2013-02-25, 22:01
Medlem
nisse2005s avatar
Hej,

En kompis åkte dit för rattfylla för ett par dagar sedan. Det är ju lite hårdare regler nu så de gamla trådarna som finns gäller inte riktigt, har försökt att söka men hittade inget färskt så att säga.

Han blåste 0,5 promille, det blir alltså rattfylla med minimum 12 månaders spärrtid. Men det jag inte fattar är ifall man måste ta om körkortet om spärrtiden blir 12 månader.

För att vara lite logisk, är det >12 mån som gäller eller >=12 månader som gäller för att han ska behöva göra om hela skiten?

Och om det nu blir 12 månader, är det smart att välja ett villkorat körkort med alkolås i bilen då? Handlar väl om pengar förstås men går ju att hyra har jag hört...

Någon som har några kommentarer om detta? Vad kommer det bli för påföljder? Är bötesbeloppet lägre kanske när spärrtiden är så lång? Det är väl inkomstbaserade böter antar jag...

Mvh
Citera
2013-02-25, 22:03
Medlem
karlinges avatar
Det smarta är väl att gå med på behandling och ta tag i problemet att hen körde rattfull i första taget, om nu behandling erbjuds. Borde vara spöstraff på dessa individer enligt mig.
Citera
2013-02-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse2005
Hej,

En kompis åkte dit för rattfylla för ett par dagar sedan. Det är ju lite hårdare regler nu så de gamla trådarna som finns gäller inte riktigt, har försökt att söka men hittade inget färskt så att säga.

Han blåste 0,5 promille, det blir alltså rattfylla med minimum 12 månaders spärrtid. Men det jag inte fattar är ifall man måste ta om körkortet om spärrtiden blir 12 månader.

För att vara lite logisk, är det >12 mån som gäller eller >=12 månader som gäller för att han ska behöva göra om hela skiten?

Och om det nu blir 12 månader, är det smart att välja ett villkorat körkort med alkolås i bilen då? Handlar väl om pengar förstås men går ju att hyra har jag hört...

Någon som har några kommentarer om detta? Vad kommer det bli för påföljder? Är bötesbeloppet lägre kanske när spärrtiden är så lång? Det är väl inkomstbaserade böter antar jag...

Mvh

Man behöver inte ta om körkortet om man kört rattfull och fått 12 mån. Har man prövotid är det förstås en annan sak. Då bör man ansöka om alkolås för att slippa ta om körkortet, om man har råd d.v.s. Man ska ha ÖVER 12 månader för att behöva ta om körkortet om man inte har prövotid.
Citera
2013-02-26, 23:08
Medlem
nisse2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Man behöver inte ta om körkortet om man kört rattfull och fått 12 mån. Har man prövotid är det förstås en annan sak. Då bör man ansöka om alkolås för att slippa ta om körkortet, om man har råd d.v.s. Man ska ha ÖVER 12 månader för att behöva ta om körkortet om man inte har prövotid.

Tackar! Då vet vi nu.
Citera
2013-02-28, 14:31
Medlem
McDonalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse2005
Hej,

....Han blåste 0,5 promille, det blir alltså rattfylla med minimum 12 månaders spärrtid.

Mvh

12 månader ???
Enligt idag gällande regler blir det 6 månader för 0,5 promille
http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031&pageid=37151
Citera
2013-02-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDonald
12 månader ???
Enligt idag gällande regler blir det 6 månader för 0,5 promille
http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031&pageid=37151

Nej, kortaste spärrtid för rattfylleri är 1 år, vilket framgår av kap 5 §6 i kombination med §16 och 20 i körkortslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in