 2009
som är segare än sirap. Det är grymt frustrerande då jag vet att den borde kunna prestera någorlunda ett par år till. Jag vill återställa den!

Min dator: http://support.apple.com/kb/sp579

Grejen är att den är importerad från USA, och jag har tappat bort recovery discen, så jag måste få tag på en ny. Men var hittar jag en sådan?

Hjälp mig Flashback, ni är mitt enda hopp.
Citera
2013-02-26, 12:30
Medlem
tzjs avatar
Vad kör du för OS-version på den?
Citera
2013-02-26, 12:33
Medlem
Har du installerat Lion eller Mountain Lion? I så fall kan du ladda ner det igen från App Store genom att klicka ALT+Download. Du kan då lägga över det du får ner på ett USB-minne.

Har du fortfarande 10.6.x så kommer du behöva en DVD. Har du ingen så får du antingen försöka låna en, eller beställa en ny för 149:- från Apples hemsida.
Citera
2013-02-26, 12:44
Medlem
kaktusagents avatar
Kör OS 10.6.8, snow leopard. Ser att den är rätt old nu. Kanske bättre för mig att köpa Mountain Lion? Kan jag reseta darton då?
Citera
2013-02-26, 12:55
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusagent
Kör OS 10.6.8, snow leopard. Ser att den är rätt old nu. Kanske bättre för mig att köpa Mountain Lion? Kan jag reseta darton då?

Uppdaterar du till ML så får du en återställningspartition som du kan läsa om här: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE
Citera
2013-02-26, 15:44
Medlem
Joomlas avatar
Köp mountain lion, håll inne skift eller command eller något så blir Install-knappen -> "Download". Pilla sen ut filen "InstallESD.dmg" från installationsprogrammet och:
a) bränn filen till en DVD-skiva
b) få tag på ett USB-minne på minst 8Gb som du kan använda för att installera
Boota från din skiva/ditt minne och installera. Tror att det inte går att göra en "ren" ominstallation genom att bara köra installationsprogrammet, inte helt hundra på det iallafall.

Om du absolut vill så kan du köpa en Snow Leopard-skiva här men jag skulle hellre satsa på att ladda ner den från piratbukten ifall du vill stanna på SL eller ändrar dig i framtiden angående Mountain Lion.
Citera
2013-02-27, 12:14
Medlem
kaktusagents avatar
Det får bli mountain lion! Måste jag flytta över filerna jag vill ha kvar till en extern hårddisk eller går det att välja vad man vill spara vid en uppgradering?
Citera
2013-02-27, 12:48
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusagent
Det får bli mountain lion! Måste jag flytta över filerna jag vill ha kvar till en extern hårddisk eller går det att välja vad man vill spara vid en uppgradering?
Alla filer ligger kvar vid uppgradering, men det är alltid smidigt och säkert att ta en backup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in