2005-05-13, 19:49
Medlem
Bad Lieutenants avatar
Är en person med, låt oss säga, sporadiska hälsoperioder
Som rubriken antyder skulle jag uppskatta förslag på färskvaror som går
att frysa. Exempelvis... funkar ägg, tomater, mjölk, ost i frysen?
Tappar de näringsvärde och vitaminer och skit?

Tacksam för svar. Har precis rengjort frysen så jag vill helst inte
experimentera med exploderande mjölk m.m...
Citera
2005-05-13, 19:59
Medlem
von Schmerzs avatar
Mjölk går att frysa, men smakar tämligen illa efter upptining. Duger ändå utmärkt till matlagning och oboy,

I stort sett alla grönsaker går att frysa, men om de består till huvuddelen av vatten (som tomat, gurka o.s.v) så kommer de inte att ha någon trevlig konsistens efter upptining. Kika i frysdisken så ser du vad som funkar att frysa.

Näringsvärdet påverkas inte nämnvärt av nedfrysning.
Citera
2005-05-13, 20:06
Medlem
haloklins avatar
Min erfarenhet av frusen ost är att den blir väldigt smulig efter upptining, så jag skulle inte rekommendera att du fryser din ost om du inte ämnar smälta ner den efter att ha tinat upp den.
Citera
2005-05-13, 20:07
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Min erfarenhet av frusen ost är att den blir väldigt smulig efter upptining, så jag skulle inte rekommendera att du fryster din ost om du inte ämnar smälta ner den efter att ha tinat upp den.

Precis. Riv ostkanter på ett rivjärn och frys in. Perfekt att ta fram och gratinera med.
Citera
2005-05-13, 20:09
Medlem
Porrpojkes avatar
Grädde funkar kanon o frysa...sen som nån sa så kolla i frysdisken vad för grönsaker som redan finns där...ost bör du riva o ha till gratinering för den smular galet efter upptining...
Citera
2005-05-13, 20:23
Medlem
Är ofta bättre att tillaga maten först och frysa den sedan.
Citera
2005-05-13, 23:40
Medlem
En bit blåmögelost finns alltid i min frys. Perfekt att riva över pizzan innan man kastar in den i ugnen.

Bröd går utmärkt att frysa, brukar handla färdigskivat rostbröd ifall det finns billigt, sen bara att rosta lite längre än normalt...
Citera
2005-05-15, 16:29
Medlem
Wendigos avatar
Jag har haft två hela infrysta laxar liggandes länge i frysen... riktigt länge. Nu när jag förra helgen tog och avfrostade frysen åkte dessa fram och jag kikade nyfiket på "Bäst Före"-märkningen. Hmm.. 2004-06-30.. äsch, det är värt att prova, tänkte jag. Sagt och gjort - den ena fisken tinas upp, den andra fortsätter sin bana som kylklamp i väntan på resultatet av den förstas tillagning !

Hör och häpna, vänner alla. Fisken lät sig tillagas och smakade ypperligt, alldeles som en lax ska smaka. Det finns hopp alltså, ta inte det som står på förpackningen för Guds Ord utan följ ditt eget sunda förnuft. Lycka till.
Citera
2005-05-15, 16:34
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Jag har haft två hela infrysta laxar liggandes länge i frysen... riktigt länge. Nu när jag förra helgen tog och avfrostade frysen åkte dessa fram och jag kikade nyfiket på "Bäst Före"-märkningen. Hmm.. 2004-06-30.. äsch, det är värt att prova, tänkte jag. Sagt och gjort - den ena fisken tinas upp, den andra fortsätter sin bana som kylklamp i väntan på resultatet av den förstas tillagning !

Hör och häpna, vänner alla. Fisken lät sig tillagas och smakade ypperligt, alldeles som en lax ska smaka. Det finns hopp alltså, ta inte det som står på förpackningen för Guds Ord utan följ ditt eget sunda förnuft. Lycka till.

Å tusan. Jag trodde att sådan lite fetare fisk som lax inte skulle ligga länge i frysen. Har fått för mig att fettet i fisken kan härskna. Men nu har du visat att jag har fel.
Citera
2005-05-16, 21:17
Medlem
Bad Lieutenants avatar
Hur länge kan man förresten förvara rött kött fryst?
Om man fryser in alkoholdrycker, ex. vin och sprit - vad händer?
Citera
2005-05-16, 21:27
Medlem
Arasalls avatar
Iofs har någon redan sagt att det går att frysa grädde, men mitt tips är lite som tilläggsinfo...

Frys in grädden i islådor, det är förnämligt att bara lägga till ett par kuber i såsen för att få den extra kicken.
Citera
2005-05-18, 19:26
Medlem
Nötkött kan du ha i frysen upp till ett år.
Fläskött max 5-6 månader, sen kan fettet smaka litet härsket, men det går att äta.
Rårörda lingon har jag i frysen som snart är två år, men smakar hur bra som helst.
Lammkött (och nu menar jag djur) håller sig längst, upp till 18 månader.

Fisk kan hålla sig hur länge som helst men smakar torrt om den länge. Plockade fram en gös som legat sen maj 2004 för ett tag sen, men den var sträv och torr i smaken.

Ägg, rått, stekt eller kokt, går inte alls, möjligen stekt, men det känns ibland som du äter en plastbit.

Kokt potatis som man fryser ned blir jag inte klok på, ibland går det hur bra som helst, men ibland smakar dom bara vatten. Beror det på sorterna av potatis?

Mjölk går sisådär, det smakar mjölk men den blir grynig. LIkadant med grädde.

Tomater går inte alls, men morötter palsternackor går fint. Troligen beroende på vattenmängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in