2013-02-23, 21:10
Medlem
Cykeltutas avatar
Nån som har koll på lämplig säkringsstorlek till att avsäkra plusen från batteriet till spolen på en HEI-fördelare?
Ska köra plusen via ett relä som triggas från rattnyckellåset.
Citera
2013-02-23, 22:34
Medlem
INTPs avatar
Den säkringsstorlek som är samma eller närmast under den ström kabeln är godkänd för. Säkringen är bara till för att skydda kablarna från att brinna upp vid överbelastning.
Citera
2013-02-23, 22:46
Medlem
Cykeltutas avatar
Okej, kommer nog dra 2,5 mm2. Hade jag haft det i väggen hemma så hade jag avsäkrat 16 A, så det får bli 15 då!
Citera
2013-09-04, 18:51
Medlem
Cykeltutas avatar
Knepigt. Så här ett halvår senare har jag fått igång bilen, och efter reläkopplingen så stänger den inte av sig via tändningslåset. Jag dubbelkollade hur jag kopplat och det är korrekt gjort, plusen från tändningslåset drar reläet som därmed kopplar ihop batteriplus och HEI-spole. Har även mätt alla anslutningar och allting är rätt.
Efter lite googling så förstår jag att detta är ett vanligt problem på GM (kanske på alla?) och avhjälpes genom att koppla en diod på en tråd vid laddningsreläet.

Nåväl, till de nya frågorna då:
1. Hur mycket måste en sån här diod tåla? De största jag sett i vanliga butiker såsom Kjell o Co är på 3 A.
2. Hur fan fungerar detta? Varför funkar det med tändningslås men inte med relä? Strömmen måste ju gå bakvägen på något vis. Kan någon förklara hur och varför?
Citera
2013-09-06, 18:59
Medlem
Erk Swedes avatar
Är det inte enklast att lägga in ett vanligt kubrelä med släckdiod i kretsen?.
Tändningslås är ju också olika ,och har ibland flera uttag.
har man elschemat frmmanför sig brukar man kunna räkna ut var problemen ligger.
har man flera reläer så gäller det att dom är kopplade likadant,för dom kan ibland ge backström..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in