Citat:
Ursprungligen postat av nisse2005
Hej,
En kompis åkte dit för rattfylla för ett par dagar sedan. Det är ju lite hårdare regler nu så de gamla trådarna som finns gäller inte riktigt, har försökt att söka men hittade inget färskt så att säga.
Han blåste 0,5 promille, det blir alltså rattfylla med minimum 12 månaders spärrtid. Men det jag inte fattar är ifall man måste ta om körkortet om spärrtiden blir 12 månader.
För att vara lite logisk, är det >12 mån som gäller eller >=12 månader som gäller för att han ska behöva göra om hela skiten?
Och om det nu blir 12 månader, är det smart att välja ett villkorat körkort med alkolås i bilen då? Handlar väl om pengar förstås men går ju att hyra har jag hört...
Någon som har några kommentarer om detta? Vad kommer det bli för påföljder? Är bötesbeloppet lägre kanske när spärrtiden är så lång? Det är väl inkomstbaserade böter antar jag...
Mvh
Man behöver inte ta om körkortet om man kört rattfull och fått 12 mån. Har man prövotid är det förstås en annan sak. Då bör man ansöka om alkolås för att slippa ta om körkortet, om man har råd d.v.s. Man ska ha ÖVER 12 månader för att behöva ta om körkortet om man inte har prövotid.