Citat:
Ursprungligen postat av mangoe
Hey,
Jag står och velar om jag ska söka ekonomi eller byggingenjör!
Anledningen till att jag starkt överväger byggingenjör är framförallt infrastruktur och samhällsbyggnad! Jag tycker verkligen att det är skithäftigt och intressant med infrastrukturprojekt runt om i sverige (och världen framför allt) och jag vill på något sätt vara en del av detta!
Dock när man kollar in vad alumner sysslar med så verkar det mestadels vara någon form av platschef ute på en byggarbetsplats. Jag vill verkligen inte jobba på en byggarbetsplats med ett kontor i en barrack. Är det fel val av utbildning då?
Min önskas hade väl kanske varit att jobba som konsult (vectura, sweco osv..) men vad exakt gör man som konsult inom denna bransch? Det känns väldigt oklart och förmodligen hade väl det klarnat om jag kommer in, men då om det inte är bra så måste jag vänta ytterligare ett år för att välja om. Vilket jag inte vill.
Är det lättare att komma in i konsultbranschen som civ.ing än en hög.ing (om det är trafik, infrastruktur man vill syssla med)
Tack
Om du vill vara delaktig i projekt så går det inte att bli mycket mer delaktig än som platschef.
Men om du vill hålla dig borta från produktionen så är det konsult som gäller. Konsulter finns i alla möjliga former, konstruktörer, projektörer mm. Som konsult tas du oftast in för att ta fram någon form av handling, tex beräkna överbyggnaden på en väg eller projektera hur vägen ska gå. Sedan producerar du en ritning eller ett förslag som man sedan bygger efter i produktionen.
Jag tror att det inte är svårare eller lättare att gå in som konsult beroende på om du är Hing eller Cing, så länge du har läst rätt inriktning, tex anläggning eller infrastruktur.