Jag tycker det är väldigt intressant med frågor som kretsar kring nationalekonomi, men inser att jag kan alldeles för lite för att kunna vara med och diskutera på något seriöst sätt. Skulle således behöva få tips på bra läsning för att få åtminstone hyfsat grundläggande kunskaper i ämnet (har inte tid att sätta mig i skolbänken igen). Det bästa vore naturligtvis litteratur som är ovinklad, i den mån det finns. Några bra tips, eller någon som vet var man kan hitta bra information i ämnet?
Först skulle lite historia kring utvecklandet av nationalekonomin vara bra, kan ingen direkt litteratur på detta men sökte lite och såg massor. T.ex om merkantilismen och den klassiska, neoklassiska.
Macroeconomics av hall and papell är ju standard inom makro.
Senast redigerad av Grytter 2013-02-23 kl. 14:43.
Nationalekonomi för nyfikna av Gunnar Öhrn är en klassisk "instegsbok". Låg nivå, men nationalekonomi blir fort helt ologiskt och cp ifall man råker köpa en för avancerad bok lite för tidigt.
Har haft det lite fullt upp på jobbet sista tiden, och hade nästan glömt att jag startat denna tråd. Blir till att gå igenom alla tips ikväll!
Som sagt helt ok med grundnivå-böcker, eftersom jag kommer in i det hela från företagsekonomi-perspektiv. Skulle vara kul att kunna följa debatterna lite bättre, och faktiskt ta ställning till om mina egna idéer ens är realistiska.