2013-02-25, 03:53
Medlem
Har för mig att jag läst nånting om att ljusmkbråck/pungbråck ska ge nedsatt testosteron, eller var det kanske om det var åderbråck i pungen?

Det jag har är ett ljumskbråck som gått ned i pungen i all fall.

Så någon som har koll på OM testosteronvärdena påverkas?

//Wcanka
Citera
2013-02-25, 09:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Har för mig att jag läst nånting om att ljusmkbråck/pungbråck ska ge nedsatt testosteron, eller var det kanske om det var åderbråck i pungen?

Det jag har är ett ljumskbråck som gått ned i pungen i all fall.

Så någon som har koll på OM testosteronvärdena påverkas?

//Wcanka
Nej. Ljumskbråck handlar om en försvagning av bukhinnan. Män får oftare bråck än kvinnor då försvagningen, i bukhinnan, finns naturligt där sädesledaren går ned i pungen. Det har inget med testosteronvärden att göra.
Citera
2013-02-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej. Ljumskbråck handlar om en försvagning av bukhinnan. Män får oftare bråck än kvinnor då försvagningen, i bukhinnan, finns naturligt där sädesledaren går ned i pungen. Det har inget med testosteronvärden att göra.

Okey, stämmer det då att ÅDERBRÅCK i pungen påverkar testosteronet? (Läste det i en annan tråd här på flashback.)
Citera
2013-02-26, 22:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Okey, stämmer det då att ÅDERBRÅCK i pungen påverkar testosteronet? (Läste det i en annan tråd här på flashback.)
Ja, det verkar finnas en koppling mellan åderbråck (varicocele) i anslutning till testiklarna och testosteronnivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in