• 1
  • 2
2013-03-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
du kan inte få lpt om du lägger in dig frivilligt.

Även om man vill in själv kan de sätta LPT om de säger att du är psykotisk eller på annagt sätt "oförmögen att fatta genomtänkta beslut". Dessutom kan de konvertera dig när som helst från HSL till LPT under vistelsen på avdelningen, om de säger att du behöver mediciner som du inte behöver osv.

På min avd (psykosavd) så finns ingen arbetsterapi eller aktiviter. Det är meningen att man ska "vila". Om man inte vill vila får man extravak som följer efter en hela tiden. Om man gör oväntade rörelser eller vidrör skötarna så trycker de på larmet så man blir bältad.

Lägg inte in dig på psyk. Risken är att du aldrig kommer därifrån. Jag var inlagd i fyra år på olika sjukhus och det har förstört mig.
Citera
2013-03-18, 18:19
Medlem
PlanetCaravans avatar
Det psyket jag låg inne på hade inga speglar på toaletterna och endast plastbestick. Fanns en stor Balkong som var omringad av galler, där fick man sitta och röka.
Citera
2013-03-18, 18:27
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Såhär går det till på psykakuten i Sthlm (St Görans sjukhus).
text text

Jag var där för att antal år sedan. Mina vänner skjutsade dit mig då jag var helt väck och paranoid.
Jag var där i 5 dagar och spenderade hela den tiden under en utav dessa "gula" täcken i korridoren. Jag varken åt eller drack under hela den tiden tror inte ens att jag gick på toaletten heller. Jag kommer inte ens ihåg att jag fick träffa någon läkare eller fick någon som helst medicin.

Efter 5 dagar skrevs jag ut och några kompisar kom och hämtade mig. Träffade upp fel personer och började knarka igen och hamnade på ett psyke till slut.
Citera
2013-03-19, 20:05
Medlem
piratkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Jag var där för att antal år sedan. Mina vänner skjutsade dit mig då jag var helt väck och paranoid.
Jag var där i 5 dagar och spenderade hela den tiden under en utav dessa "gula" täcken i korridoren. Jag varken åt eller drack under hela den tiden tror inte ens att jag gick på toaletten heller. Jag kommer inte ens ihåg att jag fick träffa någon läkare eller fick någon som helst medicin.

Efter 5 dagar skrevs jag ut och några kompisar kom och hämtade mig. Träffade upp fel personer och började knarka igen och hamnade på ett psyke till slut.

Fyfan vad sjukt...! Jag kan ju bara berätta utifrån mina egna erfarenheter förstås. Det har begåtts en del misstag från både läkare och annan personal även under mina vårdtider på psyk, men överlag tycker jag ändå att jag fått ett bra bemötande, även om det till mångt och mycket mest känns som "förvaring". Däremot har de blivit noggrannare med att göra upp en ordentlig krisplan man får med sig vid utskrivning. Alltid något. Trist att höra din historia.
Citera
2013-03-19, 20:35
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Fyfan vad sjukt...! Jag kan ju bara berätta utifrån mina egna erfarenheter förstås.

Inte för att på något sätt hylla aftonbladet men dem gjorde faktiskt ett stort reportage om psykvården för ca 1 år sedan om jag inte minns fel. Det stod en och annan historia där som fick mig att rynka på näsan. Har för mig att regeringen gav en "extra" summa till psykvården som låg på cirka 1miljard. Pratade med min dåvarande sjuksyster på RPÖV som sa att den summan skulle delas ut i hela Sverige och gjorde ingen större skillnad. Flera gånger när jag vad där fick jag gå tidigare för att det brakade loss i väntehallen eller att något liknade skedde i "mötes rummen". Upplevde det som en hönsgård med underbemannad personal.

Citat:
Det har begåtts en del misstag från både läkare och annan personal även under mina vårdtider på psyk, men överlag tycker jag ändå att jag fått ett bra bemötande, även om det till mångt och mycket mest känns som "förvaring".

Jag har bara haft otur tyvärr. Känner inte på något sätt att min sk vård hjälpt.

Citat:
Däremot har de blivit noggrannare med att göra upp en ordentlig krisplan man får med sig vid utskrivning. Alltid något.

Ja det är ett steg i rätt riktning i alla fall

Citat:
Trist att höra din historia.

Ja det har fan inte varit någon dans på rosor men jag kämpar på så gott jag kan
Citera
2013-03-20, 16:41
Medlem
Jag var på HSL. Men läkaren kom överens med mig om att jag inte hade utgång. Överens va.. haha. Jag hade tackat ja till vad som helst. Lobotomi? Ja tack.

Minns inte så mycket då jag var inne med nån typ psykos. Hörde röster och såg demoner. Låg inne 5 månader. Men jag fick ha mina hörlurar efter en vecka eller nåt. Telefonen fick jag ha för det vet jag för jag skrev dagbok i den. Knäpp läsning efteråt. Ingen laddare eller kamera. Kameran på min telefon var trasig, kanske därför jag fick ha den. Jag smugglade in en laddare på rummet så jag kunde ladda telefonen.

Man väcktes kl 8 av medicin och frukost. Lunch kl 12. Mellis vid 14. Mellis sista chansen till kaffe. Middag vid 18 tror jag. Kvällsmacka vid 20. Kl 21-22 så ska alla gå och lägga sig oavsett om man är trött eller inte.

Det fanns ett aktivitetsrum där man kunde måla, rita, kladda med lera osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in