Citat:
Ursprungligen postat av
CyrusGNetWork
Utforskat den nya versionen och är mycket nöjd. Webbläsaren är mycket snabb och renderar sidorna väldigt fort. Versionen påminner mycket om Chromes upplägg av ikonerna.
Nackdelen är att två av mina favoriter till tillägg försvann då dessa inte är kompatibel med denna version.
Tab Mix Plus samt Beyond Australis. Dagens version har raka flikkanter och flikmenyn är för stort.
Vi får väl se om dessa tillägg uppdateras eller inte. Eller har ni något tips om alternativa tillägg som dessa?
De tillägg du saknar påverkar Firefox eget gränssnitt. Det finns inbyggt restriktioner (pga säkerhetsrisk sägs det)som förhindrar i och med switchen till web extentions (WE) i FF57+
Kanske kommer utvecklarna av de här tilläggen med uppdateringar, fast tveksamt.
Människan är misstänksam mot förändringar, man vill (i början i alla fall) ha det som man varit van vid. Kanske vänjer du dig vid den här designen också efter ett tag?
Själv tyckte jag att Australis (med sina kurvade tabbar) faktiskt "stal utrymme" i tabben, Med nya designens fyrkantiga stil nyttjas tabb-texten effektivare på bredden.
Vill du kompakta menyerna finns det redan inbyggt alternativ via Meny > Anpassa... > Täthet > Kompakt
Många förändringar av gränssnittet kan trots allt göras via kod som läggs in i userChrome.css filen. Vad saknar du i TMP t ex? Själv har jag inte använte TMP på år, då det enda jag ville åt via TMP var att kunna bestämma tabbarnas bredd (beteendet beroende på om många eller få tabbar var uppe). Detta fixade jag tidigare via en userstyles. Eftersom userstyles inte heller funkar på FF:s egna gränssnitt längre, får man göra dett via userChrome.css filen numera. Men det är enkelt, klistra in detta:
/* Tab width */
.tabbrowser-tab[fadein]:not([pinned]) {
max-width: 225px !important; /* 225px=standardbredd, du kan ändra till högre eller lägre max värden */
min-width: 225px !important; /*här har jag satt min=max värdet ovanför, då jag vill ha en oförändrad tabb-bredd oavsett, om man vill ha en dynamisk minskning ju fler tabbar som tillkommer kan man man sätta ett lägsta värde tabbarnas bredd aldrig får understiga */ }