2013-02-25, 17:07
Medlem
Hej! Någon här som spekulerar i den Norska kronan?

För ungefär 10 dagar sedan så sänkte Norska riksbanken reporäntan för att göra kronan svagare. Någon som har några teorier om hur kronan kommer röra sig framöver. Ifall den bli starkare kommer riksbanken gå in och göra ännu fler åtgärder för att hålla den svag?

Källa på att de sänkte styrräntan:
http://www.bloomberg.com/news/2013-02-14/norway-ready-to-use-rate-cuts-to-cool-krone-olsen-says.html
Citera
2013-02-26, 19:37
Medlem
Jag spekulerar inte i valutor men varför inte haka på Soros? Spekulera mot pundet istället.

Han har ju lyckats tidigare iaf.
Citera
2013-02-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helvete1
Jag spekulerar inte i valutor men varför inte haka på Soros? Spekulera mot pundet istället.

Han har ju lyckats tidigare iaf.
Har tjänat in hela mitt kapital i NOK. Nu är den superlåg och undrar hur den kommer röra sig framöver!
Citera
2013-02-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Har tjänat in hela mitt kapital i NOK. Nu är den superlåg och undrar hur den kommer röra sig framöver!
Holberg Likviditet? En räntefond med basvalutan NOK. Med en närmast garanterad avkastning i NOK och utsikten att NOK stärks mot SEK finns ju en trevlig avkastningsmöjlighet som är bättre än räntekonto. Om du redan sitter med NOK på hand så är det ändå möjligt med nämnda fond, om du planerar att sälja fonden som är noterad i SEK.
Citera
2013-02-26, 23:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Jag tvivlar på att den är "superlåg" även om den kanske har backat en aning mot SEK.

Jämför med USD eller Euro istället för SEK
Citera
2013-03-03, 04:50
Medlem
Jobbar i norge, den har gått ned 5% sedan Januari...man har under ganska lång tid fått 15-17% mer nær man væxlat in pengarna, undrar hur længe till:/
Citera
2013-03-03, 05:04
Medlem
antonfjanton1s avatar
den går upp snart igen, i alla fall om man kollar historiskt sätt.
Citera
2013-03-03, 09:31
Medlem
Jag har inte bråttom att växla mina norska till svenska, jag kan vänta på marknaden. Just nu har vi iallafall en dålig kurs. Mitt sparkonto i Norge ger för övrigt 3% ränta vilket får anses som riktigt bra dessutom.
Citera
2013-03-03, 17:41
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Jobbar i norge, den har gått ned 5% sedan Januari...man har under ganska lång tid fått 15-17% mer nær man væxlat in pengarna, undrar hur længe till:/
Eller så kan man ju se det som att den har samma kurs som den hadde i mitten av 2012 eller början av 2011, och att man har haft högre ränta (?) i Norge.
Citera
2013-03-03, 23:00
Medlem
annanmedlems avatar
Vi kan inte veta.

Antingen växlar du, väntar, eller så kan du ju alltid växla hälften nu och hälften senare

Man skulle ju kunna tänka sig visst stöd vid 1,10 eller 1,12 kanske? Vad vet jag.
Citera
2013-12-09, 20:59
Medlem
Fortfarande är Norska kronan väldigt svag. Har inte flyttat över pengar under hela detta år och nu börjar det bli en ansenlig summa pengar på det Norska kontot och jag behöver ha Sek.

Fan vad uselt
Citera
2013-12-09, 21:10
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojja
Fortfarande är Norska kronan väldigt svag. Har inte flyttat över pengar under hela detta år och nu börjar det bli en ansenlig summa pengar på det Norska kontot och jag behöver ha Sek.

Fan vad uselt

Hehe, jag har inte flyttat över ett öre som jag sparade ihop under 2 års tid för 1½ år sedan. Usel ränta på nordea har jag också. När kursen låg stabilt över 1.17 ville jag ha en växlingskurs över 1.20 för mentalt tillfredsställande, idag känns det meningslöst under 1.10 när jag ändå har avstått pengarna såppas länge.

Som Olle säger så har jag inte bråttom och kan vänta på marknaden, men jag kommer definitivt inte försöka jaga den igen. Kanske även blir en vända till i Norge och tjäna igen några kronor nu när det är billigt, hehe!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in