2013-02-24, 18:06
Medlem
svensvenglenns avatar
hej
söp bort körkortet i helgen och har beställt ett nytt. tror de skickar blanketter och så till min folkbokföringsadress. När de tryckt det nya kortet skickas även det direkt hem eller måste jag hämta ut det på posten och legitimera mig? Jag har ju fan ingen annan legitimation! moment 22?
Citera
2013-02-24, 18:09
Medlem
jannesvansloss avatar
Har du inget pass?

Jag tror anledningen till att man tar med sitt gamla körkort när man får ett nytt är därför att man inte ska kunna ta ut hur många körkort som helst. (de klipper hål i ditt gamla körkort)

Annars ring posten eller transportstyrelsen, eller liknande.
Citera
2013-02-24, 18:11
Bannlyst
Var uppmärksam på att du nu inte åker på en ID kapning om det är en skurk som hittat det.
Citera
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Har du inget pass?

Jag tror anledningen till att man tar med sitt gamla körkort när man får ett nytt är därför att man inte ska kunna ta ut hur många körkort som helst. (de klipper hål i ditt gamla körkort)

Annars ring posten eller transportstyrelsen, eller liknande.

passet har gått ut tyvärr =(...
men det är alltså så att man måste hämta ut kortet och visa leg?
Citera
Medlem
Napis avatar
Tror inte du behöver ha ett id för att hämta ut det, det är ju lixom ett id på dig som den som lämnar ut kan se.
Vet att man behöver ha id för att beställa ett id, eller någon som intygar att man är rätt person.
Citera
2013-02-24, 18:12
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Var uppmärksam på att du nu inte åker på en ID kapning om det är en skurk som hittat det.

det är ju spärrat...
Citera
2013-02-24, 18:13
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Tror inte du behöver ha ett id för att hämta ut det, det är ju lixom ett id på dig som den som lämnar ut kan se.
Vet att man behöver ha id för att beställa ett id, eller någon som intygar att man är rätt person.

ok, ja jag kanske kan ta med mig någon eller typ skriva en fullmakt till någon? Men ingen som vet säkert om man verkligen HÄMTAR ut kortet eller om man får det direkt hem i lådan?
Citera
2013-02-24, 18:13
Medlem
Kikus avatar
När man skall hämta pass kan en nära släkting eller sambo legitimera sig och intyga att du är du det borde ju vara samma i här. Hade pass när jag hämtade mitt på posten.
Tror inte att de skickar en värdehandling hem till dig.

Det borde ju räcka med att någon intygar med giltig legitimation att du är du då kortet på körkortet är av dig.
Citera
2013-02-24, 18:14
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
ok, ja jag kanske kan ta med mig någon eller typ skriva en fullmakt till någon? Men ingen som vet säkert om man verkligen HÄMTAR ut kortet eller om man får det direkt hem i lådan?
Man måste hämta det. De skickas som ett rekommenderat brev som man måste hämta ut.
Citera
2013-02-24, 18:18
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiku
När man skall hämta pass kan en nära släkting eller sambo legitimera sig och intyga att du är du det borde ju vara samma i här. Hade pass när jag hämtade mitt på posten.
Tror inte att de skickar en värdehandling hem till dig.

Det borde ju räcka med att någon intygar med giltig legitimation att du är du då kortet på körkortet är av dig.

Måste det vara släkting eller sambo som intygar? Har ingetdera där jag bor. Kan inte en arbetskollega eller så intyga?
Citera
2013-02-24, 18:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man brukar kunna ha med sig två vittnen, som har ID, som intygar att du är du.
Citera
2013-02-24, 18:24
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man brukar kunna ha med sig två vittnen, som har ID, som intygar att du är du.

ok det kan funka.
Är det samma procedur med bankkort? Måste ju skaffa nytt bankkort också, måste de också hämtas ut eller kommer de direkt hem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in