2013-02-23, 16:40
Medlem
shagbarkhickorys avatar
Behöver hjälp men en uppgift...!

Uppgift: Låt A vara den 3x3 matris som svarar mot pi/3 graders (moturs)rotation kring linjen L som har riktningsvektor v=(6, 5, 9)^T. Avgör alla reella egenvärden till A.

Min ansats:

(1) Försöker göra ett basbyte: normaliserar v d.v.s:

v1 = v / ||v|| = (6/sqrt(142), 5/sqrt(142), 9/sqrt(142))^T

tar sedan fram två vektorer vinkelräta mot varandra samt vinkelräta mot v.
Får dessa två vektorer genom att ta fram en bas till Nul(v^T) = { (-5/6, 1, 0)^T; (-3/2, 0, 1)^T }. Alltså:

v2 = (-5/6, 1, 0)^T

v3 = (-3/2, 0, 1)^T

Basen för rotation kring L är då: B = { v1, v2, v3 }

(2) Eftersom kolonnerna i B är ortogonala finns det något som säger att B^(-1) = B^T? Varför är det så?

Och att A = B*R*B^T där R är rotationsmatrisen kring en axel i standardbasen.

Ska man multiplicera ihop matriserna för att få fram A och sedan ställa upp den karakteristiska ekvationen för egenvärdena |A - (lambda)I| = 0 blir det lite väl "jobbiga" siffror att arbeta med tycker jag.... så finns det något annat smidigare sätt att få fram egenvärdena här?

Tack!
Citera
2013-02-23, 17:36
Medlem
Otroligs avatar
Om jag helt inte är ute och cyklar så är väl det enda reella egenvärdet 1 som svarar mot egenvektorn (6, 5, 9). Vektorer som har samma riktning som linjens riktningsvektor kommer inte att påverkas av vridningen och har därmed egenvärde 1. Alla övriga vektorer i rummet kommer att vridas π/3 och där hittar vi inga egenvektorer eftersom alla dessa ändrar riktning.
Citera
2013-02-23, 17:44
Medlem
shagbarkhickorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Om jag helt inte är ute och cyklar så är väl det enda reella egenvärdet 1 som svarar mot egenvektorn (6, 5, 9). Vektorer som har samma riktning som linjens riktningsvektor kommer inte att påverkas av vridningen och har därmed egenvärde 1. Alla övriga vektorer i rummet kommer att vridas π/3 och där hittar vi inga egenvektorer eftersom alla dessa ändrar riktning.

Det var helt korrekt...!

Tack Otrolig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in