Citat:
Ursprungligen postat av Stel-Ryss
Hej.
Full te-kopp hälld över tangentbord på en vecka gammal Sony Vaio. Folksam kontaktades och 1 vecka senare var 5500(7000 nypris, minus 1500 självrisk) kr insatt på konto. Folksam ville som vanligt inte ha några som helst bevis, utan nöjer sig med tillit då personen i fråga antagligen anses som trovärdig.
Nu till saken: Datorn fungerar nu hyfsat igen, och här står man med 5500 kr och en "hyfsat" fungerande dator.
Givetvis slås man av tanken att helt enkelt lämna in datorn till stället där den inhandlades, och se vad som kan göras åt saken. Skulle det bli billigare än 5500 kr att få datorn helt återställd(vilket det borde bli) så tjänas ju pengar på affären.
Vad jag undrar är om detta kan anses som olagligt? Folksam uttryckte tydligt att ingenting utöver personen i frågas ord behövdes för att pengarna skulle sättas över, och inga lögner om någonting har uppstått.
Var med om liknande.
Flickvännens lillasyster vart lite klåfingrig och lyckades dra min nya macbook i golvet och datorn vägrade starta (blev inga sprickor eller repor på datorn). Kontaktade försäkringsbolaget och fick några tusenlappar in på kontot. Tänkte inte så mycket på det.. Några veckor senare fick jag en snilleblixt och öppnade datorn. Ryckte lite i komponenterna och blåste rent. Och hör o häpna så starta datorn och fungerade normalt igen. Detta var ju inget man rapporterade till försäkringsbolaget. Såg det mer som ett tillskott i kassan.
Men det kanske är något man ska vara tyst om. Vet dock inte om det bryter mot några lagar. Men kan lova dig att vi inte är ensamma om detta..