2013-02-25, 17:15
Medlem
Tjena

Är såhär att jag funderar på att plugga till lärare, jag har dock lite frågor.

1) Vad är det egentligen som krävs för att plugga till lärare, vad behöver man ha för egenskaper som människa helt enkelt, förstående, pedagogisk, med mera.

2) Jag har egentligen aldrig varit duktig i skolan, jag har slöat mig igenom och fått G och VG rakt igenom, jag har egentligen aldrig varit intresserad utav skolan, kan detta bli ett problem? Behöver man vara rainman för att lyckas? (Är 4-6an som jag funderar på)

3) Jag känner mig inte helt säker på att plugga vidare, jag är egentligen ingen person som någonsin funderat på att plugga vidare tidigare, men nu har jag tagit mig i kragen och funderar verkligen skarpt på att verkligen göra detta till verklighet. Tvivlet på om jag verkligen vill bli lärare, ska den funderingen ens få finnas?

Tacksam för svar
Citera
2013-02-25, 17:20
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Tjena

Är såhär att jag funderar på att plugga till lärare, jag har dock lite frågor.

1) Vad är det egentligen som krävs för att plugga till lärare, vad behöver man ha för egenskaper som människa helt enkelt, förstående, pedagogisk, med mera.

2) Jag har egentligen aldrig varit duktig i skolan, jag har slöat mig igenom och fått G och VG rakt igenom, jag har egentligen aldrig varit intresserad utav skolan, kan detta bli ett problem? Behöver man vara rainman för att lyckas? (Är 4-6an som jag funderar på)

3) Jag känner mig inte helt säker på att plugga vidare, jag är egentligen ingen person som någonsin funderat på att plugga vidare tidigare, men nu har jag tagit mig i kragen och funderar verkligen skarpt på att verkligen göra detta till verklighet. Tvivlet på om jag verkligen vill bli lärare, ska den funderingen ens få finnas?

Tacksam för svar

Varför vill du bli lärare om du aldrig varit intresserad utav skolan?
Citera
2013-02-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Varför vill du bli lärare om du aldrig varit intresserad utav skolan?
Jag gillar att hjälpa människor. (Och nej, jag vill inte jobba inom vården). Det verkar som ett roligt jobb helt enkelt. Man får ta ansvar.
Citera
2013-02-25, 17:28
Medlem
du låter precis som mig, greja VG genom hela skoltiden, inget speciellt intresse av att plugga vidare heller, men jag kände att jag behövde något tidsfördriv och något "vettigt" att göra så jag sökte in till lärarprogrammet och kom in, gymnasielärare då.

Vi har jävligt soft schema, 100%, jag går 2 dagar i veckan drygt. Jag är inte heller pluggtypen men det är mycket mera ansvar och man jobbar mycket i grupp, så man har inte bara ett ansvar inför sig själv utan även till sin grupp vilket bidrar till att man håller sig motiverad.

Tycker du har gjort ett bra val, om det inte känns bra kan du ju alltid hoppa av, det är inte hela världen. Gå en termin, känna in lite csn bidrag, hoppa på nåt annat om det känns fel...

Sedan om du är orolig för om du är passande för läraryrket så anser jag att man skall vara: social och ha lätt för sig att prata, för det kommer du få göra hela dagarna till ända. Det där med att vara pedagogisk är ju också viktigt, men det verkar inte så många andra bry sig om, det finns ju hur många lärare som helst som helt enkelt inte kan lära ut eller förmedla sina kunskaper på ett bra sätt.

Men eftersom du velar och är orolig om du är passande för rollen som lärare visar ju att du faktiskt bryr dig så du kommer säkert bli en skitbra lärare, om du nu blir det.

Lycka till
Citera
2013-02-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-kungen
du låter precis som mig, greja VG genom hela skoltiden, inget speciellt intresse av att plugga vidare heller, men jag kände att jag behövde något tidsfördriv och något "vettigt" att göra så jag sökte in till lärarprogrammet och kom in, gymnasielärare då.

Vi har jävligt soft schema, 100%, jag går 2 dagar i veckan drygt. Jag är inte heller pluggtypen men det är mycket mera ansvar och man jobbar mycket i grupp, så man har inte bara ett ansvar inför sig själv utan även till sin grupp vilket bidrar till att man håller sig motiverad.

Tycker du har gjort ett bra val, om det inte känns bra kan du ju alltid hoppa av, det är inte hela världen. Gå en termin, känna in lite csn bidrag, hoppa på nåt annat om det känns fel...

Sedan om du är orolig för om du är passande för läraryrket så anser jag att man skall vara: social och ha lätt för sig att prata, för det kommer du få göra hela dagarna till ända. Det där med att vara pedagogisk är ju också viktigt, men det verkar inte så många andra bry sig om, det finns ju hur många lärare som helst som helt enkelt inte kan lära ut eller förmedla sina kunskaper på ett bra sätt.

Men eftersom du velar och är orolig om du är passande för rollen som lärare visar ju att du faktiskt bryr dig så du kommer säkert bli en skitbra lärare, om du nu blir det.

Lycka till
Härligt med ett bra svar!

Jag fick mer G än VG kan jag tillägga, kanske är därför jag strävar åt de lägre åldrarna än vad du gör

När det kommer till egenskaperna som person så känner jag nog att jag passar in hyfsat bra, jag är social och är hyfsat pedagogisk. Dock har jag ett litet problem(?), jag är definitivt inte blyg, men när jag stod upp för klassen under gymnasiet och talade inför gruppen, då var det lite halvjobbigt. Jag pratade väldigt snabbt och jag fick nog inte riktigt sagt de jag ville ha sagt, är detta något som försvinner med åren? Det är ändå 3år sedan jag gick på gymnasiet, och det var väl egentligen ingen jättegrej, men ändå! (Var tex oskuld på den tiden, hur fan de nu hör ihop, men man blir väl lite mer framåt efter att man har fått smaka de ädla guldet )

Angående att jag velar ifall jag vill bli lärare eller inte, så är det nog för att jag inte känner mig som den sterotypiska läraren, jag är lite ostrukturerad & lat kanske, men jag gillar fortfarande att hjälpa människor och jag är väldigt bra med barn (tror jag). Så är väl lite därför jag velar, jag kanske inte passar helt 100 i lärarrollen, men det kanske jag inte är helt ensam om att tycka

Hur som helst, tack för svaret

Edit: Hur är kursen i sig? Svår?
Senast redigerad av TeaterApa 2013-02-25 kl. 17:38.
Citera
2013-02-25, 17:48
Medlem
Citat:
Härligt med ett bra svar!

Jag fick mer G än VG kan jag tillägga, kanske är därför jag strävar åt de lägre åldrarna än vad du gör

När det kommer till egenskaperna som person så känner jag nog att jag passar in hyfsat bra, jag är social och är hyfsat pedagogisk. Dock har jag ett litet problem(?), jag är definitivt inte blyg, men när jag stod upp för klassen under gymnasiet och talade inför gruppen, då var det lite halvjobbigt. Jag pratade väldigt snabbt och jag fick nog inte riktigt sagt de jag ville ha sagt, är detta något som försvinner med åren? Det är ändå 3år sedan jag gick på gymnasiet, och det var väl egentligen ingen jättegrej, men ändå!

Angående att jag velar ifall jag vill bli lärare eller inte, så är det nog för att jag inte känner mig som den sterotypiska läraren, jag är lite ostrukturerad & lat kanske, men jag gillar fortfarande att hjälpa människor och jag är väldigt bra med barn (tror jag). Så är väl lite därför jag velar, jag kanske inte passar helt 100 i lärarrollen, men det kanske jag inte är helt ensam om att tycka

Hur som helst, tack för svaret

Jag lider av scenskräck som jag antar att du också gör, detta var ett väldigt stort problem för mig i grundskolan speciellt, men den har i princip försvunnit idag, ibland när jag inte är förberedd eller det är något stort som skall redovisa så kan den komma smygandes.

Jag kan ge dig några tips som successivt kan motverka din scenskräck:

Planera och var förberedd, så att du själv är medveten om att du kan det du skall prata om, lär dig det du skall säga utantill och ha med dig stödpunkter utifall att och inte för att du planerar att använda dom. Du kommer få en väldigt bra kick av när du märker att alla andra använder papper men inte du.

Tänk positivt, om du börjar komma in i negativa tankar såsom "jag kan inte klara det här" och blablabla, börja direkt tänka på någonting annat (jag vet det är svårt när man är nervös) men pröva att tänka på ett vardagsproblem som du har, eller ett roligt minne, eller något som faktiskt låter lite löjligt men som funkar är att du tänker på en låt och sjunger den ordagrant i huvudet om du förstår vad jag menar. En låt som du kan sjunga utantill.

Det är okej att vara nervös, alla andra är det, det är förväntat att vara nervös och ingen dömer dig för det.

Se det som att du går in i en roll, alltså det är inte du som redovisar, det är din karaktär.

Försök se till att du redovisar först, eller så snabbt som möjligt, väntan är värst, finns inget värre än att se andra redovisa och själv känna skräcken att det snart är min tur.

Äsch stereotypen för lärare, vem är det? En kulturberikad jävel med massa överkurskunsakper eller? Många lärare har mycket kunskap men kan inte lära ut för fem öre, de har kunskapen men inte det där sociala och pedagogiska. Du verkar vara social så du har den biten avklarad, du kan nog väcka intresse bättre än en tråkig nörd och kunskapen får du genom utbildning, så på så sätt har du täckt alla områden.
Senast redigerad av flashback-kungen 2013-02-25 kl. 17:50.
Citera
2013-02-25, 17:48
Medlem
Lothlorias avatar
Själv gick jag ut lärarhögskolan 2009. Efter tre år i verksamheten pluggar jag ingenjör istället. Då var jag helt säker på att jag inte ville göra något annat än att vara lärare.

Dels har administrativa bördor ökat markant och även om det låter bra med alla lov så har man inte mycket ledigt. Speciellt kvällar och helger går åt när man är nyexad och fritiden kan man bara glömma.

För att vara lärare idag och palla med allt tror jag antingen att:

1) Man får se det som ett kall i livet och verkligen älska att undervisa, det är enda sättet att överleva de annars outhärdliga dokumetationsuppgifterna.

2) Man är en äldre lärare som inte längre har tid eller möjlighet att skola om sig. Då bryr man sig inte heller så mycket om alla nymodigheter som rektorerna prackar på en utan tar dagen som den kommer.

Många av de yngre lärare jag träffat ute i verksamheterna funderar på att skola om sig eftersom att de redan känner sig sönderstressade.

Dessutom kan det vara bra att veta att det i princip är omöjligt att få en tillsvidaretjänst oavsett vad alla reportage i tidningar o. dyl. säger. Likadant var det när jag började lärarhögskolan 2005, det skulle bli sån brist! Men det gäller att noga kolla upp vilka ämnen som behövs. Själv fick jag gå på vikariat i tre års tid och ingen av dessa var bland de yngre åldrarna där jag hade min examen. Kolla därför upp hur arbetsmarknaden ser ut just där du bor (kolla t.ex. ams). I 99% av alla fall är det vikariat, vilket är bra för att få in en fot visserligen, men det är svårt att bli kvar. Ofta blir man omsprungna av LAS:are som kanske varit borta ett tag.

Om du verkligen känner att lärare är någonting för dig så tycker jag att du kan söka och testa på en termin, vilket även gavs som tips i ett annat inlägg. Lärarhögskolan är inget större problem, det var rena semestern när jag gick och tror knappast det blivit bättre med den saken. Beroende på inriktning kan det bli lite tuffare, jag läste t.ex. en del engelska och då var det 40 timmar i veckan som gällde, verkligen heltidsstudier. Se i så fall till att verkligen ta vara på din praktiktid, det är där du får all viktig kunskap. Fråga även fler lärare än just din handledare vad de tycker om yrket och be dem vara ärliga.

Sorry att jag låter så bitter, men jag måste erkänna att jag inte rekommenderar läraryrket till någon som verkligen inte känner att det är det man vill göra till 100%. Jag hade dock önskat att någon kunde berättat detta för mig innan jag läste så att jag hade kunnat spara in denna tid och de pengar jag lade ned på att utbilda mig till ett yrke som jag trodde jag visste vad det handlade om - men som visade sig bli så fel.

Med detta inte sagt att det inte är roligt att undervisa - för det är det. Det var jätteroligt med alla elever och att försöka förklara på olika sätt så alla skulle förstå o.s.v. Men tyvärr är detta inte längre lärarens primära arbetsuppgift.

Hoppas verkligen att någon annan lärare kan lägga hit ett muntrare inlägg och berätta om upplevelser som är helt motsatta mina!
Citera
2013-02-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-kungen
Äsch stereotypen för lärare, vem är det? En kulturberikad jävel med massa överkurskunsakper eller? Många lärare har mycket kunskap men kan inte lära ut för fem öre, de har kunskapen men inte det där sociala och pedagogiska. Du verkar vara social så du har den biten avklarad, du kan nog väcka intresse bättre än en tråkig nörd och kunskapen får du genom utbildning, så på så sätt har du täckt alla områden.
Helt sant det du säger.

Hur tycker du programet i sig är? Vilka kurser är det man mest riktar in sig på när man pluggar till lärare?

Hur mycket tid får man lägga ner i veckan på skolarbete? (Ungefär då givetvis)
Citera
2013-02-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
Med detta inte sagt att det inte är roligt att undervisa - för det är det. Det var jätteroligt med alla elever och att försöka förklara på olika sätt så alla skulle förstå o.s.v. Men tyvärr är detta inte längre lärarens primära arbetsuppgift.
Och det är vilken? Tacksam för svaret hur som helst, självklart kan inte alla bli nöjda med sin utbildning.
Citera
2013-02-25, 17:57
Medlem
Sök in och testa en termin och se sedan hur det känns efter det. Det är otroligt många som hoppar av utbildningen efter ett par månader då man snabbt inser att läraryrket inte riktigt är vad det ser ut att vara på ytan. Det är ett yrke som passar vissa och vissa andra inte, precis som med allt annat.

Första terminen är otroligt slapp och man går på några föreläsningar i veckan och har något seminarium då och då. Trivs du inte efter det så kommer du nog i alla fall haft ett par riktigt roliga månader med mycket roliga aktiviteter och nya vänner.
Citera
2013-02-25, 17:59
Medlem
Citat:
Och det är vilken? Tacksam för svaret hur som helst, självklart kan inte alla bli nöjda med sin utbildning.

Det är otroligt mycket planering, dokumentation och annat arbete som sker. I och med de nya läroplanerna så är man också mer styrd i vad du ska ha med i din planering.
Citera
2013-02-25, 18:04
Medlem
Citat:
Helt sant det du säger.

Hur tycker du programet i sig är? Vilka kurser är det man mest riktar in sig på när man pluggar till lärare?

Hur mycket tid får man lägga ner i veckan på skolarbete? (Ungefär då givetvis)

Det är väldigt bra program, jag pluggar ju iofs ämneslärarprogrammet för gymnasiet, Samhällskunskap, jag antar om man pluggar till grundskolelärare så måste man täcka flera ämnen såsom antingen alla grundämnen (matte, svenska, engelska) eller alla ämnen inom SO (samhällskunskap, historia, ekonomi, religion). Men är dock inte helt säker...

Jag riktar därav alltså bara in mig på kurser som handlar om samhällskunskap, såsom demokrati, EU och dylikt.

Många sköna människor, och alla är väldigt olika och endast fåtal skulle uppskattas som "passande" som lärare av många.

Jag har mestadels gruppuppgifter, 10 minuters redovsining och en inlämningsuppsats på det och i slutet av kursen en tenta. Det blir ju lite plugg varje dag eftersom man måste läsa en del. Men jag förvånas nästan hela tiden hur slappt det är för tillfället iallafall...
Senast redigerad av flashback-kungen 2013-02-25 kl. 18:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in