2018-05-17, 14:42
Medlem
Ok, nu sket det sig helt och hållet efter att ha uppdaterat till senaste 60.0.1 64-bitars, kommer knappt inte ut på någon sida och även Flashback vägrar. Så här står det när jag försöker gå in på en sida:

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till www.flashback.org. Den andra partens certifikat har en ogiltig signatur. Felkod: SEC_ERROR_BAD_SIGNATURE

- Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.
- Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem.

Vad kan man göra? Och kan nån förklara hur Mozilla tänkte när dom släpper en uppdatering som i princip gör webläsaren helt oanvändbar just nu?

Tacksam för svar
Senast redigerad av macroblocker 2018-05-17 kl. 14:44.
Citera
2018-05-17, 16:34
Medlem
Mitt problem löste sig så kan bortse från ovan inlägg.
Citera
2018-05-19, 19:18
Medlem
Harry_s avatar
hur får man tillbaka iconerna i favoriterna?
Citera
2018-05-19, 19:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
hur får man tillbaka iconerna i favoriterna?

Vad menar du nu? Har dessa gått bort med automatik? Vad har du utfört för åtgärd innan den/dessa försvann?
Citera
2018-06-07, 21:41
Medlem
frozendragons avatar
Firefox addon som hindrar användaren från att byta lösenord

Så jag letat efter en firefox addons som hindrar användaren från att byta lösenord på de fledta websidor. Vet inte om det finns men kanske finns något i den stillen. Anledning är att jag har att göra med en dement person som hela tiden ändrar sina lösenord på olika sidor och sen glömer att han ändrat dem. Har provat med lastpass men det räcker helt enkelt inte både för att han har svårt att komma ihåg vad lastpass gör samt att komma ihåg att uppdatera den med nya lösenordet.

Ni kan strunta i svar som be kommunen om hjälp och liknade för det finns inte att hämta där han bor. Måste vara en tekniskt lösning som jag själv kan lägg in.
Citera
2018-06-07, 22:27
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Det finns inte för att det går inte lösa tekniskt på något sätt som en programmerare hade ansett var mödan värt att lägga ner.

Det finns kort och gott inget bestämt mönster för hur byte av lösenord ska gå till. Inte ens någon standard.

Det finns iofs dock vanliga mönster. Man skulle relativt enkelt kunna skriva något som vid postning av ett formulär kollar om ett fält innehåller ett lösenordinput och kollar mot någon databas huruvida det matchar det gamla eller ej. Men då måste du också ha tillgång till alla lösenord, och det lär knappast gå att skriva ett plugin som har tillgång till det av säkerhetsskäl.

Så då får du blockera alla postningar av formulär med ett lösenordinput. Men då kan man inte logga in. Så då får du identifiera vad som är inloggningspostningar, vilka oftast har ett vanligt fält, lösenordsskydd och eventuellt checkbox eller selection... Fast alla inloggningsformulär är av säkerhetsskäl inte skapta så, ofta har de t.ex. honeypots och... Nej, det är ett praktiskt hopplöst projekt.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-06-07 kl. 22:36.
Citera
2018-06-07, 22:51
Moderator
tobess avatar
Beror lite på vilken relation du har till personen och eventuell etiska/moraliska betänkligheter men absolut enklaste i det här fallet är förmodligen att installera en keylogger och kolla ifrån loggen vad som skrivits in.
Citera
2018-06-08, 01:40
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beror lite på vilken relation du har till personen och eventuell etiska/moraliska betänkligheter men absolut enklaste i det här fallet är förmodligen att installera en keylogger och kolla ifrån loggen vad som skrivits in.
Ok låter som en rimlig idee så att man kan spåra tillbaka vad han gjort när han ej kommer ihåg. Har du några förslag på mjukvara för detta. Antar att det finns företag som gör sådant, för legitima skäl.
Citera
2018-06-08, 02:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
har att göra med en dement person som hela tiden ändrar sina lösenord på olika sidor och sen glömer att han ändrat dem.

Om du inte är dennes förvaltare gör du dig då förmodligen skyldig till lagbrott. https://www.lawline.se/answers/forvaltarskap-vid-demens
Citera
2018-06-08, 02:08
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Om du inte är dennes förvaltare gör du dig då förmodligen skyldig till lagbrott. https://www.lawline.se/answers/forvaltarskap-vid-demens
Kommer fråga honom innan jag gör det. Släkting, men svensk lag appliceras ej här.
Citera
2018-06-16, 16:14
Medlem
80231s avatar
Är det någon som har fått detta varningsmeddelande som har FF?
"Andra personer är inloggade på den här datorn. Om du stänger av Windows kan de förlora data.
Vill du fortsätta stänga av datorn?
https://imgur.com/a/YOf0fwI

Det är bara jag som använder min dator så det finns inte någon annan av mig känd användare än mitt adminkonto.
Citera
2018-06-16, 16:19
Medlem
80231s avatar
Jag väljer att fråga i två olika inlägg, då det är två olika frågeställningar. Ni vet det där om kolumner rader och saker på sin plats.

Jag uppdaterade till FF 60.0.2, och efter det så gick det inte att se på SVT Play mm, och mitt FF fungerade inte som tidigare. Efter återställning till FF 59 så fungerar det mesta (utom rullisten) vad jag kan se.

Någon med erfarenhet av 60:an?
Senast redigerad av 80231 2018-06-16 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in