Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Härligt med ett bra svar!
Jag fick mer G än VG kan jag tillägga, kanske är därför jag strävar åt de lägre åldrarna än vad du gör
När det kommer till egenskaperna som person så känner jag nog att jag passar in hyfsat bra, jag är social och är hyfsat pedagogisk. Dock har jag ett litet problem(?), jag är definitivt inte blyg, men när jag stod upp för klassen under gymnasiet och talade inför gruppen, då var det lite halvjobbigt. Jag pratade väldigt snabbt och jag fick nog inte riktigt sagt de jag ville ha sagt, är detta något som försvinner med åren? Det är ändå 3år sedan jag gick på gymnasiet, och det var väl egentligen ingen jättegrej, men ändå!
Angående att jag velar ifall jag vill bli lärare eller inte, så är det nog för att jag inte känner mig som den sterotypiska läraren, jag är lite ostrukturerad & lat kanske, men jag gillar fortfarande att hjälpa människor och jag är väldigt bra med barn (tror jag). Så är väl lite därför jag velar, jag kanske inte passar helt 100 i lärarrollen, men det kanske jag inte är helt ensam om att tycka
Hur som helst, tack för svaret

Jag lider av scenskräck som jag antar att du också gör, detta var ett väldigt stort problem för mig i grundskolan speciellt, men den har i princip försvunnit idag, ibland när jag inte är förberedd eller det är något stort som skall redovisa så kan den komma smygandes.
Jag kan ge dig några tips som successivt kan motverka din scenskräck:
Planera och var förberedd, så att du själv är medveten om att du kan det du skall prata om, lär dig det du skall säga utantill och ha med dig stödpunkter utifall att och inte för att du planerar att använda dom. Du kommer få en väldigt bra kick av när du märker att alla andra använder papper men inte du.
Tänk positivt, om du börjar komma in i negativa tankar såsom "jag kan inte klara det här" och blablabla, börja direkt tänka på någonting annat (jag vet det är svårt när man är nervös) men pröva att tänka på ett vardagsproblem som du har, eller ett roligt minne, eller något som faktiskt låter lite löjligt men som funkar är att du tänker på en låt och sjunger den ordagrant i huvudet om du förstår vad jag menar. En låt som du kan sjunga utantill.
Det är okej att vara nervös, alla andra är det, det är förväntat att vara nervös och ingen dömer dig för det.
Se det som att du går in i en roll, alltså det är inte du som redovisar, det är din karaktär.
Försök se till att du redovisar först, eller så snabbt som möjligt, väntan är värst, finns inget värre än att se andra redovisa och själv känna skräcken att det snart är min tur.
Äsch stereotypen för lärare, vem är det? En kulturberikad jävel med massa överkurskunsakper eller? Många lärare har mycket kunskap men kan inte lära ut för fem öre, de har kunskapen men inte det där sociala och pedagogiska. Du verkar vara social så du har den biten avklarad, du kan nog väcka intresse bättre än en tråkig nörd och kunskapen får du genom utbildning, så på så sätt har du täckt alla områden.