2013-02-26, 10:53
Medlem
Har en ny dator som hade win8 men har installerat win7. Skulle installera truecrypt på den men den säger att det är GUID partitiontabell så detta stödjs inte.

Dator: Lenovo X1 Carbon, modell: 3460-ANG
Extern DVD spelare med USB anslutning.

Testade att sätta BIOS till "legacy" endast, men då kan jag inte boota från någon skiva alls från USB.

Har satt BIOS till BOTH men "legacy first". Då kan jag boota från USB spelaren, men det funkar inte med linux eller egentillverkad Bart-PE winXP, som jag tänkte använda för att konvertera från GUID till MBR (via live CD).

För när jag startar upp windows 7 normalt så går det inte att ändra till MBR, varken i diskhanteraren eller via diskpart i kommandoprompten.

Jag gjorde en ny installation med win7 och stoppade den mitt i installationen för att jag skulle komma åt en kommando prompt innan systemet var installerat. Lyckades med att konvertera då disken till MBR genom diskpart.
(Av någon anledning så finns inte F8 som alternativ i BIOS menyn på denna dator.)

Men när jag installerade om win7 så var det tillbaka till samma GUID partitionstabell igen.

Vad är det för fel? Har någon tips på hur jag kan lösa detta?

Är det denna win7 skivan som gör detta eller är det någon inställning i BIOSen som är fel inställt?

Settings i BIOS:
Secure boot = disabled
UEFI scure boot = off
Preinstalled OS license = win8 pro drk tpk (är det detta som sätter stopp?)
USB UEFI BIOS support = disabled
Citera
2013-02-26, 11:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara PC -> Windows

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto