2013-02-23, 13:29
Medlem
sciencestudent4s avatar
Goddag allesammans!

Hur kan jag surfa på Flashback anonymt? (Dvs. utan att min IP-adress syns osv.)

Jag vill veta detta eftersom att en del vänner känner till mitt användarnamn här och jag skulle gärna vilja använda Flashback spårlöst, med ett nytt konto såklart.

Så hur gör jag? Kan jag använda tor vid registrering eller inloggning på Flashback? Eller någon annan gratistjänst i detta syfte?

Tack på förhand!
Citera
2013-02-23, 13:39
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
Goddag allesammans!

Jag vill veta detta eftersom att en del vänner känner till mitt användarnamn här och jag skulle gärna vilja använda Flashback spårlöst, med ett nytt konto såklart.

Så hur gör jag? Kan jag använda tor vid registrering eller inloggning på Flashback? Eller någon annan gratistjänst i detta syfte?

Tack på förhand!
Kör du på Tor, det är enklast om du vill ha något gratis. Vill du vara helt ospårbar ska du även skapa en ny mail-adress med Tor, och sedan skapa din användare. Använda Tor varje gång du ska logga in osv.
Citera
2013-02-23, 13:39
Medlem
psykiskaproblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
Goddag allesammans!

Tack på förhand!

Vad har din ip adress med ditt användarnamn att göra? Då vanliga användare inte kan se din ip adress.
Citera
2013-02-23, 13:43
Medlem
Menarens avatar
Hänger inte heller med. Var kan vi se varandras ip?
Citera
2013-02-23, 13:43
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Kör du på Tor, det är enklast om du vill ha något gratis. Vill du vara helt ospårbar ska du även skapa en ny mail-adress med Tor, och sedan skapa din användare. Använda Tor varje gång du ska logga in osv.

Tack ska du ha!

Säger till om någonting går snett.
Citera
2013-02-23, 14:11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Vill du vara helt ospårbar ska du även skapa en ny mail-adress med Tor, och sedan skapa din användare.
Går det att skapa Tor-adresser eller tänkte du bara i allmänhet att skapa en adress samtidigt som man använder Tor?
Citat:
Ursprungligen postat av psykiskaproblem
Vad har din ip adress med ditt användarnamn att göra? Då vanliga användare inte kan se din ip adress.
Citat:
Ursprungligen postat av Menaren
Hänger inte heller med. Var kan vi se varandras ip?
Om man misstror forumets högre skikt (mods+admins) eller forumets säkerhet i sig så är anonym inloggning+surf m.m. inte alls dumt eftersom din riktiga IP inte finns i några eventuella loggar på forumet. Dessutom så ser din internetleverantör inte någon trafik till Flashback, utan enbart trafik till Tor.
Citera
2013-02-23, 20:55
Medlem
psykiskaproblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Går det att skapa Tor-adresser eller tänkte du bara i allmänhet att skapa en adress samtidigt som man använder Tor?

Om man misstror forumets högre skikt (mods+admins) eller forumets säkerhet i sig så är anonym inloggning+surf m.m. inte alls dumt eftersom din riktiga IP inte finns i några eventuella loggar på forumet. Dessutom så ser din internetleverantör inte någon trafik till Flashback, utan enbart trafik till Tor.

Förstår tanken. Men måste säga att det fetmarkerade inte stämmer då anslutningen till Flashback är SSL krypterad.
Citera
2013-02-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykiskaproblem
Förstår tanken. Men måste säga att det fetmarkerade inte stämmer då anslutningen till Flashback är SSL krypterad.
Kryptering gör bara så att man inte kan se vilken data som skickas, inte att man inte kan se att data skickas. Dvs din internetleverantör kan se att du är uppkopplad mot Flashback, men inte vilka inlägg du läser eller skriver eller vilken användare du är inloggad som.

För säkerhet som är tillräckligt bra för nästan alla så föreslår jag följande:
  1. Skapa en ny virtuell maskin. Det finns flera bra gratisprogram för det, beroende på vilket operativsystem du använder.
  2. Installera ett operativsystem på den virtuella maskinen med heldiskkryptering (antingen TrueCrypt eller, om du väljer att installera Linux, den inbyggda LUKS-krypteringen).
  3. Ställ in brandväggen på den virtuella maskinen så att all trafik utom Tor blockeras.
  4. Installera Tor Browser Bundle på den virtuella maskinen.
  5. Registrera en mailadress på någon gratis webbmail och använd den för att registrera användarkonton på Flashback eller andra ställen.

Varje gång du sedan vill använda Flashback eller några andra av de konton du har registrerat så startar du den virtuella maskinen och skriver in krypteringslösenordet.

På det sättet så kan inte din internetleverantör eller någon annan på ditt hemmanätverk se att du använder Flashback, Flashback eller deras internetleverantörer kan inte se vad din IP-adress är, och någon som snor din dator kan inte se att du använder den för att komma åt Flashback eftersom all browserdata ligger på en krypterad virtuell disk. Det är naturligtvis inte 100% säkert, det är inget, men jag tvivlar på att någon utanför de mest avancerade underrättelsetjänsterna kan knäcka det. Det räcker definitivt för att hindra snokande kompisar.
Citera
2013-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsgas
Kryptering gör bara så att man inte kan se vilken data som skickas, inte att man inte kan se att data skickas. Dvs din internetleverantör kan se att du är uppkopplad mot Flashback, men inte vilka inlägg du läser eller skriver eller vilken användare du är inloggad som.

1. Skapa en ny virtuell maskin. Det finns flera bra gratisprogram för det, beroende på vilket operativsystem du använder.
  2. Installera ett operativsystem på den virtuella maskinen med heldiskkryptering (antingen TrueCrypt eller, om du väljer att installera Linux, den inbyggda LUKS-krypteringen).
  3. Ställ in brandväggen på den virtuella maskinen så att all trafik utom Tor blockeras.
  5. Registrera en mailadress på någon gratis webbmail och använd den för att registrera användarkonton på Flashback eller andra ställen.

Varje gång du sedan vill använda Flashback eller några andra av de konton du har registrerat så startar du den virtuella maskinen och skriver in krypteringslösenordet.

På det sättet så kan inte din internetleverantör eller någon annan på ditt hemmanätverk se att du använder Flashback, Flashback eller deras internetleverantörer kan inte se vad din IP-adress är, och någon som snor din dator kan inte se att du använder den för att komma åt Flashback eftersom all browserdata ligger på en krypterad virtuell disk. Det är naturligtvis inte 100% säkert, det är inget, men jag tvivlar på att någon utanför de mest avancerade underrättelsetjänsterna kan knäcka det. Det räcker definitivt för att hindra snokande kompisar.

det du säger är en bra ide, en sak som är viktig att komma ihåg dock är ifall du använder en virtuell maskin som du nämner, att man ser till så att den inte cachar utanför sin arbetsfil. vmware workstation t.ex. (som jag tror är den vanligaste) cachar saker det du gör i den virtuella maskinen utanför den virtuella maskinen i dess katalog där den stor maskinfilen förvaras.

detta kan undvikas genom att skapa en tom fil som heter "caches" (ingen fileextension) och att sedan gå in inställningarna för maskinen och välja "power off" för snapshots. finns en intressant uppsats skriven av manish hirwani som beskriver hur man kan utläsa data från en maskin med truecrypt genom att använda sig av snapshots från en virtuell maskin, läs mer om det här: https://ritdml.rit.edu/bitstream/han...is5-4-2011.pdf

det är även en tanke att använda en VPN (virtual private network) istället för tor om du vill ha lite högre hastighet. dock kan du förlora lite i anonymitet den här vägen beroende på vilken VPN tjänst du väljer.
Citera
2013-02-23, 22:01
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Använd Tor och få väldens segaste internet. Tror du glömde den biten.
Citera
2013-02-23, 22:48
Medlem
psykiskaproblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsgas

Läs igen: Anslutningen dvs trafiken är krypterad. Inte att du besökt domänen Flashback.
Senast redigerad av psykiskaproblem 2013-02-23 kl. 22:53.
Citera
2013-02-23, 23:14
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Använd Tor och få väldens segaste internet. Tror du glömde den biten.
Absolut, Tor är inte snabbt på något sätt. Men det funkar enkelt om du vill ha något gratis, annars är det väl betalda VPN-tunnlar och annat kul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in