2017-11-09, 09:08
Medlem
IT-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Och du har följt anvisningarna enligt https://ping.force.com/Support/PingFederate/Integrations/How-to-configure-supported-browsers-for-Kerberos-NTLM och https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Mozilla/Integrated_authentication ?
Ja det har jag, precis så .
Men eftersom vi bara använder förkortade länkar utan domän så tror jag inte den inställningen snappas upp
Citera
2017-11-14, 13:53
Medlem
SuperPuttes avatar
Idag 14 november släpps Firefox 57 officiellt!
Det är ingen vanlig uppdatering, det är en milstolpe för Firefox. Ett år efter att Quantum-projektet sjösattes, släpps nu första resultatet. Även designen har fått sig en genomgång, men fokus har hela tiden legat på prestandan.
Har använt Beta och Nightly versioner nya Firefox 57+ ett tag nu, och det har varit en spännande tid. Firefox är märkbart rappare och många anser den redan idag är snabbare än Chrome. Dessutom väntar fler nyheter som kommer att påverka prestandan inom de närmsta månaderna, bl a när Firefox släpper WebRender (förväntas landa i FF 59/60). Läs mer här.

Nyfiken på vad er andra, vad tycker ni?
Citera
2017-11-14, 17:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Fick mail nu från Firefox om denna nyhet. Jag uppdaterade nu webbläsaren och det ser väldigt bra ut.

Ska utforska detta nämre och återkommer.
Citera
2017-11-15, 06:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utforskat den nya versionen och är mycket nöjd. Webbläsaren är mycket snabb och renderar sidorna väldigt fort. Versionen påminner mycket om Chromes upplägg av ikonerna.

Nackdelen är att två av mina favoriter till tillägg försvann då dessa inte är kompatibel med denna version.

Tab Mix Plus samt Beyond Australis. Dagens version har raka flikkanter och flikmenyn är för stort.

Vi får väl se om dessa tillägg uppdateras eller inte. Eller har ni något tips om alternativa tillägg som dessa?
Citera
2017-11-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utforskat den nya versionen och är mycket nöjd. Webbläsaren är mycket snabb och renderar sidorna väldigt fort. Versionen påminner mycket om Chromes upplägg av ikonerna.

Nackdelen är att två av mina favoriter till tillägg försvann då dessa inte är kompatibel med denna version.

Tab Mix Plus samt Beyond Australis. Dagens version har raka flikkanter och flikmenyn är för stort.

Vi får väl se om dessa tillägg uppdateras eller inte. Eller har ni något tips om alternativa tillägg som dessa?
Tab Mix Plus är på väg enligt denna sammanfattningslistan. Om det är bredden på flikarna du har problem med så går det fortfarande att ändra med userCSS, och höjden på flikarna går att krympa avsevärt med det kompakta temat.

För övrigt så ska tydligen NoScrip för Firefox 57 släppas innan veckan är slut.
Citera
2017-11-15, 13:30
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:

De tillägg du saknar påverkar Firefox eget gränssnitt. Det finns inbyggt restriktioner (pga säkerhetsrisk sägs det)som förhindrar i och med switchen till web extentions (WE) i FF57+
Kanske kommer utvecklarna av de här tilläggen med uppdateringar, fast tveksamt.
Människan är misstänksam mot förändringar, man vill (i början i alla fall) ha det som man varit van vid. Kanske vänjer du dig vid den här designen också efter ett tag?
Själv tyckte jag att Australis (med sina kurvade tabbar) faktiskt "stal utrymme" i tabben, Med nya designens fyrkantiga stil nyttjas tabb-texten effektivare på bredden.
Vill du kompakta menyerna finns det redan inbyggt alternativ via Meny > Anpassa... > Täthet > Kompakt
Många förändringar av gränssnittet kan trots allt göras via kod som läggs in i userChrome.css filen. Vad saknar du i TMP t ex? Själv har jag inte använte TMP på år, då det enda jag ville åt via TMP var att kunna bestämma tabbarnas bredd (beteendet beroende på om många eller få tabbar var uppe). Detta fixade jag tidigare via en userstyles. Eftersom userstyles inte heller funkar på FF:s egna gränssnitt längre, får man göra dett via userChrome.css filen numera. Men det är enkelt, klistra in detta:

/* Tab width */
.tabbrowser-tab[fadein]:not([pinned]) {
max-width: 225px !important; /* 225px=standardbredd, du kan ändra till högre eller lägre max värden */
min-width: 225px !important; /*här har jag satt min=max värdet ovanför, då jag vill ha en oförändrad tabb-bredd oavsett, om man vill ha en dynamisk minskning ju fler tabbar som tillkommer kan man man sätta ett lägsta värde tabbarnas bredd aldrig får understiga */ }
Citera
2017-11-15, 13:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Tab Mix Plus är på väg enligt denna sammanfattningslistan. Om det är bredden på flikarna du har problem med så går det fortfarande att ändra med userCSS, och höjden på flikarna går att krympa avsevärt med det kompakta temat.

För övrigt så ska tydligen NoScrip för Firefox 57 släppas innan veckan är slut.

Mmm, jag satt ett par timmar i morse och läste lite om detta.
Citera
2017-11-15, 13:38
Medlem
Citat:
Mmm, jag satt ett par timmar i morse och läste lite om detta.
För mig personligen så blev det ganska bra då jag i nuläget bara saknar TMP och NS och båda dessa ska komma. Och hittade en JS-on/off addon som jag kör med tillsvidare.
Citera
2017-11-15, 13:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
De tillägg du saknar påverkar Firefox eget gränssnitt. Det finns inbyggt restriktioner (pga säkerhetsrisk sägs det)som förhindrar i och med switchen till web extentions (WE) i FF57+
Kanske kommer utvecklarna av de här tilläggen med uppdateringar, fast tveksamt.
Människan är misstänksam mot förändringar, man vill (i början i alla fall) ha det som man varit van vid. Kanske vänjer du dig vid den här designen också efter ett tag?
Själv tyckte jag att Australis (med sina kurvade tabbar) faktiskt "stal utrymme" i tabben, Med nya designens fyrkantiga stil nyttjas tabb-texten effektivare på bredden.
Vill du kompakta menyerna finns det redan inbyggt alternativ via Meny > Anpassa... > Täthet > Kompakt
Många förändringar av gränssnittet kan trots allt göras via kod som läggs in i userChrome.css filen. Vad saknar du i TMP t ex? Själv har jag inte använte TMP på år, då det enda jag ville åt via TMP var att kunna bestämma tabbarnas bredd (beteendet beroende på om många eller få tabbar var uppe). Detta fixade jag tidigare via en userstyles. Eftersom userstyles inte heller funkar på FF:s egna gränssnitt längre, får man göra dett via userChrome.css filen numera. Men det är enkelt, klistra in detta:

/* Tab width */
.tabbrowser-tab[fadein]:not([pinned]) {
max-width: 225px !important; /* 225px=standardbredd, du kan ändra till högre eller lägre max värden */
min-width: 225px !important; /*här har jag satt min=max värdet ovanför, då jag vill ha en oförändrad tabb-bredd oavsett, om man vill ha en dynamisk minskning ju fler tabbar som tillkommer kan man man sätta ett lägsta värde tabbarnas bredd aldrig får understiga */ }

Tack för tipset. Men det är nog en ren vana att man har dessa tillägg. åtminstone TMP. Detta tillägg har man haft i ett par år och är van att vid detta. Vi människor är som vanetrogna och har svårt att släppa vissa saker. Nu har man i alla fall funnit ett tema som då passar in av resten av miljön.
Citera
2017-11-15, 13:57
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
För mig personligen så blev det ganska bra då jag i nuläget bara saknar TMP och NS och båda dessa ska komma. Och hittade en JS-on/off addon som jag kör med tillsvidare.
Personligen har jag aldrig gillat NoScript då jag testat det. Det verkar för bökigt att administrera helt enkelt. Av samma skäl anser jag det även med uMatrix. Men jag lär mig gärna, så du får gärna argumentera emot varför du tycker NoScript är en nödvändighet för dig.
Om man är ute efter säkerhet och/eller sekretess så rekommenderar jag istället att man går in på den här sidan https://www.privacytools.io/#addons och installerar de första 5 tilläggen som nämns. Borde räcka långt och tilläggen funkar direkt utan användarens "intervention". Sidan jag länkar till innehåller f ö massor av ytterligare bra tips.
Citera
2017-11-15, 14:33
Medlem
Citat:
Vad saknar du i TMP
Själv saknar jag deras session manager. Den revolutionerade mitt sätt att använda en webbläsare. Har alltid runt 10 olika sparade sessions för olika projekt som man supersnabbt kan komma åt och fortsätta där man slutade utan distraktion från flikar som inte är relevanta för stunden.

Citat:
Personligen har jag aldrig gillat NoScript då jag testat det. Det verkar för bökigt att administrera helt enkelt. Av samma skäl anser jag det även med uMatrix. Men jag lär mig gärna, så du får gärna argumentera emot varför du tycker NoScript är en nödvändighet för dig.
Om man är ute efter säkerhet och/eller sekretess så rekommenderar jag istället att man går in på den här sidan https://www.privacytools.io/#addons och installerar de första 5 tilläggen som nämns. Borde räcka långt och tilläggen funkar direkt utan användarens "intervention". Sidan jag länkar till innehåller f ö massor av ytterligare bra tips.
Besöker sidan du läkade till med jämna mellanrum, men NS fyller mer än en säkerhetsfunktion för mig.

NS var grymt förr i tiden då man kunde blocka alla script och bara vitlista det man använde, men eftersom i stort sätt alla sidor numera ladda högvis med tredjepartsscript så går inte det längre, iaf inte om man inte har timmar att lägga på att finjustera inställningar. Så ur säkerhetssynpunkt är det inte speciellt användbart för mig numera, möjligtvis med det undantaget att man kan slå av JS på väldigt suspekta sidor som man vill åt eller återvänder till. Sen att gränssnittet är ointuitivt och att man inte kan blocka/vitlista scripts per site gör det ju inte bättre. Men någon typ av JS-hanterare behöver jag, inte mist för att komma åt vissa sidor med t ex popups som blockerar text osv, och då väljer jag NS istället för en on/off-variant då jag av och till också använder mig av dom avancerade inställningarna i NS. Förhoppningsvis kommer nya utgåvan med per site justeringar vilket skulle göra det betydligt mycket mer användbart igen, iaf för mig.

Så tycker helt enkelt att det är en bra mellantingslösning som kan hantera både blockeringar och säkerhets- och användarvänlighetsinställningar. Men lite som Cyrus skrev också, mycket vana.

Edit:
Eller för att rätta mig själv. Man kunde på någon konstig omväg blockera script per site på den avancerade fliken (tror jag det var), men det var omständligt som bara den och superförvirrande, typ ett svart hål av tidsslöseri.
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2017-11-15 kl. 14:42.
Citera
2017-11-15, 15:40
Medlem
Klappars avatar
Gillar den nya versionen, sidor laddar mycket snabbt och programmet startar upp bra mycket snabbare än tidigare.

Den förra versionen var seg mot slutet, säkert pga buggar och liknande och övervägde nästan att byta till chroome men tack vare den nya versionen så stannar jag kvar hos Firefox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in