2013-02-24, 06:18
Medlem
(tl;dr i slutet)

Inledning: Vaknade vid 4:00 för att skriva allt detta. Nu är klockan 6:20 efter en massa googlande. Ska sova igen. Får se om allt detta ser lika logiskt ut när jag vaknar nästa gång för nu vaknade jag som om man blivit universalt upplyst i min dröm.

Innan jag går in på vad jag drömde vill jag fråga ett par saker jag inte vet hur jag ska googla på som drömmen fick mig att undra över. Jag vill även be om ursäkt ifall jag använder termer som "trioxid" och "element" väldigt löst för jag kan egentligen inte mycket om astronomi, fysik, biologi eller kemi:

1. Hur skulle vi göra för att få vatten till Mars "naturligt"?
Dvs vilka element är det som gör att vatten stannar på jorden respektive lämnar jorden och vad består den av? Ozon?

2. Finns detta element (ozon?) på alla andra planeter? Om inte, kan det vara därför som vi har svårt att hitta vatten på andra planeter?

3. Om det visar sig att detta element saknas på andra planeter kan det vara så Pluto kom till? Den är bara allt vatten som en gång funnits på andra eller vissa planeter?

4. Om det är så, och om det vattnet nånsin har funnits på andra planter, vad fick det vattnet att lämna dessa planeter?

5. Om detta element nånsin har existerat på andra planeter än våra, skulle liv ha funnits där?

6. Om liv har funnits där, vad gjorde att elementet försvann/omvandlades och förflyttades? Och vad blev det till istället?

7. Om liv också har funnits på andra planeter. Kan det vara så att det livet var intelligent som vi? Och varför är det bara vi kvar?

8. Har detta element nånsin funnits på andra planeter? Om inte, kommer allt vatten på pluto från jorden eller har den aldrig funnits på jorden? Alltså att jorden i början bara fick en del av vattnet när vårat solsystem skapades? Fanns allt vatten på jorden från början?

9. Om detta element faktiskt är Ozon, kan Ozon förstöras/omvandlas utan människans verkan och hur?

10. Man säger att Freon (eller CFC) "förstör" Ozon som egentligen är trioxid eller O3. Men enligt fysiken kan inget förstöras. Så det är ju ämnena i CFC som blir fria radikaler som i sin tur bildar nya ämnen med Syre-atomerna i trioxiden. Ämnen som klormonoxid, kolmonoxid och flourmonoxid, kanske till och med -dioxider och trioxider. Men vad händer med dessa?

11. Sedan år 2000 har pluto vuxit väldigt mycket (http://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/04/plutos-expanding-atmosphere-conf.html) men är det för att vatten lämnar jorden och stannar där tro?

12. Kan det vara så att fler solsystem har en "pluto" och dem som har det har en gång haft liv som misslyckats. Medans andra solsystem som inte har en "pluto" inte har utvecklats än?

13. En annan grej utanför detta jag inte heller förstår: Finns det stjärnor vi inte ser? När man navigerar så använder man sig av karlavagnen med sina 2 stjärnor som visar var norr-stjärnan är. Men vi kan väll aldrig se karlavagnen var på jorden än natten befinner sig? Om inte karlavagnen syns vad använder man då?

TL;DR Är vattnet på pluto resultatet (och misslyckandet) av liv som funnits innan oss på andra planeter där sedan vattnet lämnat planeten p.g.a. att det en gång funnits ozonlager på andra planeter och att det ozonet försvann p.g.a. att den livsformen, liksom oss, var girig?
Senast redigerad av zippac 2013-02-24 kl. 06:32.
Citera
2013-02-24, 06:22
Medlem
LaptopMothafuckas avatar
hahahahahaa en röding så fixar jag det
Citera
2013-02-24, 07:43
Medlem
sommarlovs avatar
Flytande vatten är en förutsättning för liv, vi har aldrig sett en annan form av liv.

Planeterna utanför jorden dvs Mars och vidare har alla fruset vatten, utom kanske månen Europa.

Ozon är bara en form av syre som lätt faller sönder i vanligt O2 och en fri O som aggresivt oxiderar allt liv.

Pluto är en mycket liten grus och isboll, som rör sig i avvikande banor, det är därför den inte får vara med de 8 andra, i planet-klubben.
Det finns fler liknande dvärgplaneter där ute!

Det stämmer att polstjärnan på södersidan är besvärlig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pole_star#Southern_pole_star_.28South_Star.29

-Min herre, ni råkar inte bruka knarkotika??
Citera
2013-02-24, 08:04
Medlem
Sadomans avatar
1. Det finns redan vatten på Mars men det har mer karaktär av ett fast mineral som många andra mineral än någon livgivande vätska. Det är fär kallt för att flytande vatten ska kunna existera längre tider och smälter lite is så förgasas det väldigt fort då atmosfären är så tunn att kokpunkten blir väldigt låg. Att föra mer vatten till Mars vore enkelt. "Bara" att dirigera om en komet så den kraschar. Men det skulle inte bidra med något då det mesta av kometvattnet skulle existera som vattenånga, spjälkas sönder till syre och väte av UV strålning varvid vätet skulle försvinna ut i rymden med den största mängden av syret medan en liten del av syret skulle bindas till mineral. Bara en liten del av vattnet skulle stanna kvar på Mars och bara bidra med ett litet snötäcke spritt över planetens poler. Jorden har flytande vatten pga dess större tyngdkraft och dess närhet till solen. Värmen ser till att vattnet är flytande och tyngdkraften ser till att vi har en atmosfär som ger en större vätskefas för vattnet. Det är inget enskilt "element" som ger upphov till jordens hav utan flera faktorer.

2. Ozon kan finnas där molekylärt syre möter solens UV. Bara jorden har stora mängder av syre så även om det är möjligt för ozon att existera på andra platser i solsystemet så är det i extremt små mängder. Och även om så är det i princip fullständigt irrelevent för vattnets vara eller inte vara.

3. Nej det är inte därför Pluto existerar även om det inte är en slump att de yttre delarna av solsystemet har väldigt mycket av lättare element. De blåste ut dit av solvinden när solsytemet var ungt. Det finns enormt mycket is bortom Mars. Inte bara Pluto utan flera av Jupiters månar, Saturnus månar, i kometerna osv. Men det är inte bara vatten där ute utan många lättare ämnen som kolväten.

4. Det beror på närheten till solen som en funktion av planetens tyngdkraft. Merkurius och Venus är för nära solen. Månen och Jorden är på rätt avstånd men Månen har för svag tyngdkraft för att hålla kvar en atmosfär och därför kan inte vatten existera i flytande form. Mars har också för klen tyngdkraft för en tät atmosfär = inget flytande vatten. Vatten kan dock existera som is. Detta är sant bortom Mars dvs det finns vatten. Bara Europa har dock eventuellt flytande vatten i ett enormt hav dolt av en tjock skorpa av vatten is.

5. Mars hade en tätare atmosfär en gång och troligtvis även flytande vatten. Atmosfären försvann dock ut i rymden pga Mars låga tyngdkraft och med den största mängden med vatten. Tyngdkraften och plantenes massa är alltså "elementet". Oklart, men inte troligt, att Mars haft flytande vatten länge nog för att liv ska ha hunnit utvecklats. Om Venus och Mars bildats på varandras planeters plats, om de bytte plats, så skulle det vara fullt möjligt för Venus att ha utvecklats till en levande planet medan Mars varit lika död som Merkurius.

6. För Mars var det närheten till solen och plantetens låga tyngdkraft/massa. Om liv hunnit utvecklas skulle det bara kunna leva under planetens yta på platser där en eventuell vattenmassa fortfarande skulle kunna existera avskild från det nära vakuumet på ytan och där geotermisk energi kan se till så att det är vamt nog för att vattnet ska vara flytande. Man har hittat platser där det ser ut som att en stor grotta kollapsat på Mars. Kan mycket väl finnas flera sådana grottsystem på Mars.

7. Nej. Det tog över 3 miljarder år av så när ohindrad evolution för Jorden att producera oss. På ingen annan plats i solsystemet har förhållandena varit så goda för liv ens i närheten av den tiden.

8. Det kan ha funnits ozon både på Mars och Venus. Båda planeterna har haft mera vatten och på båda planeterna har det allra mesta av vattnet gått förlorat då det i gasform brutits ner till syre och väte genom inverkan av UV. När syre sedan bildats så kan det bildats ozon också genom inverkan av UV. Men ozon är väldigt instabilt och kan inte finnas om det hela tiden produceras. Kan hända att en iskristall eller två på Pluto kommer från vattenmolekyler från det inre solsystemet. Ja jorden fick bara en del av vattnet i solsystemet. Det har inte samlats där av någon magisk kraft utan vatten har funnits så gott som överallt men på de flesta platser i det inre solsystemet har vattnet gått förlorat.

9. Ozon förstörs som det bildas, genom inverkan av UV. Dess förmågan att absorbera UV är det som gör det så värdefullt för oss. Det är även extremt reaktivt och lämpar över en syreatom så fårt det finns något reaktivt i närheten. Det är en oxiderare. Jorden på Mars verkar vara extremt oxiderande. Man tror att syre i mineraler kan spjälkas ut av solstrålningen och bilda ämnen med väldigt reaktiva egenskaper som väteperoxid.

10. Inom fysiken ja men detta är kemi. Syreatomerna består. Det är bara sättet de binds till varandra som ändras. Det som händer när dessa ämnen förstör ozon är att de tar en syreatom från ozonet och bildar en oxiderad variant. den oxiderade varianten är instabil och lämpar av sig syreatomen som sedan reagerar med en annan syreatom till en vanlig syremolekyl. Ozondödaren består. Reaktionen är alltså katalytisk. Inget händer alltså med dessa.

11. Nej. Pluto består av mängder med andra lätta ämnen som flyktiga kolväten och kväve. Dessa förgasas när Plutos extremt elliptiska omlopps för planeten närmare solen. Dessa ämnen har alltid funnits där och cykeln med en atmosfär som är frusen och som sedan förgasas har alltid pågått. Inga gaser tillförs alltså Pluto utan dessa kommer från Pluto själv.

12 Visst är det möjligt att det finns massor med Plutoider i andra solsystem. Det finns massor av Plutos i vårt solsystem... Men att kalla Pluto för en planet som misslyckats är poänglöst. Pluto har aldrig haft en chans att vara något annat än en frusen liten ärta.

13. Alla stjärnor vi kans se på natthimlen är stjärnor i vår egen galax. Det finns 100tals miljarder med galaxer så visst finns det massor av stjärnor vi inte kans se pga av avståndet till de. Och det är få stjärnor i galaxen vi kan se. De allra flesta stjärnor är små och det krävs inte många ljusårs avstånd för att en stjärna som solen ska bli osynlig för oss. Sen finns det stjärnor som bara kan ses på sädra halvklotet och vice versa. Jorden är i vägen. Så visst. Där man inte kan se Polstjärnan så måste man navigera efter andra stjärnor. Men man har ju sedan länge katalogiserat den synliga stjärnhimlen och man hur dess stjärnor och konstellationer står i proportion till Polstjärnan.

TL;DR. Nej.
Citera
2013-02-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
TL;DR. Nej.

Många tusen tack för dina svar! Lärt mig en hel del idag allt för jävla tidigt på morgonen. Men sånna "nätter" är ju bra att ha ibland.

För den som tror jag gått på droger så kan jag väll säga att jag käkade över ett halvt kilo buffalowings och kalv-ribs innan jag lade mig som sköljdes ner med lite nyponsoppa och en massa vatten. Så det blev väll någon reaktion längs metabolismen som satte igång dopaminet kanske :P
Citera
2013-02-24, 11:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hört talas om google eller? Vilka jävla frågor du ställer

Frågar man inget får man ingenting veta. Nyfikenheten är bland de bästa sidorna hos människan.
Citera
2013-02-24, 13:13
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Frågar man inget får man ingenting veta. Nyfikenheten är bland de bästa sidorna hos människan.
Fråga kan man ju gärna göra, om man har lite vettiga frågor iaf. Men att ställa frågor som "finns det stjärnor vi inte ser", "hur navigerar man med stjärnor om karlavagnen inte syns" eller "har det funnits liv på andra planeter, isf var det intelligent liv och varför överlevde bara vi" är riktigt, riktigt slöseri av sin egen tid och de andras tid.
Gå till Google.com, skriv in "how many stars", "star navigation" och "life elsewhere/life in the universe/aliens" och du får dina svar.. Om du har problem med Engelska så kan du alltid gå in på Google.se och skriva in "hur många stjärnor", "stjärnnavigering" och "utomjordiskt liv" så hittar du svar på Svenska!

Wow, det var svårt!
Citera
2013-02-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Fråga kan man ju gärna göra, om man har lite vettiga frågor iaf. Men att ställa frågor som "finns det stjärnor vi inte ser", "hur navigerar man med stjärnor om karlavagnen inte syns" eller "har det funnits liv på andra planeter, isf var det intelligent liv och varför överlevde bara vi" är riktigt, riktigt slöseri av sin egen tid och de andras tid.
Gå till Google.com, skriv in "how many stars", "star navigation" och "life elsewhere/life in the universe/aliens" och du får dina svar.. Om du har problem med Engelska så kan du alltid gå in på Google.se och skriva in "hur många stjärnor", "stjärnnavigering" och "utomjordiskt liv" så hittar du svar på Svenska!

Wow, det var svårt!

jo det blev lite mycket men men man var i det väsendet, life goes on, det är också därför jag är glad över tl;dr så man inte tar onödigt med folks tid
Citera
2013-02-28, 20:31
Medlem
maxsils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippac
(tl;dr i slutet)

1. Hur skulle vi göra för att få vatten till Mars "naturligt"?
Dvs vilka element är det som gör att vatten stannar på jorden respektive lämnar jorden och vad består den av? Ozon?

Det finns redan vatten på mars, både i atmosfären och troligen som is på polerna, flytande vatten har vi inte hittat än dock. Vatten stannar på jorden pga gravitation och jordens magnetfält.

2. Finns detta element (ozon?) på alla andra planeter? Om inte, kan det vara därför som vi har svårt att hitta vatten på andra planeter?

Venus har ett Ozonlager, men venus atmosfär är otroligt giftig och planeten är enormt ogästvänlig, jag vet faktiskt inte om ett ozonlager är nödvändigt för liv, men det finns troligen andra gaser som kan filtrera bort uv ljus

5. Om detta element nånsin har existerat på andra planeter än våra, skulle liv ha funnits där?

Troligen inte, en planet måste ligga i en beboelig zon, den måste ha ett magnetfält, solsystemet ska ha en enorm gasplaet som drar åt sig alla meteroiter och en massa andra saker

7. Om liv också har funnits på andra planeter. Kan det vara så att det livet var intelligent som vi? Och varför är det bara vi kvar?

Mars t.ex kan ju ha varit närmare i den beboeliga zonen, och den kan sedan bara ha slungats längre ut, rasen som bodde där kan helt enkelt inte varit avancerade nog för att fly till t.ex jorden, eller så var jorden inte beboelig då.
Annars kan rasen ha förstört sig själva, eller så kanske de finns kvar, det är bara så att vi inte har upptäckt dem.

8. Har detta element nånsin funnits på andra planeter? Om inte, kommer allt vatten på pluto från jorden eller har den aldrig funnits på jorden? Alltså att jorden i början bara fick en del av vattnet när vårat solsystem skapades? Fanns allt vatten på jorden från början?

Ingen vet ännu, men en teori är att meteorer som burit med sig vatten skulle ha kunnat bombarderat jorden

9. Om detta element faktiskt är Ozon, kan Ozon förstöras/omvandlas utan människans verkan och hur?

Ja, det kan det, all materia kan förstöras, t.ex igenom att komma i kontakt med antimateria, det hade då blivit energi.
Det kan även reagera med andra element som freon, du kan kolla upp reaktionsformler på nätet med allting som ozon reagerar med

10. Man säger att Freon (eller CFC) "förstör" Ozon som egentligen är trioxid eller O3. Men enligt fysiken kan inget förstöras. Så det är ju ämnena i CFC som blir fria radikaler som i sin tur bildar nya ämnen med Syre-atomerna i trioxiden. Ämnen som klormonoxid, kolmonoxid och flourmonoxid, kanske till och med -dioxider och trioxider. Men vad händer med dessa?

De är kvar i atmosfören
11. Sedan år 2000 har pluto vuxit väldigt mycket (http://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/04/plutos-expanding-atmosphere-conf.html) men är det för att vatten lämnar jorden och stannar där tro?

nej

12. Kan det vara så att fler solsystem har en "pluto" och dem som har det har en gång haft liv som misslyckats. Medans andra solsystem som inte har en "pluto" inte har utvecklats än?

Dvärgplaneter är nog rätt "vanliga"

13. En annan grej utanför detta jag inte heller förstår: Finns det stjärnor vi inte ser? När man navigerar så använder man sig av karlavagnen med sina 2 stjärnor som visar var norr-stjärnan är. Men vi kan väll aldrig se karlavagnen var på jorden än natten befinner sig? Om inte karlavagnen syns vad använder man då?

Ja, det finns stjärnor som är blockerade av ljus ifrån andra stjärnor, de som är bakom andra etc

Är inte helt säker på vad man annars använder, men det finns väldigt många olika stjärnbilder som gör att använda

TL;DR Är vattnet på pluto resultatet (och misslyckandet) av liv som funnits innan oss på andra planeter där sedan vattnet lämnat planeten p.g.a. att det en gång funnits ozonlager på andra planeter och att det ozonet försvann p.g.a. att den livsformen, liksom oss, var girig?

Ozon är inte vad som håller kvar vatten på jorden, om ozonlagret hade försvunnit hade våran tillvaro varit ganska obehagligt, men vattnet hade inte försvunnit som ett direkt resultat
Senast redigerad av maxsil 2013-02-28 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in