2013-02-25, 10:48
Medlem
BBQFMLs avatar
Under perioden av en vecka som jag har varit sjuk har jag gått och gluttat på Arlas nya mjölk med smak av blåbär som också ska innehålla 30% mer protein.
Jag tänkte, borde inte mjölken bli gammal nu?

Jag tog fram den idag igen och det var cirka två veckor sedan jag köpte den, och den ska fortfarande vara ok för att dricka.

Detta är alltså vanlig mjölk som räcker i 28 dagar med smak av blåbär och 30% extra protein
( http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865082442 ) medans vanlig hederlig mjölk räcker endast i 7 dagar? ( http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865001825 )

Jag brukar vanligtvis inte bry mig speciellt vad jag trycker i mig, men detta fick mig att börja tänka om det kanske inte är så bra att dricka den, då den faktiskt smakar väldigt bra.
Senast redigerad av BBQFML 2013-02-25 kl. 10:50. Anledning: länkarna försvann
Citera
2013-02-25, 10:51
Medlem
dokoalseleds avatar
Jag såg en apelsinjuice som skulle hålla i typ ett år tror jag det var. Kanske har det något med pastöriseringen att göra? Sådan juice lär inte ha så mycket vitaminer, men jag vet inte.
Citera
2013-02-25, 10:56
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Jag såg en apelsinjuice som skulle hålla i typ ett år tror jag det var. Kanske har det något med pastöriseringen att göra? Sådan juice lär inte ha så mycket vitaminer, men jag vet inte.

Men det är ju sjukt? Varför har inte någon sagt något?
Blåbärsmjölken (blåbärsdrycken) är laktosfri, innehåller inget socker, 30% mer protein och smakar blåbär. Inget av detta, enligt min expertis, har något som kan främja en varas hållbarhet?
Citera
2013-02-25, 11:53
Medlem
Den är högpastöriserad. Vanlig mjölk är lågpastöriserad. Därav den längre hållbarheten.
Citera
2013-02-25, 12:31
Medlem
Bodjos avatar
Finns mjölk utomlands som håller i månader. Mina smaklökar tycker även att den mjölk som håller längre smakar bättre.
Citera
2013-02-25, 12:48
Medlem
Killer-queens avatar
Ta en titt i butikerna i Paris. Där står inte ens mjölken i kylen.
Citera
2013-02-25, 12:50
Medlem
different_trips avatar
Pastöriserigen.

I Spanien finns där en del som håller över 1 år, utanför kyl.
Citera
2013-02-25, 17:34
Medlem
Tänkte bara flika in att 30% mer protein blir i det här fallet ynka ett extra gram per 100g mjölk. Vanlig har 3,5g/100g medans "proteinmjölken" har 4,5/100gr.

En piss i havet alltså, kör på vassle istället.
Citera
2013-02-25, 17:46
Medlem
schmengeles avatar
Innehåller laktasenzym, antar att dom tillsatt det för att bli av med laktosen. laktos = mjölsocker ----> blir mjölksyra, mjölken surnar och därmed inte så lång hållbarhet.

Finns mjölk med lång hållbarhet ja, men så fort du öppnat den så rekomenderas att den hålls i kyl och dricks upp inom några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in