2013-02-25, 09:17
Medlem
emmitusss avatar
Imorse fick jag reda på att min mamma har tagit ett blancolån på 50lax och skickat dessa pengar till en kille hon CHATTAR med i USA.
När jag frågade varför, läs: skrek, sa hon att det var för att killens son var sjuk och var fast i Filipinerna eller något liknande.
Hon had aldrig träffat den här killen alltså, utan bara chattat.

Jag fick panik när jag fick reda på det. Inte enbart över hur jävla bränd man kan vara, utan även för att min mammas ekonomi inte är världens bästa.

Till min fråga som jag tror jag vet svaret på själv egentligen.
Finns det något jag kan göra?
Citera
2013-02-25, 09:21
Medlem
1979s avatar
Nä. Din mamma får polisanmäla när hon har insett att hon är lurad.
Citera
2013-02-25, 09:25
Medlem
Argrashs avatar
Det finns inget ni kan göra och några pengar kommer ni aldrig få se röken av igen. Har din mamma någon form av handikapp?
Citera
2013-02-25, 09:26
Medlem
Förhoppningsvis skall denna kille vara en good guy, och det han säger, får man hoppas på att han inte ljuger.

Väl, som tidigare skrivit, din moder får helt enkelt vänta tills hon insett att hon blivit lurad och därmed polisanmäler händelsen. Se till att hon har sparat deras konversation och inte råkar radera det.

Jag undrar om hon möjligtvis kan gå direkt till mannen, och be om att få pengarna tillbaka. Om han säger nej, så kan hon polisanmäla det på en gång, istället för att vänta tills hon insett att hon blivit bedragen.

Hoppas allt löser sig!
Mvh Snep
Citera
2013-02-25, 09:32
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Det finns inget ni kan göra och några pengar kommer ni aldrig få se röken av igen. Har din mamma någon form av handikapp?

Nej, däremot har hon haft en hjärntumör och efter det är hon inte sig själv någonstans.
Funderar på om man ska skaffa en förmyndare eller liknande då hon uppenbarligen inte är kapabel till att sköta sin ekonomi själv.
Citera
2013-02-25, 09:35
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Förhoppningsvis skall denna kille vara en good guy, och det han säger, får man hoppas på att han inte ljuger.

Väl, som tidigare skrivit, din moder får helt enkelt vänta tills hon insett att hon blivit lurad och därmed polisanmäler händelsen. Se till att hon har sparat deras konversation och inte råkar radera det.

Jag undrar om hon möjligtvis kan gå direkt till mannen, och be om att få pengarna tillbaka. Om han säger nej, så kan hon polisanmäla det på en gång, istället för att vänta tills hon insett att hon blivit bedragen.

Hoppas allt löser sig!
Mvh Snep

Men hjälper verkligen en polisanmälan då? Kan hon låna ut flera tusen utan vidare tror jag inte direkt att de skrev något kontrakt. Dessutom har hon ju medvetet tagit ett lån och skickat pengarna till bågon, det finns väl inget brottsligt i det?

Hoppas också på att hans historia stämmer men den chansen är väl 0,001 typ.
Citera
2013-02-25, 09:41
Medlem
Har hon haft en tumör samtidigt som hon nu verkar ha problem med enkel riskbedömningen bör du kanske prata med din mamma och utan att vara dömande ge förslag på att det kanske är dags att skaffa viss hjälp med vissa sysslor.
Citera
2013-02-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmituss
Men hjälper verkligen en polisanmälan då? Kan hon låna ut flera tusen utan vidare tror jag inte direkt att de skrev något kontrakt. Dessutom har hon ju medvetet tagit ett lån och skickat pengarna till bågon, det finns väl inget brottsligt i det?

Nja, det är ju förstås inte brottsligt att ta emot lån.

Men visst har man väl ändå rätten att be om att få pengarna tillbaks?
Är det så att han inte ger pengarna tillbaka, är det ju förstås brottsligt. I och med att din mamma LÅNADE pengar & inte GAV bort de.
Citera
2013-02-25, 09:46
Medlem
1979s avatar
Citat:

Om alla drabbade polisanmäler så framkommer det om det är satt i system och är ett bedrägeri. Men det kommer sannolikt inte leda till något och pengarna är borta. Det är inte ensamt grund för omyndigförklarande.
Citera
2013-02-25, 09:46
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Har hon haft en tumör samtidigt som hon nu verkar ha problem med enkel riskbedömningen bör du kanske prata med din mamma och utan att vara dömande ge förslag på att det kanske är dags att skaffa viss hjälp med vissa sysslor.
Tumören hade hon för 10 år sedan men som sagt, efter det är hon helt förändrad. Hon klarar sig bra i det vardagliga livet annars.
Det är dock helt omöjligt att få henne att förstå att hon gjort fel, men ska försöka prata med min mormor och se om hon kan hjälpa till.
Citera
2013-02-25, 09:48
Medlem
emmitusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Nja, det är ju förstås inte brottsligt att ta emot lån.

Men visst har man väl ändå rätten att be om att få pengarna tillbaks?
Är det så att han inte ger pengarna tillbaka, är det ju förstås brottsligt. I och med att din mamma LÅNADE pengar & inte GAV bort de.

Förstår vad du menar, men det finns ju ingenting som styrker att hon faktiskt lånade ut pengarna. Om hon nu inte mot all förmodan faktiskt sparat konversionerna, men sådan tur tror jag inte att vi har ..
Citera
2013-02-25, 09:56
Medlem
cammos avatar
Citat:
Förstår vad du menar, men det finns ju ingenting som styrker att hon faktiskt lånade ut pengarna.

Kontoöverföringen går ju att spåra, eller skickade hon pengarna i brev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in