2013-02-25, 00:35
Medlem
Sorry om jag lägger in detta i fel kategori, vet inte vilken jag skulle ta annars.

Nu är det så att jag tar studenten i sommar. Jag bor själv (för tillfället inneboende) ca. 2 timmar från familjen och har pluggat här dessa 3 år i gymnasiet.

Nu börjar jag få lite ångest för vad som kommer hända lilla mig efter studenten. Så många möjligheter, så mycket ansvar. Jag fick reda på att min familj kanske åker utomlands i sommar, jag skulle jättegärna vilja följa med men det går inte eftersom jag nu måste fokusera på att hitta jobb! Jag vet heller inte om jag kan dra på festival som jag brukar eftersom jag nu måste börja försörja mig på riktigt. Komma bort från gymnasierutinerna.

Jag är jätteförvirrad över vissa grejer, exempelvis när man ska börja skaffa försäkringar och hur det blir med semester när man väl skaffar jobb. Ska man skaffa ett deltidsjobb och kunna resa, eller har man inte råd att bo själv då? För jag vill inte flytta hem igen. Eller ska man försöka hitta ett heltidsjobb - som är jättesvårt - och jobba halvt ihjäl sig utan att leva det ljuvliga ungdomslivet?

Jag behöver råd här! Säg mig hur det kommer att bli, eller åtminstone hur det blev för er. Är livet efter studenten så läskigt som det verkar eller vänjer man sig snabbt? Hur gjorde ni med jobb/resor osv? Flyttade ni hem igen? Hur kändes det?!
Citera
2013-02-25, 00:59
Medlem
Bor fortfarande hemma, 8, snart 9 månader arbetslös och still going strong!
Jag antar att om man har ett driv och vill komma någon vart, då gör man det och det utan problem. Har inte brytt mig speciellt mycket att komma ut i arbetslivet då jag hellre är hemma än sitter med ett skitjobb dagarna i ända.
Skaffar du ett jobb direkt så kan det väl vara smart att kanske bo hemma några månader, leva snålt och få ett startkapital för oförutsedda händelser och dylikt.
Citera
2013-02-25, 01:02
Medlem
8xxSeriess avatar
Jag började arbeta direkt efter studenten, bara ett litet tag för att sen göra lumpen. När det var färdigt sökte jag ett annat jobb, och började där. Bodde hemma fortfarande och flyttade sen till en lägenhet, och sen har det bara rullat på..

Semester blir du informerad om på arbetet hur det funkar.. det är inget komplicerat. Angående försäkringar är det inte så svårt heller.. en hemförsäkring kan vara bra att ha, och en försäkring på bilen. Du kan ju fråga dina päron vad de rekommenderar för försäkringsbolag. Ofta lönar det sig att ringa runt till en del olika och fråga vad de ska ha.. Olika försäkringsbolag kan du googla fram.

Det är inget att stressa över eller känna sig pressad, man tar det bara som det kommer allt så löser det sig.
Citera
2013-02-25, 01:29
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Jag började arbeta direkt efter studenten, bara ett litet tag för att sen göra lumpen. När det var färdigt sökte jag ett annat jobb, och började där. Bodde hemma fortfarande och flyttade sen till en lägenhet, och sen har det bara rullat på..

Semester blir du informerad om på arbetet hur det funkar.. det är inget komplicerat. Angående försäkringar är det inte så svårt heller.. en hemförsäkring kan vara bra att ha, och en försäkring på bilen. Du kan ju fråga dina päron vad de rekommenderar för försäkringsbolag. Ofta lönar det sig att ringa runt till en del olika och fråga vad de ska ha.. Olika försäkringsbolag kan du googla fram.

Det är inget att stressa över eller känna sig pressad, man tar det bara som det kommer allt så löser det sig.

När man ringer kan det vara bra att nämna att föräldrarna har sin försäkring hos det bolaget. Val av bank och försäkringsbolag är något som man ofta väljer samma som sina föräldrar och många har samma hela livet. Därför är det möjligt att få rabatt, samtidigt som man kan få mängrabatt om man har hus,bil,båt osv försäkrat på samma ställe.
Citera
2013-02-25, 03:50
Medlem
Klappadens avatar
Var arbetslös i 6-7 månader sedan fick jag sommarjobb via en jag kände. Fick tyvärr sluta i oktober på grund av vinterlag. Efter det har jag varit arbetslös igen och hoppas på ett sommarjobb detta året också. Kontakter är nyckeln till framgång.
Citera
2013-02-25, 05:17
Medlem
Isets avatar
De närmsta två åren efter studenten gjorde jag inte ett dugg. Hade en sambo och var väl "hemmafru" kan man säga. Sen vid 20 separerade jag, skaffade jag mig en utbildning och vid 22 barn.

(Vill dock tillägga att det var jag som stod för hyreskontrakt, försäkringar o dyl)
Citera
2013-02-25, 05:52
Medlem
gottmospahedens avatar
Nu i juni är det tre år sedan jag tog studenten.

Jag hittade mit första heltidsjobb tre veckor efter studenten (), jag har haft ett par olika jobb, flyttade utomlands i 8 månader, och studerar nu. Ingen längre arbetslöshet.

Sök jobb, var inte oduglig så hittar du något.
Citera
2013-02-25, 06:08
Medlem
Kolla med dina föräldrar om någon av deras försäkringar omfattar dig. Min pappa hade någon som gällde mig tills jag fyllde 26 eller vad det nu var, trots att jag såklart inte bodde hemma.

Hemförsäkring ska du ha från det att du bor med eget kontrakt någonstans.

Semester; ja det ser du på anställningsbeviset hur det funkar. Är du timanställd så får du semeserersättning på vanliga lönen, har du en längre anställning kommer du att ha semesterdagar att ta ut (undantag finns, men generellt är det så)

Jag tycker att du kan planera en festival- eller semestervistelse och sen söka sommarjobb utifrån det. Du talar helt enkelt om när du söker att "vecka 29 och 32 är jag bortrest" men så länge du låter bli att vara besvärlig för resten av tiden borde de flesta arbetsgivare ha förståelse för att du vill vara ledig också.

Du flyttar väl "hem" efter studenten? Vänta dig inte ett jobb direkt som möjliggör eget boende. Visst, ett sommarjobb kan vara på heltid men efter semestrarna hamnar man oftast ute i kylan igen. Det bästa sättet att som 19-åring kunna bo själv är nog att plugga, m man inte har fantastisk tur (eller har gått ett yrkesprogram på gymnasiet som ger jobb direkt)

Lycka till.
Citera
2013-02-25, 07:56
Medlem
clandestines avatar
Gå med i en fackförening om du ordnar ett jobb, då har du i många fall tillgång till ett bra försäkringsskydd genom avtal som fackförbundet erbjuder sina medlemmar. Vidare så kan facket också ge dig råd och stöd som nyanställd om vilka rättigheter och skyldigheter du har i arbetslivet.
Citera
2013-02-25, 09:18
Medlem
Gjorde lumpen, bodde hemma några månader efter lumpen, började sedan plugga på universitetet, lever nu på csn och sommarjobb = win.
Citera
2013-02-25, 10:27
Medlem
Kaustis avatar
Dra till Dublin. Det tog mig 3-4 år av slappande innan jag kom på att jag kanske borde göra någonting vettigt och såhär i efterhand var det den bästa saken jag gjort i mitt liv. Det är inte svårt, du kommer hitta massa nya vänner inom en vecka efter att du börjat där och det är en jäkligt bra grej att ha på CVt.
Det finns en enorm tråd om det i rese-forumet där du kan läsa dig fram till all information du behöver. Jag kan även svara på allt du undrar om du vill det, men det finns en regel och det är att jag inte svarar på frågor (om dom nu inte är superpersonliga) via PM.

Jobbet i sig är väl inte det roligaste man kan göra, men samtidigt är det ett riktigt bra ungdomsjobb eftersom det inte kräver någonting mer än att du kan prata svenska och är villig att flytta.
Citera
2013-02-25, 10:44
Medlem
lil richs avatar
Alla väljer olika . Köp en lägenhet som du inte måste pröjsa för mycket i månaden för. Eller hyr om du inte har pengar till kontantinsats. Jag klarar hyra, mat, kläder, sprit, tvkanaler för under 9 tusen i månaden utan att snåla. Skaffar du ett jobb på en matvarubutik räcker det att du jobbar varje helg och är ledig i veckodagarna så får du mer än så... Jag jobbade deltid i 3-4 månader, det var svintråkigt, sen började jag plugga och har nu gjort det i över två år. Om under ett år har jag en kandidat som jag kan söka extrajobb under studietiden med, sommarjobb osv, och två år efter kandidaten (efter min master) bör jag ha en ingångslön på 27+ i månaden och en bra löneutveckling...

Jag måste erkänna att det känns bra att "komma någon vart". Många av mina gamla gymnasiepolare jobbar kvar på samma jobb som de fick efter studenten, bränner halva lönen på utgång osv...När de börjar plugga har jag redan en kandidat. Om du inte har betyg nog för att komma in på vad du vill föreslår jag att du pluggar upp dem eller pluggar för högskoleprovet samtidigt som du jobbar. Jag har tre vänner som pluggade upp sina betyg i 1-3 år för att komma in på handels. De hann jobba, resa, festa och började plugga när de var runt 20-21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in